Konsten att diskutera politik.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om jag till exempel hävdar att ridning i skogen o på stigar ska förbjudas. Och gör det för att man har bevis för att rotröta orsakas av detta. Dels för att man ofta finner rotröta i gamla beteshagar och dels för att man finner rotröta utefter stigar där det ofta rids, så är jag/mina åsikter enligt många just otrevliga. Det spelar ingen roll hur jag framför dem, de är otrevliga pga dess innehåll...
Här är också ett exempel på illa utförd diskussion. Det finns inget beslut i frågan och att diskutera den utifrån att det ska beslutas blir en usel start då det i dagsläget inte stämmer. Framför du en åsikt som ett faktum så är diskussionen dömd att misslyckas.
 
Nej, jag menar missförstådd i denna tråden.
Du drar upp dina åsikter när alla andra diskuterar att problemet är hur de framförs. Två vitt skilda saker.

Dina åsikter är inte på något sätt unika, men vill man ha givande diskussioner så får man anpassa sig till rådande diskussionsklimatet. Det innebär inte att man ska mörka dem, inte säga vad man menar, vara "mellanmjölk" eller obekväm.
Utan framföra sina åsikter, ta in och läsa andra sidans åsikter, fundera över vad de skriver.
Annars har man en monolog med sig själv och det är tröttsamt för andra, om de vill diskutera.
Tror du ärligt talat att det är hur åsikter framförs som gör dem acceptabla eller ej? Det är innehållet i åsikten som är det primära, Men visst det finns de som hellre ser på sminket, slätstrukenheten och om ordföljd, stavning och uppträdande är korrekt. ... inte jag, jag har stor behållning av att diskutera med folk oavsett om de talar/skriver korrekt. Ordnung muss nicht immer sein.. Konsten att diskutera politik är att överse med dessa saker man stör sig på , och koncentrera sig på vad som sägs inte hur det sägs, så enkelt är det.
 
Här är också ett exempel på illa utförd diskussion. Det finns inget beslut i frågan och att diskutera den utifrån att det ska beslutas blir en usel start då det i dagsläget inte stämmer. Framför du en åsikt som ett faktum så är diskussionen dömd att misslyckas.
Här handlar det om ett meningsutbyte där alla befinner sig i låsta positioner. Du och de andra har framfört en åsikt (den att jag har ett i era ögon felaktigt sätt att diskutera) och den åsikten framför ni som ett faktum...så var ligger otrevligheten då egentligen ;)
 
Återigen, rättelse. Folk? ngr passar nog bättre, några anser...Och jag vill inte bestämma vad andra tycker..det gör ni redan så bra. självklart har alla rätt att tycka o framföra sina åsikter. Men för man fram åsikter får man räkna med att få svar, vare sig man gillar svaren eller ej.
Här försöker du i inlägg efter inlägg bestämma att folk inte tål dina åsikter då alla förnekar det och har gjort det i otal andra diskussioner.

Med dig räknar nog ingen som diskuterat med dig att få svar på vad de skriver av de som diskuterat med dig.
 
Här handlar det om ett meningsutbyte där alla befinner sig i låsta positioner. Du och de andra har framfört en åsikt (den att jag har ett i era ögon felaktigt sätt att diskutera) och den åsikten framför ni som ett faktum...så var ligger otrevligheten då egentligen ;)
Att du så gott som aldrig svarar på det folk skriver och inte verkar du ha läst det. Då tröttnar man.
 
Här försöker du i inlägg efter inlägg bestämma att folk inte tål dina åsikter då alla förnekar det och har gjort det i otal andra diskussioner.

Med dig räknar nog ingen som diskuterat med dig att få svar på vad de skriver av de som diskuterat med dig.
Att du så gott som aldrig svarar på det folk skriver och inte verkar du ha läst det. Då tröttnar man.
Jag pekar på det varje gång. Det bär åsikter som du för fram och du kräver att jag ska acceptera dem som fakta...är det inte det ni/du skyller mig för? ;)
 
Tror du ärligt talat att det är hur åsikter framförs som gör dem acceptabla eller ej? Det är innehållet i åsikten som är det primära, Men visst det finns de som hellre ser på sminket, slätstrukenheten och om ordföljd, stavning och uppträdande är korrekt. ... inte jag, jag har stor behållning av att diskutera med folk oavsett om de talar/skriver korrekt. Ordnung muss nicht immer sein.. Konsten att diskutera politik är att överse med dessa saker man stör sig på , och koncentrera sig på vad som sägs inte hur det sägs, så enkelt är det.
Fast vänta nu. Jag har inte nämnt korrekthet eller liknande. Problemet som många lyfter här är att du inte läser vad som sägs, utan börjar prata om annat. Som du gör precis nu. (Igen.)

HUR åsikter framförs avgör om personen är intresserad av att diskutera dem eller inte.
 
@lbb mfl : förstår inte ens varför denna tråd finns och fortgår här. @lbb eftersom du verkar undra om div hur forumet funkar så din tråd hör väl hemma under hjälpforumet ang varför du tycker dig bli orättvist behandlad/blir bannad osv .
Tråden handlar om konsten att diskutera..eller rättare sagt var menad att göra det. Varför det ageras förstår jag. Och det handlar mer om forumets innehåll än mina åsikter. Och där verkar man ju lyckats...forumet innehåller ju mer reklam än tidigare ;)
 
Tråden handlar om konsten att diskutera..eller rättare sagt var menad att göra det. Varför det ageras förstår jag. Och det handlar mer om forumets innehåll än mina åsikter. Och där verkar man ju lyckats...forumet innehåller ju mer reklam än tidigare ;)


Som sagt : varför din tråd existerar här fattar jag inte . Den hör snarare hemma under ”Bukefalos hjälp” eller att du frågar moderatorerna varför du ständigt orättvist blir bannad osv. Där kan du ju även få med det övriga du tycker är fel med forumet du hela tiden ändå vill använda - ang reklam etc .
 
Ja som sagt....vad du anser är en åsikt, behöver alltså inte bevisad...men om du säher att....ja då kan det ju vara på sin plats med fakta
Du kräver att jag och andra ska bevisa vad vi tycker? Det är lite väl låg nivå på diskussion om du inte tror mig på mitt ord vad jag anser i en fråga. Ytterligare ett exempel på att det ommöjligt att diskutera med dig.
 
Ja som sagt....vad du anser är en åsikt, behöver alltså inte bevisad...men om du säher att....ja då kan det ju vara på sin plats med fakta
En åsikt är inte fakta. Utifrån fakta kan man skaffa sig en åsikt.
Att skriva så här:
Tror du ärligt talat att det är hur åsikter framförs som gör dem acceptabla eller ej? Det är innehållet i åsikten som är det primära, Men visst det finns de som hellre ser på sminket, slätstrukenheten och om ordföljd, stavning och uppträdande är korrekt. ... inte jag, jag har stor behållning av att diskutera med folk oavsett om de talar/skriver korrekt. Ordnung muss nicht immer sein.. Konsten att diskutera politik är att överse med dessa saker man stör sig på , och koncentrera sig på vad som sägs inte hur det sägs, så enkelt är det.
Gör att du tillskriver mig en massa otrevliga egenskaper. Som att jag är ytlig, anal och "på för låg nivå" att diskutera med.
I en diskussion så har man oftast följdfrågor eller motfrågor, det är sällan du har det utan du tolkar det som att du är lite bättre än mig och ska därför tala mig tillrätta.
För att du inte har alla de där (otrevliga) egenskaperna du precis har tillskrivit mig.
 
Tror du ärligt talat att det är hur åsikter framförs som gör dem acceptabla eller ej? Det är innehållet i åsikten som är det primära, Men visst det finns de som hellre ser på sminket, slätstrukenheten och om ordföljd, stavning och uppträdande är korrekt. ... inte jag, jag har stor behållning av att diskutera med folk oavsett om de talar/skriver korrekt. Ordnung muss nicht immer sein.. Konsten att diskutera politik är att överse med dessa saker man stör sig på , och koncentrera sig på vad som sägs inte hur det sägs, så enkelt är det.
Förutom själva åsiktens innehåll å ena sidan och den språkliga utformningen å andra så finns ett stort fält däremellan som handlar om argumentationslogiken.
Den är avgörande för om det finns förutsättningar för att en diskussion ska kunna bli intressant och konstruktiv.
 
Jag tycker snarare att denna tråden är ett bevis på att alla "trots allt" är välkomna på Buke. Det är ingen som har bett dig sticka och brinna, utan försöker tålmodigt förklara för dig vad som hade underlättat i dina trådar som startar, som mångt och mycket handlar om samma sak.
Att det finns olika sätt att diskutera och att det närmast kan vara en konst, är väl ingen direkt nyhet?


Jag kanske minns helt fel men visst har det funnits tråd/ar? till faderator om lbb och ett ifrågasättande hur det är möjligt @lbb får skriva här inne? att det beskrivits som trådar förstörts/ ni andra inte får diskutera i lugn och ro etc?
 
Nej, jag menar missförstådd i denna tråden.
Du drar upp dina åsikter när alla andra diskuterar att problemet är hur de framförs. Två vitt skilda saker.

Är det egentligen rimligt att alla ( nära nog) går ihop och samman mot en användares sätt att skriva och diskutera? ska han uppfostras? till att passa in i ert önskade sätt?

Jag tycker det känns jättemärkligt och får dåliga vibbar alla mot en men det är väl bara jag?.

Jag ser också sättet att diskutera men lägger det mer på mig att lära mig än att gå in i grupp och kräva? ändring.


I övrigt för att knyta till trådstart så har jag sällan skrivit något i trådar med politik men läst och sett att det funnits de som flertal ggr kommit undan med fula personangrepp utan att bli bannade.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp