Mm exakt, nu vet ju jag vad som är kutym och alltid gått på att barnet ska se ut som att det är tryggt snarare än att det är tryggt. Iom att annars skulle folk notera det.Ja i en lekanläggning där det finns saker att fastna i är hjälm eller annat som man kan fastna i en riktigt dålig idé.
Slentrian är aldrig bra.
Tillbaka till den där riskanalysen.
Jag hade absolut tyckt att det rimliga vore att vid åk i lilla pulkabacken vid lekställningen har man inte hjälm. Men vid åk i den superbranta långa pulkabacken med träd nära, så har man hjälm. Men så har jag inte gjort.
Men med det sagt har jag varit superjättenoga med att ha barnlås på hjälm vid cykling och sedan ta av vid lek vid klätterställning. tjat tjat tjat, för... jag har låtit min femåring cykla själv i kvarteret. Som tur var var ännu inte reflexväst grejen för alla barn då så där behövde jag inte försöka säkra eller tjata om att ta av. cykla, stanna, ta av hjälm, ta av väst, klättra, sluta klättra, sätt på väst, sätt på hjälm, gör om -du är fem år och med dina kamrater...
Lösningen på det är såklart att förbjuda femåringar att cykla själva i kvarteret och förbjuda åttaåringar att cykla till skolan på helgen och bygga koja med en kompis. (vilket naturligtvis är dödligt i längden, men kanske tryggare just den halvtimman)