Könsbekräftande klädsel - är det viktigt?

Bukefalos 30 år!

Det beror väl på?
Min sambo blir större än vad som är nyttigt för honom och jag uppskattar att han tar hand om sig själv.

Jo, men det vet ju du och han. Att andra ska kommentera att det skulle vara bra att någon går ner i vikt, det vet de ju ingenting om. Jag har fått många snälla kommentarer när jag sysslat med självsvält som ung. Att ta hand om sig själv och må bra ser olika ut. Kroppar som mår bra ser olika ut. Samt, även om en mindre kropp i en del fall är en kropp som mår bättre så vet ingen annan än personen själv hur det påverkar hjärnan och själen att ändra på kroppen. Så att anta att någon tar hand om sig själv för att den krympt är ett grovt felaktigt antagande, på ett generellt plan.

Tillägger att något som driver mig till vansinne med "tjejkläder" är att det oftast saknas fickor eller om det finns så är de förbannat små. Varför? Jag vill få plats med mina prylar i fickorna och inte behöva släpa på en extra handväska...
Ja, det är otroligt störigt! Jag har börjat köpa herrjeans/shorts/byxor av den anledningen, och upptäckt att förutom att de har sköna stora fickor sitter de faktiskt mycket bättre på min kropp, hasar inte ner lika lätt. Så mitt tips är att testa detta för de som inte gjort det. Aldrig mer dambyxor för min del. Men fortfarande jättestörigt att det ska vara så.

Vad är det som är problemtiskt i att killar/män tex har nagellack eller smink?
Problematiskt tror jag inte det är, men det placerar genast de männen i något fack: Rock star! Feminin gay? Trans. Jag tror ytterst få män med smink lyckas slinka igenom helt obemärkta och utan att folk (i tysthet) funderar lite. Då är det lättare för kvinnor - det kan lätt vara en fashion statement att ha kavaj och skjorta, kort bakåstruket hår som kvinna. Inte minst om hon är modemedveten och gärna klär upp sig därefter. Män har betydligt snävare ramar kring vad som är "accepterat".

Problematiskt tror jag inte det är, men det placerar genast de männen i något fack: Rock star! Feminin gay? Trans. Jag tror ytterst få män med smink lyckas slinka igenom helt obemärkta och utan att folk (i tysthet) funderar lite. Då är det lättare för kvinnor - det kan lätt vara en fashion statement att ha kavaj och skjorta, kort bakåstruket hår som kvinna. Inte minst om hon är modemedveten och gärna klär upp sig därefter. Män har betydligt snävare ramar kring vad som är "accepterat".
Å andra sidan ser man ganska många par, tex en vanlig dag på stan, där kvinnan är välvårdad och ganska pyntad (i någon stil, det kan variera) medan det för mannen tydligen duger gott med mjukisbyxor och t-shirt. (Sommarhalvåret.)

Nej, det menar jag inte. Vi backar bandet. @Inte_Ung skrev att hon inte har några problem med att folk kommenterar hennes utseende men vill inte bli dömd för att hon inte är tillräckligt könskodad. Jag lyfte då att kommentarer om ens utseende möjligtvis kan dölja en värdering kring könskodning. Exempelvis genom att enbart ge komplimanger när någon klär sig könskodat, som möjligtvis inte brukar det. Exempelvis en person som brukar klä sig i shorts och T-shirt på sommaren får uppmuntrande kommentarer om att hon är fin när hon i stället tar på sig en sommarklänning. Det kan, möjligtvis, vara ett mönster som avslöjar en värdering av feminin kodning. Även om kommentaren till avsikten är vänlig.
Jag tror inte alls det är så djupt..folk uppmärksammar oftast någonting som är nytt på en person, oavsett vad det är.

Häromkring bland dom jag brukar möta får jag uppmuntrande kommentarer när jag har köpt nya mjukisbyxor eller pjamasbyxor som jag ibland har på mig när jag är ute för att kissa vovven.

Folk generellt är inte så djupa att dom undermedvetet vill få kvinnor att klä sig kvinnligt. För övrigt så ser jag nästan aldrig någon klä sig "kvinnligt" i dom här områdena, kanske för att det är mycket friluftsliv och djurägare och mer praktiskt lagda människor kanske. Jag vet inte, men någon som klär sig "kvinnligt" här är ovanligt faktiskt. Här är det mer "hel och ren" som folk verkar sträva efter.

Kvinnligt eller inte, det sitter verkligen inte i kläderna som sagt.

Å andra sidan ser man ganska många par, tex en vanlig dag på stan, där kvinnan är välvårdad och ganska pyntad (i någon stil, det kan variera) medan det för mannen tydligen duger gott med mjukisbyxor och t-shirt. (Sommarhalvåret.)
Fast är det inte så det ofta ser ut i typ hollywood och så nu? Männen klär sig i mjukisar och bekvämt till tusen medans kvinnorna går uppklädda och mer stajlade på alla sätt. Känns som att det varit så i många år nu.

Kvinnor bedöms nog på andra kriterier än män, dessutom. Jag minns en stor middag jag var med på, affärsmiddag kan man säga, där kvinnorna (de högre uppsatta i företaget) var VÄLDIGT uppklädda, och sminkade etc etc - medan en viss kategori av gästerna (samtliga män) var orakade och rufsiga och typ klädda i slitna gamla jeans och flanellskjortor - inte ens särskilt rena om man så säger. Men de hade en helt annan status än kvinnorna och blev helt klart behandlade - och betraktade! - därefter. De var dessutom ur en konstnärlig kategori, vilket väl gjorde saken ännu tydligare. Kvinnorna ur samma kategori (de konstnärliga) var visserligen okonventionellt klädda MEN definitivt på ett "snyggt" och coolt sätt, inte direkt från soffan så att säga. Männen kom helt klart undan med sin klädsel (med total brist på ansträngning) på ett sätt kvinnorna knappast hade gjort. Inte bara kom undan utan acceptansen var total och ingen höjde på ett ögonbryn.

Senast ändrad:
Fast är det inte så det ofta ser ut i typ hollywood och så nu? Männen klär sig i mjukisar och bekvämt till tusen medans kvinnorna går uppklädda och mer stajlade på alla sätt. Känns som att det varit så i många år nu.
Kvinnorna ska dessutom gärna vara nakna, eller skylda enbart med något väldigt genomskinligt.....

Jag minns en intervju med Ed Sheeran för en tid sedan, där han satt i studion och såg ut som om han precis klivit upp ur sängen efter att ha somnat med kläderna på efter en vild blöt natt. Kvinnorna som intervjuade honom (mycket uppklädda och sminkade) var helt till sig av beundran inför denne mannen och hur sexig han var. En känd kvinnlig artist hade aldrig kommit undan med samma utseende i en tv-studio. Hon hade åtminstone ifrågasatts rejält och det hade säkert blivit rubriker.

Jag tror inte alls det är så djupt..folk uppmärksammar oftast någonting som är nytt på en person, oavsett vad det är.

Häromkring bland dom jag brukar möta får jag uppmuntrande kommentarer när jag har köpt nya mjukisbyxor eller pjamasbyxor som jag ibland har på mig när jag är ute för att kissa vovven.

Folk generellt är inte så djupa att dom undermedvetet vill få kvinnor att klä sig kvinnligt. För övrigt så ser jag nästan aldrig någon klä sig "kvinnligt" i dom här områdena, kanske för att det är mycket friluftsliv och djurägare och mer praktiskt lagda människor kanske. Jag vet inte, men någon som klär sig "kvinnligt" här är ovanligt faktiskt. Här är det mer "hel och ren" som folk verkar sträva efter.

Kvinnligt eller inte, det sitter verkligen inte i kläderna som sagt.

Jag tror inte heller att folk ”vill få folk” att någonting, utan enbart att deras egna preferenser yttras.

Jo. Visst. Väldigt mycket högre krav på kvinnors yttre än mäns.

Bara att du kallar det man-bun, inte tex uppsatt hår, berättar ju ganska mycket om genuskodning.
Ja eller hur?
Det sitter väldigt hårt det där.
Men den ser ut på ett särskilt sätt och alla vet hur.

Tänk håret i en "knut" och bilden blir en helt annan.
Jag hade mitt långa hår i en man-bun och inte i en knut.

Ja, det är otroligt störigt! Jag har börjat köpa herrjeans/shorts/byxor av den anledningen, och upptäckt att förutom att de har sköna stora fickor sitter de faktiskt mycket bättre på min kropp, hasar inte ner lika lätt. Så mitt tips är att testa detta för de som inte gjort det. Aldrig mer dambyxor för min del. Men fortfarande jättestörigt att det ska vara så.
Jag har en kroppsform som passar perfekt i Levi's 501.
Dambyxor blir inte bra.

Jag köper jeans på Dressmann och det är en utmaning varje gång.
Men de sitter fantastiskt bra.

Jag tror inte heller att folk ”vill få folk” att någonting, utan enbart att deras egna preferenser yttras.

Sen tycker jag nog att just det här exemplet blivit väldigt omdebatterat i tråden och det var kanske inte min avsikt, det var enbart ett exempel och kanske inte det bästa. Jag försöker bara lyfta komplexiteten i att vädra sina egna preferenser och åsikter om folks utseenden hipp som happ, för att man själv tycker att det är en komplimang. Man vet inte hur det landar hos den man kommenterar, och det kan förstärka normer och skönhetsideal osv. Själv tycker jag att det är skönt om jag får dyka upp i samhället utan att ständigt bli bedömd och värderad för hur jag ser ut. Jag vet redan om att det sker, men folk kan väl göra det i tysthet åtminstone.

Kvinnorna ska dessutom gärna vara nakna, eller skylda enbart med något väldigt genomskinligt.....

Jag minns en intervju med Ed Sheeran för en tid sedan, där han satt i studion och såg ut som om han precis klivit upp ur sängen efter att ha somnat med kläderna på efter en vild blöt natt. Kvinnorna som intervjuade honom (mycket uppklädda och sminkade) var helt till sig av beundran inför denne mannen och hur sexig han var. En känd kvinnlig artist hade aldrig kommit undan med samma utseende i en tv-studio. Hon hade åtminstone ifrågasatts rejält och det hade säkert blivit rubriker.

Förmodligen hade rubrikerna även handlat om huruvida hon mår dåligt på ett eller annat sätt. För ingen normalt funtad och välmående kvinna skulle ju tillåta sig att synas ostylad offentligt. :meh:

Det är bara vad du tror.
Har du provat?

Om man gör det med tydligt feminina attribut i övrigt; nätta drag, precis lagom sminkad så att man ser "fräscht osminkad" ut. Eller med ett iögonfallande läppstift till. Då är det coolt och uttrycksfullt.

Om man gör det som män utan problem kommer undan med så är det inte ett dugg coolt utan heter att man gärna borde tänka lite på sitt utseende.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Vad ska min son betala?
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII

Barn

Hund

• Att vara en usel hundförare/tränare
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur