Konsten att uppfostra döttrar

Att det öht finns flick- och pojkavdelning (förbebisar och småbarn) är helmärkligt. Att det första valet ska vara vilket kön man har och sen vilket klädesplagg man vill ha. I andra webbutiker går det utmärkt att välja barn --> underkläder om man ska köpa kalsonger. Det borde HM:s (och andra likadana butikers) kunder också klara av O_o
Det är för att affärerna tjänar pengar på att ha det uppdelat. Så som det är nu är det svårare att låta pojkar och flickor ärva kläder av varandra och föräldrarna köper nytt istället.
 
Jag tycker det är svårt, vi försöker vara en motpart mot allt som samhället säger ungefär.

Det blev väldigt tydligt vad mycket kompisar och förskolan påverkar nu när vi gick på sommarlov. Hon har alltid gillat blått mest men sedan alla tjejer på förskolan börjat ha bara klänningar och rosa på sig så har hon kommit hem och sagt att hon med vill ha det. Nu när vi sedan gick på sommarlov så gick det ett par dagar och sedan valde hon bara de blåa, gula och gröna t-shirtsen och shortsen. Jag tycker inte rosa är en dålig färg men jag vill att hon ska ha på sig färgerna HON vill ha, inte de hon trycks på av folk runt omkring henne bara för att hon är flicka.

Jag har inget emot klänningar som går att leka i, men jag vägrar skicka min dotter till förskolan i kläder som är svåra att röra sig i. Dock tycker jag det är enklare att leka i tights än hårda jeans.

Kläder för barn ska fokusera på användbarhet! De ska gå att leka i, hoppa, klättra och vara roliga samt bekväma och gärna färgglada!
 
Det är för att affärerna tjänar pengar på att ha det uppdelat. Så som det är nu är det svårare att låta pojkar och flickor ärva kläder av varandra och föräldrarna köper nytt istället.

Jo jag förstår absolut de kommersiella mekanismerna bakom att det är så. Men likväl obegripligt att folk vill ha en sån uppdelning. Och det du skriver är ju bara ytterligare en anledning till att motarbeta det hela.
 
Jo jag förstår absolut de kommersiella mekanismerna bakom att det är så. Men likväl obegripligt att folk vill ha en sån uppdelning. Och det du skriver är ju bara ytterligare en anledning till att motarbeta det hela.

Det är nog väldigt många som INTE vill ha en sån uppdelning, men man har helt enkelt inte något att välja på direkt. Det kommer ju med jämna mellanrum upprop mot klädföretagen på sociala medier och liknande med kritik mot att det är så uppdelat.
 
Det är nog väldigt många som INTE vill ha en sån uppdelning, men man har helt enkelt inte något att välja på direkt. Det kommer ju med jämna mellanrum upprop mot klädföretagen på sociala medier och liknande med kritik mot att det är så uppdelat.

Man kan ju välja att handla på butiker som inte har en sådan uppdelning, och tala om för butiker varför man väljer att inte handla hos dem. Sen lär ju knappast det få effekt över natten, men mer effekt än om man fortsätter handla där för att man inte anser sig ha några alternativ.
 
Kanske vi skulle maila klädkedjorna som delar upp i pojk- och flickkläder allihopa? Kanske inte exakt samtidigt med samma formuleringar dock 😅.
 
Man kan ju välja att handla på butiker som inte har en sådan uppdelning, och tala om för butiker varför man väljer att inte handla hos dem. Sen lär ju knappast det få effekt över natten, men mer effekt än om man fortsätter handla där för att man inte anser sig ha några alternativ.
Ja så kan man såklart göra. Men jag tänker att folk är bekväma, och inte heller vill lägga mer pengar än nödvändigt. Så då handlar man hellre på HM och Lindex än på dyra nätföretag.

Det innebär ju dock inte att man tycker att uppdelningen är bra. Bara att bekvämligheten och kostnaden är mer värt.
 
Ja så kan man såklart göra. Men jag tänker att folk är bekväma, och inte heller vill lägga mer pengar än nödvändigt. Så då handlar man hellre på HM och Lindex än på dyra nätföretag.

Det innebär ju dock inte att man tycker att uppdelningen är bra. Bara att bekvämligheten och kostnaden är mer värt.

Fast det är ju inte så att det nödvändigtvis blir dyrare. Tex Åhlens och Nameit är inte nödvändigtvis dyrare än HM, och definitivt inte dyrare än Lindex. Och den här uppdelningen finns ju på massvis av dyra och mer svåråtkomliga märken också.

Som sagt du behöver inte övertyga mig om de kommersiella mekanismerna bakom. Att det ser ut som det gör och folk inte bryr sig kan vara obegripligt ändå.
 
Fast det är ju inte så att det nödvändigtvis blir dyrare. Tex Åhlens och Nameit är inte nödvändigtvis dyrare än HM, och definitivt inte dyrare än Lindex. Och den här uppdelningen finns ju på massvis av dyra och mer svåråtkomliga märken också.

Som sagt du behöver inte övertyga mig om de kommersiella mekanismerna bakom. Att det ser ut som det gör och folk inte bryr sig kan vara obegripligt ändå.
Jag har nog börjat leva i övertygelsen om att folk vill ha uppdelningen ändå. Om verkligen en majoritet inte föredrog att ha spagettistrapvolangklänning till tvååringen på förskolan så skulle det ju inte finnas så herrans många.
 
Fast det är ju inte så att det nödvändigtvis blir dyrare. Tex Åhlens och Nameit är inte nödvändigtvis dyrare än HM, och definitivt inte dyrare än Lindex. Och den här uppdelningen finns ju på massvis av dyra och mer svåråtkomliga märken också.

Som sagt du behöver inte övertyga mig om de kommersiella mekanismerna bakom. Att det ser ut som det gör och folk inte bryr sig kan vara obegripligt ändå.

Det försöker jag inte göra heller. ;), snarare försöker jag nog övertyga dig om att folk faktiskt bryr sig. Tror som sagt det handlar mycket om bekvämlighet. Kollade in på Åhlens och hemsidan var ganska unisex faktiskt, har nog uppfattat att det är mer uppdelat när jag har varit i deras fysiska butiker men det är såklart mycket möjligt att jag kommer ihåg fel.
 
Det försöker jag inte göra heller. ;), snarare försöker jag nog övertyga dig om att folk faktiskt bryr sig. Tror som sagt det handlar mycket om bekvämlighet. Kollade in på Åhlens och hemsidan var ganska unisex faktiskt, har nog uppfattat att det är mer uppdelat när jag har varit i deras fysiska butiker men det är såklart mycket möjligt att jag kommer ihåg fel.
Jag blev positivt överraskad när jag var inne på Kappahls hemsida idag, där pojke/flicka är något man kan välja till om man aktivt går in på filtrera kläder (som storlek, färg, osv) och de annars sorteras bara på ålder och sen klädtyp :up: Men jag vet ju att det inte alls ser ut så i fysik butik.
 
Ja så kan man såklart göra. Men jag tänker att folk är bekväma, och inte heller vill lägga mer pengar än nödvändigt. Så då handlar man hellre på HM och Lindex än på dyra nätföretag.

Det innebär ju dock inte att man tycker att uppdelningen är bra. Bara att bekvämligheten och kostnaden är mer värt.
När jag är inne på HM's app så kan jag välja pojke/flicka eller visa alla barnkläder. Och sen sortera på tex storlek eller typ av klädesplagg.
 
Jag blev positivt överraskad när jag var inne på Kappahls hemsida idag, där pojke/flicka är något man kan välja till om man aktivt går in på filtrera kläder (som storlek, färg, osv) och de annars sorteras bara på ålder och sen klädtyp :up: Men jag vet ju att det inte alls ser ut så i fysik butik.
Liknande sist jag såg.
 
När jag är inne på HM's app så kan jag välja pojke/flicka eller visa alla barnkläder. Och sen sortera på tex storlek eller typ av klädesplagg.

Ja det kan man, men alla kläder är ju ändå indelade på pojk- resp flick. Kappahl variant är ju isf lite bättre där man sen i typ steg 3 får lägga till sortering på pojke/flicka om man behöver vägledning i sånt… Och det är ju inte så att alla kläder hänger dubbelt i fysisk butik…
 
När jag är inne på HM's app så kan jag välja pojke/flicka eller visa alla barnkläder. Och sen sortera på tex storlek eller typ av klädesplagg.
Det värsta är väl när det står pojke eller flicka på lappen i plagget. Då är det ju nästan hopplöst hur det än ser ut.
 
Gör det? Menar inte att försvara, men det har jag då totalt missat.
Mitt barns jeans (helt normala jeans) har med jättestor stil längs hela insidan "here is to the boys" tex och hittade en fin mörkröd tröja en gång som jag ratade när det stod "girls" hjärta hjärta snirkligt i lappen i nacken.
 
Jag skulle köpa mjukisbyxor till mitt barn idag. Det fanns flera färger att välja på, bl a ett par grå och ett par rosa med hjärtan. Det var precis samma byxa, bara färgen på tyget skilde. I samma storlek var de rosa byxorna ungefär två cm lägre i midjan och två cm smalare i benen, hela vägen ner, jämfört med de grå. De var dock lika långa. Jag övervägde att fråga butikspersonalen varför, men gjorde det inte.
 
Jag skulle köpa mjukisbyxor till mitt barn idag. Det fanns flera färger att välja på, bl a ett par grå och ett par rosa med hjärtan. Det var precis samma byxa, bara färgen på tyget skilde. I samma storlek var de rosa byxorna ungefär två cm lägre i midjan och två cm smalare i benen, hela vägen ner, jämfört med de grå. De var dock lika långa. Jag övervägde att fråga butikspersonalen varför, men gjorde det inte.

Sådär är det hela tiden. Jag köper en del byxor begagnat till mina barn från en second hand-butik för barnkläder där vi bor. Köper både från pojksidan och flicksidan (och har ifrågasatt förekomsten av dessa flera gånger). Genomgående är "flickbyxorna" lägre i grenen och smalare i benen, och då menar jag på vanliga raka byxor, inte sådana som är gjorda för att vara tighta. Nu är min son rätt smal så bägge funkar, men man ser ändå tydlig skillnad i hur byxor i samma storlek sitter.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 202
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 911
Senast: Yrsel
·
Övr. Barn Hej! Då detta inte rör mitt barn har jag skapat ett hemligt nick. Jag vill inte att någon ska förstå vilken familj det rör sig om, så om...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 306
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 493
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp