Könsbekräftande klädsel - är det viktigt?

Bukefalos 30 år!

Alltså nagellack är ett sätt av tussen sätt för människor att uttrycka sig på. Och det behöver verkligen inte ha något med skönhetsindustrin att göra. I julas när både jag och min lillebror och familj var hemma hos våra föräldrar så noterade min brorsson W, 5 år, att min mamma, hans farmor, hade rött nagellack. Det tyckte han om. Så han bad att få sina naglar målade. Hans lillebror M, 3 år, ville också. Sagt och gjort, de fick välja nagellack och fick sina naglar målade; W valde rött och M valde grönt. För deras del var det kul med färg på naglarna. Barn gillar generellt färger.

Låt folk få uttrycka sig som de vill.
Min pappa, som är manligt kodad och identifierar sig som man, har långa naglar och alltid nagellack på sig. I somras hade han varit på nagelsalong och gjort lösnaglar.
Ser det bara som ett sätt han har att uttrycka sig, inget som har med kvinnlighet att göra.

Det är klart att det inte är någon exakt, fast gräns för vad som är konst och även konsten är i hög grad påverkad men skönhetsindustrin är inte konst, och det finns flera skäl till att försöka komma bort från dess påverkan, en manlig norm har varit att inte använda smink och jag ser det som en positiv norm, inte något negativt utan något att hålla fast vid..
Människor har använt smink i tusentals år, både män och kvinnor. Det är typ bara de senaste 200 åren som användning av smink har minskat hos män (sett till europa).

Jag har inga problem med att bli kommenterad för hur jag ser ut.
Men jag vill inte bli dömd för att jag inte är tillräckligt könskodad.

Min uppfattning är att snälla kommentarer tyvärr gör just det, att de avslöjar en bedömning som har en skuggsida. Jag har exempelvis alltid fått beröm när jag har gått ner i vikt genom livet, likaså nu när mina ”gravidkilon” inte finns kvar. När någon kommenterar det i positiv bemärkelse så blir jag påmind om två ytterst obehagliga saker.

1. Folk tittar på och bedömer min kropp.
2. Jag är finare när jag är smal.

Jag tänker att det är så med många kommentarer om utseende. Om du exempelvis skulle få komplimanger för att du är fin när du, vid tillfällen, klär dig kvinnligt kodat så säger det något om vad som anses om när du inte gör det. Som ett fiktivt fall, alltså.

Ja, om det är klädkod så är det väl tex bröllop. Men nog skulle jag säga att många krogar, vinbarer etc också har en publik som polariserar könsuttryck med kläder på ett liknande sätt. De flesta festmiljöer domineras inte av hbtq-personer, och även hbtq-personer är hyfsat ofta trogna det ena genusuttrycket när det gäller kläder.

Just kostym för båda könen i vissa branscher är jag helt med på, men nog tycker jag att frisyrer, naglar, smink, skor etc brukar följa könsnormerna mycket konsekvent.

Jaha, jag tänkte nog mest klädkod för arbete när jag skrev mitt ursprungliga inlägg. Men absolut, jag håller med!

Jag säger det omvända, att inte se andra och säga positiva saker är att osynliggöra och kan vara riktigt destruktivt, ibland ren mobbing, jag har inget alls emot om främmande ger positiva kommentarer. Jag gör det själv ibland även om vissa saker är känsligare och undviks, skulle säga att 99 av 100 verkar bli glada.

Då tycker vi olika. Jag tycker även män ska få uttrycka sig som de vill, leka med färger etc och ha kul.

Ja, att tro att man motverkar en snäv norm genom att sätta en annan snäv norm är ju precis lika begränsande det.

Det finns många män i min närhet som använder framförallt nagellack till vardags (och färgglatt smink till fest) och jag kan lova att de inte gör det för att passa in i några generella utseendenormer. :D

Jag säger det omvända, att inte se andra och säga positiva saker är att osynliggöra och kan vara riktigt destruktivt, ibland ren mobbing, jag har inget alls emot om främmande ger positiva kommentarer. Jag gör det själv ibland även om vissa saker är känsligare och undviks, skulle säga att 99 av 100 verkar bli glada.
Jag tycker att det är skillnad på att säga positiva saker om någons kläder och grejer (smycke, klocka, naglar osv) och att säga det om en som person. "Vad fin du är!" när jag har klänning blir lite som "Vad ful du är annars!" Då föredrar jag definitivt "Vilken fin klänning!" eller det vanligaste då jag tittar mycket ner.. "Snygga skor!" Att man tycker om olika kläder, skor eller prylar är ju givet och det vet vi ju liksom alla och det känns inte alls konstigt att få en sådan kommentar, det betyder bara att det jag bär eller har på mig faller den andra personen i smaken. Istället för att jag och mitt utseende bedöms. Mitt utseende är ju liksom jag och inget jag kan påverka eller välja bort.

Det har jag. En tråd på buke, säger inte jättemycket om hur bukefalisterna tycker om att klä sig. Jag har sett inlägg och diskussioner genom åren som visar att det finns gott om bukefalister som gillar att klä sig på ett sk kvinnligt sätt.
Om man tittar in i bildtråden syns det också. :) En uppsjö av olika stilar.

Jag hänger inte med. Du pratar om hur negativ fåfänga och skönhetsindustrin är, men har inga problem med att kommentera folks utseenden?

Jag hänger inte med. Du pratar om hur negativ fåfänga och skönhetsindustrin är, men har inga problem med att kommentera folks utseenden?
Jag visade på hur ologiskt och negativt ditt resonemang kan vara i praktiken. Läser du vad jag skrev så ser du också att det beror på vad man kommenterar, ett exempel är om någon t.ex. har en handstickad extra fin tröja, den personen blir glad av att höra det i de allra flestafall, man håller inte på och tänker att det som egentligen sägs är att man går i fula tröjor annars.

Jag tänker att det är så med många kommentarer om utseende. Om du exempelvis skulle få komplimanger för att du är fin när du, vid tillfällen, klär dig kvinnligt kodat så säger det något om vad som anses om när du inte gör det. Som ett fiktivt fall, alltså.
Handlar det inte mycket om att man ofta väljer att förstärka könsuttryck när man klär upp sig, inte att det är könsuttrycket i sig som beröms?
Dvs man kanske normalt går runt i jeans och tröja med håret i en tofs, men vid något lite högtidligare tillfälle lägger man tid på välarbetad outfit och frisyr. Om man då väljer klänning och feminin frisyr är det ju det man får komplimanger för. Hade man istället valt snygg kostym och stylad herrfrilla hade man antagligen fått komplimanger för det istället?

Jag har personligen aldrig fått så mycket komplimanger för mitt utseende som när jag var utklädd till Joakim von Anka på en maskeradfest. Det innebär ju inte att unga kvinnor generellt behöver bära hög hatt skapat av kartong och limpistol, plastkäpp från Buttericks, och polisonger för att uppfattas som vackra.

Handlar det inte mycket om att man ofta väljer att förstärka könsuttryck när man klär upp sig, inte att det är könsuttrycket i sig som beröms?
Dvs man kanske normalt går runt i jeans och tröja med håret i en tofs, men vid något lite högtidligare tillfälle lägger man tid på välarbetad outfit och frisyr. Om man då väljer klänning och feminin frisyr är det ju det man får komplimanger för. Hade man istället valt snygg kostym och stylad herrfrilla hade man antagligen fått komplimanger för det istället?

Jag har personligen aldrig fått så mycket komplimanger för mitt utseende som när jag var utklädd till Joakim von Anka på en maskeradfest. Det innebär ju inte att unga kvinnor generellt behöver bära hög hatt skapat av kartong och limpistol, plastkäpp från Buttericks, och polisonger för att uppfattas som vackra.

Om det är ”uppklädd” som avses så absolut, men jag tänkte feminint kodad överlag. Det kan ju också vara en sval sommarklänning, exempelvis.

Jag visade på hur ologiskt och negativt ditt resonemang kan vara i praktiken. Läser du vad jag skrev så ser du också att det beror på vad man kommenterar, ett exempel är om någon t.ex. har en handstickad extra fin tröja, den personen blir glad av att höra det i de allra flestafall, man håller inte på och tänker att det som egentligen sägs är att man går i fula tröjor annars.

Du pratar ju visserligen om något helt annat. @Inte_Ung skrev att hon inte har något emot att bli kommenterad för hon ser ut, och det var vad jag svarade på. Hur man ser ut är ju inte samma sak som att ha en extra fin handstickad tröja. Då är det ju tröjan du kommenterar. Inte hur personen ser ut.

Jag bli jätte glad om någon säger något snällt om mina kläder! eller min sminking.
Det blir jag med, det kan göra en hel dag för mig att få höra, speciellt om jag faktist har ansträngt mig även om det innebär bara något litet.
Jag tycker det är oartigt att kommentera någons utseende oombett, oavsett anledning. Jag vill inte att någon ska bry sig om hur jag ser ut.
Folk tycker väl olika då, enligt mig är det bara artigt. Det är viktigt tror jag för många att bli lite sedda ibland, speciellt när dom ansträngt sig eller gjort nåt litet.

Världen behöver bli mera positiv. Att notera när någon har gjort en förändring av något slag och ansträngt sig är enligt mig aldrig fel. Eller om man köpt ny jacka eller vad som helst, jag blir alltid glad när någon ser mig övht. Visar ju att folk faktiskt tänker på en och att man existerar, att man finns. Att dom bryr sig om en såpass mycket att dom bemödar sig med att ge en ett uppmuntrande ord, det betyder mycket för mig iallafall och jag vet att det betyder mycket för många.

Om det är ”uppklädd” som avses så absolut, men jag tänkte feminint kodad överlag. Det kan ju också vara en sval sommarklänning, exempelvis.
Fast ofta är/uppfattas klänningar väl också som "mer uppklädda" jämfört med byxor, särskilt om bäraren brukar ha byxor till vardags?

Eller menar du att kvinnor som går runt i kjol till vardags får mer komplimanger än kvinnor som bär byxor av motsvarande finhetsgrad?

Ja att ge komplimanger för kläder är en sak men inte ok att kommentera folks utseende. Vet när jag va yngre och både bekanta el främmande expediten på ica kunde gratulera till graviditeten. När jag svarade att jag bara har några extrakilon på magen kunde de snarare stå på sig att ju du är gravid, istället för att be om ursäkt el skämmas.

Förut var det viktigt för mig att ha bekräftande kläder.
Nu tänker jag inte så mycket på det.
Jag antar att det beror på ens självförtroende och hur man ser på sig själv.
Övrigt tycker jag nu att kläder inte har något kön och smink är en färg man gillar att ha på sig.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka