Bukefalos 28 år!

Konsten att gömma saltet...

Sommar, värme och successiv upptrappning av träningen. Och fröken häst vägrar att äta mat med salt i. Jag har haft henne i snart två månader, och hon har fått ett par nävar lucern och lite linfröpellets blandat med lite salt. Nu när värmen slog till ökar ju även saltbehovet (inte minst för att hon helt enkelt svettas när hon motioneras). Men det håller hon inte med om: sedan någon vecka tillbaka lämnar hon helt sonika allt "bös" i krubban. Oavsett mängden salt - är det salt i maten så lämnar hon. Igår blandade jag lucern, linfröpellets, äpplebitar och salt med lite vatten: äpplet mumsade hon i sig, men sen gnuggade hon av mulen mot marken och vägrade att äta mer - glömda höstrån på marken var mycket godare :cool: .

Jag har inte ekonomi att köpa på mig halva landets utbud av foder bara för att. Så jag tänkte höra med er andra först. Någon som haft samma "diskussion" med hästen och hittat något som döljer "giftet" tillräckligt för att maten ska betraktas som ätlig?

Vad händer om du blandar saltet i vattnet istället? 2msk på 20 liter vatten blir inte särskilt salt och hästarna brukar tycka det är gott. Min häst får 2 msk salt 3 ggr per dag i fodret plus 0.5dl i vattenhinken. Han gillar vattnet bäst.
 
Lite ot kanske men tycker att 2-3 msk salt verkar mycket :o. Mina är dock inte i ngn vidare träning men de får ett kaffemått salt om dagen dvs ca 20g (eller var det 30g?.)
Och det utan ngt mer än hö, 2dl betfoor och selen (som foderstaten är räknad på, ger mashen utöver det).
Är helt tappad bakom foder vagnen och har väldigt dålig koll på vad hästen behöver.. har använt gratis program och gått efter färdigfoder förpackningar alla andra år. Har hjälp nu av en riktig foder nörd som räknar p allt ^_^.
 
@Buck 1msk är ca 20g.

Nu är inte jag värsta foderproffset, använder program (och det har inte med salt), men men :p . Många hobbyhästar klarar sig säkert alldeles utmärkt med en saltsten!

Min förra påverkades mycket av värme och samlade mycket värme i musklerna (kallblod), så på honom märktes det tydligt när återhämtningen blev sämre. De veterinärer jag pratade med då menade att många hästar inte slickar tillräckligt på saltstenen för att täcka sitt behov. En kompis häst gjorde tvärtom, han tuggade på sin saltsten och kunde käka upp den - så han fick salt i fodret av motsatt skäl :p . Nuvarande var i regel inte påverkad av värme sist jag hade henne (då hade hon bara stenen). Men jag har fått indikationer på att hon varit "lite slö" nu de senaste somrarna, och hon har väl aldrig varit så himla intresserad av den där saltstenen. Jag vet inte, kanske gör det ingen skillnad alls! Jag vill mest vara säker på att behovet täcks. Jag har blivit liiite av ett kontrollfreak också, efter alla jäkla problem med förra, kan jag ärligt medge ;)
 
Melass var iaf inte gott. Fröken pillade i sig några strån - men maten var ju helt kladdig ju! :eek::yuck:

Ska prova saltvatten imorgon! Nu ligger det iaf en saltsten i hagen.
 
Om hon åt det "rent" så skulle jag gärna göra det.
Just nu får hon maten mestadels som krubbskrammel för att just blanda ut (även om jag misstänker att hon kan komma att behöva lite lucern som komplement i foderstaten även framöver Just nu går hon ute på bete - hur länge beror på insekterna...).

Jag tänker att om de behöver salt så kommer hästen att äta det rent. Mina hästar har inte varit speciellt intresserade av salt vintertid mer en någon enstaka slick på saltstenen (har haft en både i box och ute i hage), sommartid däremot äter de gärna om de blivit erbjudna i handen. Jag tror de flesta hästar känner av vilken mängd de behöver bara de blir erbjudna.
 
Jag tänker att om de behöver salt så kommer hästen att äta det rent. Mina hästar har inte varit speciellt intresserade av salt vintertid mer en någon enstaka slick på saltstenen (har haft en både i box och ute i hage), sommartid däremot äter de gärna om de blivit erbjudna i handen. Jag tror de flesta hästar känner av vilken mängd de behöver bara de blir erbjudna.

Både och tror jag. Det är ju bevisat i studier att de flesta hästar inte täcker sitt saltbehov frivilligt från saltsten. Samtidigt är salt det enda de själv kan känna av brist på och reglera. Och alla de där hästarna som äter för lite salt tycks må fint och prestera fint på hobbynivå ändå.

Så vetenskapligt - nä de reglerar dåligt. I verkligheten är det dock nog för hobbyhästar ett skrivbordsproblem.

Till TS - lägg saltstenen i krubban. Häll torr mat över. De får i sig lite salt av att pilla i sig all mat och uppmuntras till att slicka.
 
Min häst fick natriumbrist, även selenbrist, veterinär tog tagelprov och det visade underskott sedan en lång tid, trots att hon bara gick i hagen. Jag såg henne slicka på saltstenen i hagen någon gång i bland men det var tydligen långt ifrån tillräckligt. Så en del får verkligen inte i sig det de behöver och det är inte alltid lätt att få dom att äta salt. Nu äter hon, oftast :cautious: i alla fall upp alla sina mineraler.
 

Liknande trådar

Hästvård Hur lurar man i hästen salt när den vägrar saltsten och lämnar maten med salt i? I vanliga fall, när hon står på stall, har jag 2...
2
Svar
30
· Visningar
4 086
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp