Könsbekräftande klädsel - är det viktigt?

Bukefalos 30 år!

”Kvinnor” är ju en bred grupp, och kommer väl in i den här diskussionen från precis lika många håll som det finns kvinnor. Jag håller med dig om att man kan stanna upp jag fråga sig vilka normer man vill bidra till och inte. Jag tycker också att det är helt okej att beklaga sig över normer och ändå följa dem. Att notera dem kan ju vara ett första steg för många. Att släppa dem kan vara svårare, men man måste ju få börja nosa på tanken utan att skuldbeläggas tänker jag.
Om det är att skuldbelägga att skriva och tycka att normer upprättshålls av de som följer dem så visst... men det är ju fakta, utan att tänka den tanken går det inte så lätt att förändra något.

För övrigt tycker jag den "breda gruppen kvinnor" är ett bra val ändå med tanke på att vi alla har normer vi följer. Det är inte bara en specificerad grupp kvinnor som har normer utan alla har någon som man följer. Jag rakar mig i nyllet tex för att jag inte vill se ut som en man med tanke på skäggväxten. Det är väl ändå en norm?

För övrigt tycker jag den "breda gruppen kvinnor" är ett bra val ändå med tanke på att vi alla har normer vi följer. Det är inte bara en specificerad grupp kvinnor som har normer utan alla har någon som man följer. Jag rakar mig i nyllet tex för att jag inte vill se ut som en man med tanke på skäggväxten. Det är väl ändå en norm?
Jag håller med. Även om vi också har utseendenormer för fler saker än kön, såsom klass.

Om det är att skuldbelägga att skriva och tycka att normer upprättshålls av de som följer dem så visst... men det är ju fakta, utan att tänka den tanken går det inte så lätt att förändra något.

Mnja, du skrev att man är nöjd med att piffa sig och inte vill ha förändring. Jag menar att man absolut kan vilja ha förändring även om man för stunden följer normer. Man kanske gör sitt bästa, helt enkelt, och försöker utmana när man kan och förändrar med små medel över tid? En tanke tanke behöver få mogna? Någon kanske utmanar på sätt som inte syns för andra? Någon kanske redan har kommit en bit på resan från hur det var för några år sedan? Jag menar att, vad vet vi om varandra egentligen.

Mnja, du skrev att man är nöjd med att piffa sig och inte vill ha förändring. Jag menar att man absolut kan vilja ha förändring även om man för stunden följer normer. Man kanske gör sitt bästa, helt enkelt, och försöker utmana när man kan och förändrar med små medel över tid? En tanke tanke behöver få mogna? Någon kanske utmanar på sätt som inte syns för andra? Någon kanske redan har kommit en bit på resan från hur det var för några år sedan? Jag menar att, vad vet vi om varandra egentligen.
Det var en fråga, det fanns frågetecken.
Jo jag håller med, jag är säker på att de personerna givetvis finns, men det var inte de jag tänkte på. Jag tänkte på de kvinnor (och män för all del) som faktiskt trivs med hur det är, att klä upp sig, att sminka sig, att göra sig, som det uttrycktes tidigare, fin. Och om man trivs med det tror jag inte man vill förändra , tror du? Eller menar du att vi alla, varenda en, är slavar under dessa normer vi inte vill följa, men inte vågar, kan eller riktigt är mogna att bryta mot? Och att det inte alls finns personer som vill ha det så här?

För en del inlägg sedan skrevs det ju om män med långa naglar och nagellack och att de gillar det, eget val liksom, finns det inte kvinnor som gillar samma?

Det är egentligen också ett bekvämt sätt att se på det, att vi alla följer normer för att vi är tvungna och inte har några val. Det var det jag ville lyfta.

Det var en fråga, det fanns frågetecken.
Jo jag håller med, jag är säker på att de personerna givetvis finns, men det var inte de jag tänkte på. Jag tänkte på de kvinnor (och män för all del) som faktiskt trivs med hur det är, att klä upp sig, att sminka sig, att göra sig, som det uttrycktes tidigare, fin. Och om man trivs med det tror jag inte man vill förändra , tror du? Eller menar du att vi alla, varenda en, är slavar under dessa normer vi inte vill följa, men inte vågar, kan eller riktigt är mogna att bryta mot? Och att det inte alls finns personer som vill ha det så här?

För en del inlägg sedan skrevs det ju om män med långa naglar och nagellack och att de gillar det, eget val liksom, finns det inte kvinnor som gillar samma?

Det är egentligen också ett bekvämt sätt att se på det, att vi alla följer normer för att vi är tvungna och inte har några val. Det var det jag ville lyfta.

Jag förstår. Det jag försöker lyfta att jag tror att allt det här är en enda stor gråskala. Jag tror att det är få som är helt nöjda, och jag tror att det är få som är fullkomligt förslavade mot sin vilja. Jag tror att de flesta av oss befinner oss någonstans på gråskalan mellan vitt och svart, där en norm både kan kännas bra och svår samtidigt. Där vi står stilla eller försöker röra oss åt något håll.

Jag har vissa normer jag har lyckats släppa helt. Någon annan som jag fortfarande kämpar med och ger tid. Någon tredje som jag inte bedömer lika destruktiv och därför låter vara osv. För nu.

Jag förstår. Det jag försöker lyfta att jag tror att allt det här är en enda stor gråskala. Jag tror att det är få som är helt nöjda, och jag tror att det är få som är fullkomligt förslavade mot sin vilja. Jag tror att de flesta av oss befinner oss någonstans på gråskalan mellan vitt och svart, där en norm både kan kännas bra och svår samtidigt. Där vi står stilla eller försöker röra oss åt något håll.

Jag har vissa normer jag har lyckats släppa helt. Någon annan som jag fortfarande kämpar med och ger tid. Någon tredje som jag inte bedömer lika destruktiv och därför låter vara osv. För nu.
Att det är en gråskala ser jag nästan som en självklarhet. Men däremot tror jag att det nog finns fler nöjda än vad man kanske tror?

Du måste väl ändå ha insett att vi gör det som marknaden vill att vi ska göra? Dom vill tjäna pengar på oss och och använder vårt oändliga behov av bekräftelse som redskap. Enkel psykologi.
Det beror ju på varför och hur det används. Detsamma kan ju sägas om kläder, allt som är på det minsta vis individuellt och inte en absolut nödvändighet är ju en marknad som går att nyttja. Smink går ju att använda som en mask/anpssning eller som ett attribut.

Det finns ju inte en människa som inte klär sig efter någon form av ideal (jo möjligen de som är hemlösa så de inte kan välja själva utan bara får ta det som finns). Även människor som hävdar att de bara klär sig praktiskt väljer ju färger och former på kläder som stämmer överens med sin tillhörighet. Bara den här tråden som handlar om att "klä sig manligt" och inte kvinnligt skulle jag säga handlar om det eftersom det konsekvent poängteras att varje attribut är den manliga versionen och inte det kvinnliga tom frisyren trotts att det är en typisk kvinnorfrisyr så är det en manbun och inte en mombun (eller bara en jäkla knut). Varje gång du har möjligheten att göra ett val, så följer du ditt eget ideal vad det nu må vara.

Att det är en gråskala ser jag nästan som en självklarhet. Men däremot tror jag att det nog finns fler nöjda än vad man kanske tror?

Det vet jag inte, faktiskt. Däremot fler än vad man tror som inte reflekterar så mycket kring det utan har hittat sätt att bortförklara eller normalisera normer tror jag. Typ ”det är ju bra för kroppen att träna” när det egentligen är dolt fettförakt osv. Som man kanske inte ens är medveten om själv.

Jag går på jobbet i TRÄSKOR!!! Herregud vad kommentarer jag fick i början. Det är svarta jobbträskor, ergonomisk mjuk sula och stålhätta. Dyra är dom också. Vi går uppemot 10000 steg varje dag, ut och in i 35 boendelägenheter där vi artigt tar av oss skorna. Så det är det mest praktiska skovalet, speciellt då mina fötter mår jättebra av detta. MEN. Vilka var det som inte kunde hålla tillbaka sina pikar tror ni? Kvinnor, kvinnor som alltid envisades med att försöka vara käcka, ge komplimanger och vara "bussiga" kollegan. -"Men guuuud, går du i träskor!?!" Fniss fniss. -"Åj, har du träskor?". Ehhh.
Gång på gång på gång.
Alltid av samma piffiga människor som inte ens försöker dölja sin nedlåtande ton. Samma personer som berömmer välklädda elevers klädval samtidigt som kompisen bredvid i hela rena kläder gång på gång blir förbisedd eller kanske får ett Hej.
Vet inte om det hade med kvinnliga ideal att göra en av cheferna på vårt kontor hade alltid träskor på sig, vi retade honom rätt mycket för det. Han tog det med ro dock, de hade trots allt hängt med sedan 70-talet då han anställdes...

Det vet jag inte, faktiskt. Däremot fler än vad man tror som inte reflekterar så mycket kring det utan har hittat sätt att bortförklara eller normalisera normer tror jag. Typ ”det är ju bra för kroppen att träna” när det egentligen är dolt fettförakt osv. Som man kanske inte ens är medveten om själv.
Ja alltså att hävda att det är för hälsan när det oftast handlar om ren fåfänga är väll ändå väldigt vanligt.

Ja alltså att hävda att det är för hälsan när det oftast handlar om ren fåfänga är väll ändå väldigt vanligt.

Definitivt. Även här en gråskala såklart, träning innefattar nog väldigt mycket för många. Men att fåfänga är en ingrediens är nog givet, sen kan den nog vara försvinnande liten eller nästan hela rätten beroende på person.

Definitivt. Även här en gråskala såklart, träning innefattar nog väldigt mycket för många. Men att fåfänga är en ingrediens är nog givet, sen kan den nog vara försvinnande liten eller nästan hela rätten beroende på person.
Jo det finns ju någon form av hälsojakt med, hälsa är ju det nya svarta om man säger så. Ska man vara lyckad så ska man vara hälsosam och "ta hand om sig". Men det är en egen tråd.

Men om man som kvinna inte vill styla till sig så utan klä sig lika som männen i ditt exempel så är det ju bara att göra, fri vilja. Tycker inte bara vi kan skylla på "andra tycker att kvinnor ska klä sig på ett visst sätt" när vi själv kan bryta det. Jag klär inte upp mig, de som mest dömer mig är... tada, KVINNOR.
Nej och det gör jag själv inte heller. Jag äger inget högklackat, mina breda fötter med hallux valgus skulle kola vippen efter fem minuter instoppade i sådana! Inte äger jag några klänningar heller... (Förutom nån sommardress som jag drar på mig efter badet om det är jättevarmt). Och läppstift?!? Hjälp, nej, jag skulle känna mig helt bisarr i röda läppar!

Men - om vi nu pratar kring normer och förväntningar etc så är det ju väl så - kvinnor och män har olika ramar, olika manus kring hur de "ska se ut" i specifika sammanhang. Och det är trist. Kvinnors outfits (det ser man inte minst när det är Mello-uttagningar...) ska vara sexuellt utmanande, lite nakna, bara ben med nån slags strumpebands-stil. Männen är mer täckta, mer maskulina på ett sätt som fungerar och ses som attraktivt pga att de är män. Det stör mig oerhört. Även i program som Idol blir tjejerna naknare ju längre fram i programmet man kommer. Det är tydligen nödvändigt?!?

Men att vara allmänt fåfäng är ju ingen könsmarkör.
Det är skillnad på att vilja vara vacker och att vilja vara kvinnlig/manlig.

Jag tycker nog att du blandar ihop det hela nu.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka