Konsten att uppfostra döttrar

Jag tänker att det när det gäller barn är nära lika synd om både pojkar och flickor när de är små.

Men jag tänker att när vi uppfostrar pojkar i deras fack (som är lite trångt och tråkigt för dem iofs) så gör vi även direkt flickorna en otjänst. Eftersom vi även uppfostrar pojkarna in i en roll som inte är en rolig roll för den som senare måste interagera med dem.

Så oavsett om det är synd om pojkarna eller inte i deras roll (mindre verbal, sämre betyg, inte kunna läsa, mörka kläder med arga djur, vi ger dem dålig kvinnosyn, tränar inte empatisk förmåga osv) och det sedan kompenseras genom att de får en högre lön och högre ställning än kvinnor och inte behöver ta hand om människor lika mycket. Så är den roll vi ger pojkar även hindrande för flickors framtida lycka. Eftersom vi även uppfostrar fram en oempatisk bufflighet kombinerad med dålig kvinnosyn.
Jag vill inte säga emot dig och jag är inte riktigt säker på exakt vad vi diskuterar, men jag skulle känna mig mer misslyckad i min roll som mamma om min son blev en man utan empati med dålig kvinnosyn än om min dotter blev en utbränd ”duktig flicka”.
 
Jag blev så inspirerad av den här tråden att jag skrev till min lärare och hörde om det var ett ok ämne för min nya C-uppsats som jag ska skriva i höst 👍👍. Även om jag inte får egna barn har jag som sagt två brorsbarn och den kan kanske vara till hjälp även för andra :).
Hade ett annat ämne jag tänkt på i x antal veckor att skriva om, men bytte. 😶😊
 
Jag blev så inspirerad av den här tråden att jag skrev till min lärare och hörde om det var ett ok ämne för min nya C-uppsats som jag ska skriva i höst 👍👍. Även om jag inte får egna barn har jag som sagt två brorsbarn och den kan kanske vara till hjälp även för andra :).
Hade ett annat ämne jag tänkt på i x antal veckor att skriva om, men bytte. 😶😊
Wow!
Passar på att tipsa om publikationer av Christian Eidevald, bla hans avhandling Det finns inga tjejbestämmare.
 
Förlåt, men jag höll på att skratta ihjäl mig när jag läste just detta. Jag vill jättegärna ha mörka kläder med arga djur på, låter precis som min humor. :rofl:
1629294493160.png

Denna är favoriten hemma just nu, kanske finns i vuxenstorlek också? :laugh:
 
Jag (50) är en dotter och har en dotter (21).

Jag var barn på 70-talet. Då fanns det (tror jag) inte så mycket glittrande rosa enhörningar, utan det var mer randiga tröjor och utsvängda jeans oavsett kön. Jag var den enda i min klass som hade en mamma som jobbade heltid. Jag hade föräldrar och morföräldrar (som jag var hos när mamma o pappa jobbade) som stöttade mig helhjärtat, som såg mig som individ och sa att jag kunde bli vad jag ville. Det var den största gåvan de kunde ge mig - att tro på mig själv och min egen förmåga. Ingen kommenterade mitt utseende, varken positivt eller negativt. Jag hade en rosa period, jag klädde ut mig i mammas gamla balettkläder, jag gick på ridskola, hade Hello Kitty-prylar, hade sedan en period när jag vägrade kjol o klänning. Jag fick hållas i allt och är väldigt glad för det. Jag blev civilingenjör och hästtjej, kan både backa med släp och gå i höga klackar, har smink ibland och skit under naglarna ibland och tycker att alla delar är lika viktiga.

Min dotter är och har alltid varit hästtjej, aldrig rädd för hårt arbete eller att bli skitig. Även hon har haft rosa perioder. Och en grön och en svart. Hon har haft alla sorters kläder utan värdering i vad som skulle vara bra. Ibland fula och praktiska, ibland snygga och opraktiska och förhoppningsvis någon gång också snygga o praktiska! Hon har fått testa allt, fått vara sig själv och får jag säga det själv har hon blivit riktigt bra. Hon ska bli hovslagare har hon tänkt. Är skitbra på att backa med släp, klart sämre på att gå i höga klackar!

Sammanfattningsvis så tror jag att barnen (döttrarna) blir bra om vi hjälper dem att tro på sig själva, på sin förmåga att välja det som är bra. Får man prova att klättra i träd i tyllkjol så lär man sig något - att det finns lämpliga och mindre lämpliga outfits för olika aktiviteter. Kanske väljer man då annorlunda nästa gång. Jag tror på att utveckla barnens förmåga att välja själva och att göra vettiga val, snarare än att lägga tillrätta och styra.
 
På tal om kläder så hittade jag precis en pyjamas på HM, med dinosaurier, enhörningar och andra djur. Allt i ett, liksom :).
Haha den är ju underbar. Den har enhörningar, lastbilar, regnbågar och dinosaurier och är turkos, dvs inte blå men inte heller rosa. Typ helt omöjligt att köna den :D Skulle så köpt den om det hade varit rätt ålder.
 
Haha den är ju underbar. Den har enhörningar, lastbilar, regnbågar och dinosaurier och är turkos, dvs inte blå men inte heller rosa. Typ helt omöjligt att köna den :D Skulle så köpt den om det hade varit rätt ålder.
Jag funderar på om jag inte måste köpa den, en ny pyjamas behövs i höst till i vårt gamla hus i talar jag mig :p.
 
Haha den är ju underbar. Den har enhörningar, lastbilar, regnbågar och dinosaurier och är turkos, dvs inte blå men inte heller rosa. Typ helt omöjligt att köna den :D Skulle så köpt den om det hade varit rätt ålder.
Jag hittade den på pojkavdelningen. Finns den även på flickavdelningen? Om inte har HM könat den :crazy:
 
Jag hittade den på pojkavdelningen. Finns den även på flickavdelningen? Om inte har HM könat den :crazy:
Illa och synd i så fall. Men vissa kläder på HM ligger dubbelt. (Själv sökte jag Pyjamas barn)

Hmm nej hittar den inte heller på flicka. Men urvalet är jättekonstigt, en pyjamas syskonpyjamas beige med orden "little brother" kom bara upp på flicka. Men klickar man på den hör den till pojke.
 
Senast ändrad:
Jag hittade den på pojkavdelningen. Finns den även på flickavdelningen? Om inte har HM könat den :crazy:

Det har dom. På nätet finns det under kategorin pojke, men inte under kategorin flicka.
(Däremot fanns en pyjamas med texten "little brother" både på pojk- och flickavdelningen :p )
 
Det har dom. På nätet finns det under kategorin pojke, men inte under kategorin flicka.
(Däremot fanns en pyjamas med texten "little brother" både på pojk- och flickavdelningen :p )
Den är typ ljusbeige, som om de är indelade efter färg, alla ljusa kommer upp på flick och alla mörka på pojk O_o
En lite ljusare blå med hajar kom upp på flick. Helt knasigt att de inte har en mellankategori "barn" som kan komma upp på båda så slipper ett barn uppleva att det står flick eller pojk på lappen i pyjamasen (det gör det ibland i alla fall. Mitt har To the Boys! i jeansen supertydligt, inte alla flickor som skulle vilja ha det.)
 
1629359186668.jpeg


Här är fyra andra som HM anser endast passar pojkar. Samma pyjamas fast med två andra mönster finns bara på flickavdelningen. Den ena är rosa med My little pony och den andra en tröja med Elsamotiv och rosa byxor till...
 
Den är typ ljusbeige, som om de är indelade efter färg, alla ljusa kommer upp på flick och alla mörka på pojk O_o
En lite ljusare blå med hajar kom upp på flick. Helt knasigt att de inte har en mellankategori "barn" som kan komma upp på båda så slipper ett barn uppleva att det står flick eller pojk på lappen i pyjamasen (det gör det ibland i alla fall. Mitt har To the Boys! i jeansen supertydligt, inte alla flickor som skulle vilja ha det.)

Både lite samma tema begriper inte jag varför klädmärken envisas med att storleksmärka inte enbart i CL utan även i ålder för lite äldre barn. Okej på bebisar att det kan vara en hjälp för mormor som ska köpa kläder, men det är inte jättekul för för en liten och kort 6-åring som kan läsa att sätta på sig kläder som det står 3-4 år i...
 
Både lite samma tema begriper inte jag varför klädmärken envisas med att storleksmärka inte enbart i CL utan även i ålder för lite äldre barn. Okej på bebisar att det kan vara en hjälp för mormor som ska köpa kläder, men det är inte jättekul för för en liten och kort 6-åring som kan läsa att sätta på sig kläder som det står 3-4 år i...
Nåde den pojke som vill ha denna :D enbart för töser

https://www2.hm.com/sv_se/productpage.0984180001.html
1629360111359.png


Jag menar herregud. Kan de inte bara ha en kategori som heter pyjamas som dyker upp på båda. Så kan de uhm köra nattlinnen på flick och kalsongerna på pojk eller något om det känns nödvändigt. Jag menar, morgonrockar är tydligen könsneutrala i alla fall och kommer upp på båda.

Det är väl en liten tröst i alla fall att de har ett set med rosa superman, wonder woman och batman pyjamas på flick. För fyra år sedan hade de bara superhjältetrosor och t-shirts på dam.
 
Senast ändrad:
Jag vägrade uppfostra mina barn efter kön. De är inte ett kön, de är barn. Det var inga större problem förren de började på förskolan. Då drygt 3 och 18 månader gamla. Mina barn föddes -90 och -92 och direkt de kom till förskolan så började de könas. Pojken fick massor av beröm för att han kunde sitta still och lägga pussel och det var flera som frågade hur jag hade fått honom sådan samtidigt som de ansåg att det nog var något fel eftersom han inte sprang omkring, slogs och vrålade som de övriga pojkarna gjorde. För pojken blev det här jättejobbigt. Han var aldrig sådan att han ville slåss och även om han försökte passa in så gick det inte så bra. Flickan fick höra att hon skulle sitta still och att hon "borde väl kunna le" och jag var en mycket oansvarig mamma som inte hindrade henne ifrån att klättra i träd och inte sa till henne att inte vara så påstridig och säga sin mening utan att hon skulle vara tyst och sitta still som de andra flickorna.

Jag stod dock på mig. Jag vägrade att köna mina barn och uppfostra dem som pojke/flicka. Jag försökte uppfostra dem som barn, som små människor utefter deras behov. Idag har jag en son som är empatisk även om han såklart har blivit drillad och påverkad av samhället och så är han empatisk och kanske är det därför han har nått så långt som han har. Flickan blev hårt drillad i att vara vacker, fin, smal osv. var det som räknades av samhället men jag vill tro att hennes uppfostran som en individ som kan göra vad hon vill är det som har bidragit till att hon har kommit så långt som hon har. Framförallt flickan kan ibland fundera över om det hade varit skillnad om hon inte hade blivit uppfostrad som hon blev, att hon inte hade fått tro att hon med hårt arbete kunde nå hur långt som helst och att hon var bra som hon var men det landar alltid i att hon då kanske hade känt sig väldigt fel som är som hon är och har det drivet hon har. För det är tyvärr så att väldigt många går runt och känner sig fel pga de könsroller vi har. Det ska inte vara så. Ingen ska behöva känna sig fel för att de inte passar in i de könsrollerna som samhället har ställt upp.

Det är en ständig kamp och jag upplever att det svänger hit och dit och att det nu är värre igen men det enda vi kan göra är att bli medvetna och ge våra barn de verktyg de behöver för att de ska kunna vara de de är.

Jag sa ifrån varenda gång någon sa att "pojkar är pojkar" och jag sa ifrån varenda gång någon menade att min dotter var uppkäftig för att hon sa sin mening, stod på sig och inte satte sig i ett hörn och var tyst. Jag tror att det är vägen framåt. Att vägra låta någon stänga in ett barn i den smala korridor könsrollerna är och stå på sig varenda gång att alla barn har rätt till hela världen, inte bara den smala del som könsrollen säger.
 
Nåde den pojke som vill ha denna :D enbart för töser

https://www2.hm.com/sv_se/productpage.0984180001.html
Visa bifogad fil 75572

Jag menar herregud. Kan de inte bara ha en kategori som heter pyjamas som dyker upp på båda. Så kan de uhm köra nattlinnen på flick och kalsongerna på pojk eller något om det känns nödvändigt. Jag menar, morgonrockar är tydligen könsneutrala i alla fall och kommer upp på båda.

Det är väl en liten tröst i alla fall att de har ett set med rosa superman, wonder woman och batman pyjamas på flick. För fyra år sedan hade de bara superhjältetrosor och t-shirts på dam.

Att det öht finns flick- och pojkavdelning (förbebisar och småbarn) är helmärkligt. Att det första valet ska vara vilket kön man har och sen vilket klädesplagg man vill ha. I andra webbutiker går det utmärkt att välja barn --> underkläder om man ska köpa kalsonger. Det borde HM:s (och andra likadana butikers) kunder också klara av O_o
 

Liknande trådar

Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 202
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 916
Senast: Yrsel
·
Övr. Barn Hej! Då detta inte rör mitt barn har jag skapat ett hemligt nick. Jag vill inte att någon ska förstå vilken familj det rör sig om, så om...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 307
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 493
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp