Sv: Salt

Hur upptäckte du natriumbristen hos din häst? alltså vad var symptomen?

Min häst blir också alldeles skummig under schabraket och tyglarna, sadelgjorden så hon får salttillskott efter varje ridpass. Blandar det i lusernpellets och havre. Men nu är ju min häst ingen kräsen häst direkt.
 
Sv: Salt

Bruka du tvya i dig nåt du vill inte har? :yuck:

Ja, ganska ofta faktiskt. Medicin, mat, vatten.. Det händer nog så ofta som varje dag att jag tvingar i mig något jag inte vill ha för att jag vet att jag faktiskt behöver det.

Jag har svårt att förstå hur du kan tycka att det är konstigt att när en häst saknar något, så gör dess ägare det mesta för att få balansen rätt?
Jag tycker det är beundransvärt att dessa ägare och hästmänniskor gör så mycket för att deras älskade hästar skall må så bra som möjligt!


Även jag ger min häst salt i maten eftersom hon inte rör saltstenen över huvud taget. Jag blandar med betfiber som verkar ha en ganska stark smak, det krävs väldigt lite betfiber för att lura i hästen saltet.

Även de andra hästarna får salt efter svettiga arbetspass, då jag har lärt mig att en häst enbart kan få i sig sitt grundbehov genom en saltsten, inte det extra salt de behöver vid ev träning eller extra varmt sommarväder.
För att få sig sitt grundbehov+tillägg för träning hade hästen behövt slicka på saltstenen iprincip dygnet runt har jag lärt mig.
 
Sv: Salt

På hösten blev hennes päls "konstig" jag kan inte beskriva det bättre, inte lockig eller gles utan på något vis ojämn, syntes inte så där vid första anblicken men helt annorlunda mot tidigare år. Men veterinären hade nog sett det tidigare för hon sa direkt "det kan vara natriumbrist". På veterinärens inrådan togs ett tagelprov och det visade på natrium och selen brist.

Under sommaren såg jag att hon slickade på saltstenen någon gång ibland och eftersom de går ute mycket så hade jag ingen koll på hur mycket varje häst använde saltstenen. De andra använde den tydligen tillräckligt mycket då de inte visat några symptom på brist, dock så får alla numera lite salt i maten.

Om vi nu ska gå tillbaka till den ursprungliga frågan så blandar jag salt med betfor och havre och mineraler och det går ner, min häst är ganska kräsen och lämnar mineralerna om det inte är utblandat med tillräckligt mycket "gott".

Vad gäller att tvinga i hästen medicin med mera och även salt så har jag upptäckt att en spruta med äpplemos maskerar det mesta, även finadyne. Tricket är att träna med enbart lite äpplemos först, en häst med dåliga erfarenheter av avmaskning kan man behöva träna länge med men alla de hästar jag har tränat har efter ett tag gapat frivilligt när man kommit med sprutan och svalt utan större betänklighet. När man sen kommer med enbart avmaskning så går det utav bara farten oftast, dock ser hästen något besviken ut när det smakar äckligt men om man dagen efter återigen bjuder på äpplemos så är det snart glömt :d
 
Sv: Salt

Då måste du har en j-vle dum häst

Och DÄR tror jag det blev rätt så fastställt vem det är som är j-vle dum. Åtminstone i min värld. Den som anser att en häst är jävligt dum om den fysiskt fungerar på det sätt som den moderna vetenskapen, och då inte enskilda forskare eller team eller betalade av fodertillverkare, bekräftar vara normalt har nog hamnat lite på sned.

Jag har hänvisat till ett flertal forskningsrapporter/-artiklar inom ämnet som fastställer att salttillskott helt klart kan vara nödvändiga utöver saltsten. Att beteshästar uppvisar saltbrist är väl inte det vanligaste, men uppenbarligen tillräckligt frekvent för att kunna mätas i statistik.

Du har hänvisat till dina egna åsikter och beter dig som en idiot för att på något sätt försöka legitimera dem trots att väldigt många och starka bevis finns för att du har fel.

Over and Out.
 
Sv: Salt

Vad gäller att tvinga i hästen medicin med mera och även salt så har jag upptäckt att en spruta med äpplemos maskerar det mesta, även finadyne. Tricket är att träna med enbart lite äpplemos först, en häst med dåliga erfarenheter av avmaskning kan man behöva träna länge med men alla de hästar jag har tränat har efter ett tag gapat frivilligt när man kommit med sprutan och svalt utan större betänklighet. När man sen kommer med enbart avmaskning så går det utav bara farten oftast, dock ser hästen något besviken ut när det smakar äckligt men om man dagen efter återigen bjuder på äpplemos så är det snart glömt :d

Smart! :up:
 
Sv: Salt

Jepp men en del hästar kräver daglig träning under en lång tid, dock så räcker det med lite äpplemos ca 10 ml. Har man som jag mängder med äppleträd (och en väldigt snäll mamma) kan man koka eget äpplemos och ta mindre socker. Sen fryser man in det i småburkar, cremefraiche burkar är ypperliga till detta ändamål :up: sen är det inga problem vare sig med avmaskning eller eventuella medicinkurer :)
 
Sv: Salt

Jag ger mina på ca 400 kg 2 msk salt/dag. Dels för saltbehovet men också för att de ska få tillräckligt med jod. Jag ger alltså vanligt bordssalt som är jodberikat.
 
Sv: Salt

Beror på vad du ger i övrigt. Jag ger en matsked=19 gram per dag men de får också mineraler som innehåller natrium. Och jag ger jodberikat hushållssalt
 
Sv: Salt

Man kan fukta kraftfodret lite grand med vatten, olja eller varför inte lite äppelmos (om man har en synnerligen kräsen häst) så att fukten binder saltet till pelletsarna. Det brukar jag göra till min synnerligen effektiva sorteringsmaskin till häst och det funkar för oss.
 
Sv: Salt

*kl*
Jag testade att göra en svag saltlösning i en murarbalja i hagen och i en annan balja hade jag bara vanligt färskvatten, till min förvåning när jag vattnade igår hade de druckit mer ur baljan med salt än den utan. Småttingarna går med greenguard och kan inte slicka på saltstenen, men dricka kan de ju och tydligen gillade även de stora att dricka lättsaltat vatten. Det saltade vattnet är svagare än en vanlig koksaltlösning, dvs jag blandade i salt för 60 l vatten men hällde i 80 l vatten.
 

Liknande trådar

Hästvård Vad gör man med en häst som krubbiter så intensivt att det påverkar hälsan? (Ska börja med att påpeka att hästen i dagsläget inte har...
2
Svar
29
· Visningar
2 817
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 872
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej Jag har ett sto som äter väldigt mycket salt. För en vecka sedan kom hon hem från betet och stallades in på natten & har nu ätit...
Svar
7
· Visningar
2 689
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 204
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp