Bukefalos 28 år!

Konsten att uppfostra döttrar

Sen är det ju trist när det enbart finns rosa och blått att välja på.
Det där stör mig så otroligt mycket!!

Gärna pastellblå och pastellrosa ska det vara också. Skulle köpa stövlar och hade hoppats på att hitta antingen svarta, gråa eller någon sprallig färg som gul eller grön, gärna lila för det brukar tösen gilla.
Men fanns endast i rosa eller blå, tycker det händer jätteofta med vissa klädtyper och leksaker.

Att nämna dock är att jag bor i en stad med stax över 20 000 invånare så det lokala utbudet är ju inte jättestort.
 
Ett stort problem är de två närmsta vänner äldsta dottern har som är väldigt ”flickiga” och uppmuntras till det av sina föräldrar. Jag lägger ingen värdering i det (eller jo, det gör jag ju såklart) men det krockar med det jag själv står för. Jag vill heller inte sluta umgås med dem, det känns dessutom lite för drastiskt, för både barnen och föräldrarna är helt underbara.

På tal om spindelmannen, äldsta dottern har en dräkt som ser ut som ett skelett som hon gärna sätter på sig!
Är det verkligen ”ett stort problem” och något att fundera på att säga upp bekantskapen för - att alla föräldrar inte har samma ideal? Då lär ni snart inte ha så stort umgänge. Folk gör olika med kläder, skärmtid, mat, godis, mm mm mm
 
Jo, men leggings är ju värdelösa att leka i utomhus, det krävs bara att en gren fastnar eller att hon trillar på knäna så är det ett stort hål i dem sen. Vanliga byxor av jeanstyp eller mjukisbyxor håller jättemycket längre. Jag menar nu den säsongen innan det krävs överdragsbyxor (det blir ganska snabbt för varmt nu på hösten).
Min dotter fick alltid ha klänning eller kjol när hon ville oavsett årstid och väder - däremot så fick hon såklart ha jeans eller andra lämpliga byxor till det så hon kunde leka ordentligt - på så sett blev vi båda nöjda! Numera som tonåring har hon enbart kläder från "avdelningen där det finns mer blåa kläder och skjortor" och aldrig kjol eller klänning. (Kanske för att hennes mamma till 99% klär sig i svarta bandtishor, hoodie och svarta jeans...)
 
Så skönt att du hade så smarta föräldrar!

Den där tanken att flickor inte "vill" leka med pojkar lever tyvärr kvar än idag hos en del förskolepersonal. Min dotter är 5 år och har varit kompis med både pojkar och flickor hela tiden, men fortfarande ibland när hon lämnas på förskolan så kan en pedagog säga "idag är det bara pojkar här så det blir nog tråkigt för X". Liksom nej, de är barn och de är kompisar? Så himla sorgligt. :( som tur är bryr sig inte dottern om det alls och de flesta pedagogerna uppmuntrar till lek med blandade barngrupper, men ändå... det är 2021 liksom.

Oj, det där skulle jag nog ha påtalat faktiskt. Inte på något otrevligt sätt absolut inte, men vänligt.
Jag läste som sagt till förskolelärare tidigare och vi läste mycket om genus då, så det där borde de veta. Men det kommer väl grodor omedvetet ibland och då kan en liten, hjälpsam påminnelse vara bra.
 
Min dotter fick alltid ha klänning eller kjol när hon ville oavsett årstid och väder - däremot så fick hon såklart ha jeans eller andra lämpliga byxor till det så hon kunde leka ordentligt - på så sett blev vi båda nöjda! Numera som tonåring har hon enbart kläder från "avdelningen där det finns mer blåa kläder och skjortor" och aldrig kjol eller klänning. (Kanske för att hennes mamma till 99% klär sig i svarta bandtishor, hoodie och svarta jeans...)
Jodå, jag har försökt den versionen också, funkade rätt så bra förra hösten med klänning och jeans (dock ej mjukisbyxor) men nu accepteras ENDAST tunna armlösa sommarklänningar och bara ben! Till nöds har hon accepterat tunna linnebyxor och nån enstaka gång leggings under kjol men that's it. Vi får se vad som händer när det blir kallare...

Sen är också problemet att hon ändrar smak. Ett plagg som hon tyckte var fint när vi köpte det (hon fick vara med och välja) funkar inte längre, och vi har liksom inte råd att byta ut hennes garderob ett par gånger per säsong innan kläderna är urvuxna.
 
Oj, det där skulle jag nog ha påtalat faktiskt. Inte på något otrevligt sätt absolut inte, men vänligt.
Jag läste som sagt till förskolelärare tidigare och vi läste mycket om genus då, så det där borde de veta. Men det kommer väl grodor omedvetet ibland och då kan en liten, hjälpsam påminnelse vara bra.

Jag kommenterade bara att "X är ju kompis med alla så det kommer bli jättekul" (inte lätt att ta det snacket med barnet bredvid). Vi har påtalat det vid utvecklingssamtal men jag tycker inte det blir nån skillnad med den specifika personen, tyvärr.
 
Jag kommenterade bara att "X är ju kompis med alla så det kommer bli jättekul" (inte lätt att ta det snacket med barnet bredvid). Vi har påtalat det vid utvecklingssamtal men jag tycker inte det blir nån skillnad med den specifika personen, tyvärr.

Nej, jag menade också vid typ utvecklingssamtal :). Vad bra att ni tagit upp det!
Men jättekonstigt att det då inte blir skillnad, som sagt det där ska de vara medvetna om. Ta upp det igen med chefen kanske?
 
Nej, jag menade också vid typ utvecklingssamtal :). Vad bra att ni tagit upp det!
Men jättekonstigt att det då inte blir skillnad, som sagt det där ska de vara medvetna om. Ta upp det igen med chefen kanske?
Personen är inte utbildad förskolelärare och saker verkar lite "rinna av henom" och enhetschefen är konflikträdd... eftersom jag inte tror att det påverkar hur verksamheten sköts (personen beslutar inte om gruppsammansättning eller liknande och jag vet att de andra pedagogerna inte könsuppdelar på det viset vid aktiviteter) så känns det ändå okej, dottern är helt på det klara med att den här personen är lite gammaldags och har fel, och "inte fått lära sig att alla kan vara kompisar med alla" typ. :) Men visst, det är inte idealiskt.
 
Det är väl helt självklart att det är likadant åt båda hållen?

Att ”pojkflicka” är något positivt och att det inte ens finns något ord för ”flickpojke” är ju typexempel på hierarkin mellan könen.

Konsekvensen av detta blir ju såklart ett stort problem även för pojkar, eftersom det är ”konstigare” med pojkar i typiska flickkläder än tvärtom, normen är smalare för pojkar.

Men anledningen till detta är ju inte att pojkar är förfördelade, utan tvärtom. Det blir ju lite märkligt med perspektivet ”det är synd om männen eftersom de styr världen och har bestämt vad kvinnor och män ska ha på sig” (på samhällsnivå givetvis).

Jag kan väl ändå känna att det är synd om pojkar att äldre män någonstans bestämmer över hur dom ska växa upp och hur deras världsbild skall se ut. Som någon annan i tråden skrev, mer frihet åt barnen ☺️
 
Personen är inte utbildad förskolelärare och saker verkar lite "rinna av henom" och enhetschefen är konflikträdd... eftersom jag inte tror att det påverkar hur verksamheten sköts (personen beslutar inte om gruppsammansättning eller liknande och jag vet att de andra pedagogerna inte könsuppdelar på det viset vid aktiviteter) så känns det ändå okej, dottern är helt på det klara med att den här personen är lite gammaldags och har fel, och "inte fått lära sig att alla kan vara kompisar med alla" typ. :) Men visst, det är inte idealiskt.

Det är ju ett tillfälle för en att förklara saker för barnet. Barn kommer stöta på olika typer av människor med olika åsikter. Man får förklara för barnet på barnets nivå.
 
Då är ju frågan, om man ska dra samma paralleller som många här gör när det gäller tjejer, gillar dina pojkar verkligen dinosaurier och maskiner? Eller är det bara för att samhället säger åt dem att det ska de göra? Gillar de dinosaurier och maskiner enbart för att det är vad som finns som motiv på kläderna på pojkavdelningen? Eller tycker de geniunt om det?

Eller ifrågasätts det aldrig eftersom det pojkiga anses "rätt" och det flickiga "fel"?

Jag håller med dig om att flickor har större frihet att vara den de är. En tuff pojkflicka med pojkkläder och pojkintressen ses snarare som nåt positivt medan en pojke som gillar rosa och flickiga saker ses ner på. Oerhört tragiskt att barn inte får vara den de är!

Just dom intressena är genuina då ingen av mellansonens kompisar gillar dinosaurier, och minste sonen leker hellre själv med maskiner om hans kompisar inte vill leka med det. Däremot så påverkas de av andra saker tex mellanbarnet lekte tidigare med dockor och Barbie om det var det tjejerna ville leka med. Numera leker han inte med en enda tjejsak utan söker sig mot de "coola" killarna i högre klasser. Det är absolut påverkat av samhället; att inte sticka ut som pojke. Tragiskt att se då vi varit nöjda med att han varit så flexibel innan.
Äldsta sonen hade tex en tjej som bästa kompis och gick på ridskolan tills han blev retad för det. Det slutade med att han gav upp sin vänskap och sin hobby. Också en effekt av samhället.

Så visst ses det flickaktiga som "fel" för pojkar medan det är mer acceptabelt tvärtom. Vilket också visar sig i det motstånd vi fick möta när yngsta sonens hade rosa jacka osv eller att min mellanson länge misstogs som tjej för att han hade långt hår.

MEN sen kan man lyfta det högre och se tex hur folk reagerar nu när min man ska ta ALL föräldraledighet från start och jag ska fortsätta studera. Redan nu har folk erbjudit honom hjälp och vi får kommentarer om hur det ska gå för honom att vara ifrån jobbet? Hade jag varit föräldraledig så hade jag då inte fått någon hjälp, och varför ses hans jobb viktigare än mina studier?

Så det är inte konstigt att dessa trådar uppstår då det är vi vuxna/samhället som placerar barnen i vissa fack redan från start. På mitt BB får tex tjejer en rosa lapp på vagnen och pojkar en blå lapp.
 
Varför anser du att det traditionellt flickiga är fel och det traditionellt pojkiga är rätt?

Personligen tänker jag kanske inte specifikt på just kläderna när jag tänker traditionellt pojkigt och flickigt. Utan snarare att det tillhör det "flickiga" att bland vara kontrollerad, stå tillbaka, vara självkritisk, vara kroppskritisk, tycka utseendet är väldigt viktigt, tvivla på sig själv, ta hand om andra före sig själv, leka fint, vara tyst, ta mindre plats osv. Medan pojkar ofta uppmuntras till att ta för sig, mindre självkritik, bli omhändertagna, leka på det sätt de vill, utseendet är sekundärt och att ta plats. En balansgång mellan de båda hade varit fint.

Och med tjejiga kläder såsom klänning, korta kjolar eller klackeskor kan man ofta inte leka på samma sätt eller röra sig lika obehindrat så det är ju också ett problem tänker jag.
 
Förstår inte attityden om att alla klänningar/tunikor/kjolar och tajts ska vara så svårlekt i? Tajts är ju världens bästa uppfinning? Mjuka, bekväma och stretchiga till skillnad mot jeans eller andra byxor som gärna skaver och har hårt tyg som hindrar rörelse.

Långa och snäva kjolar stoppar ju förstås, men det går ju att välja kortare och med ordentligt benutrymme. Snyggt dessutom och med stora variationsmöjligheter på utformning. Här vill jag dock gärna se ett större utbud av dinosaurie-, spindelmannen- och pokémonkjolar.

Det går även att ha pösiga mjukisbyxor med kjol ☺
Vill man klättra i träd iklädd kjol, som råkar vara lite för lång, så stoppar man bara in den i tajtsen.. 😉
 
Personligen tänker jag kanske inte specifikt på just kläderna när jag tänker traditionellt pojkigt och flickigt. Utan snarare att det tillhör det "flickiga" att bland vara kontrollerad, stå tillbaka, vara självkritisk, vara kroppskritisk, tycka utseendet är väldigt viktigt, tvivla på sig själv, ta hand om andra före sig själv, leka fint, vara tyst, ta mindre plats osv. Medan pojkar ofta uppmuntras till att ta för sig, mindre självkritik, bli omhändertagna, leka på det sätt de vill, utseendet är sekundärt och att ta plats. En balansgång mellan de båda hade varit fint.

Och med tjejiga kläder såsom klänning, korta kjolar eller klackeskor kan man ofta inte leka på samma sätt eller röra sig lika obehindrat så det är ju också ett problem tänker jag.
Håller med dig om att förväntningar på pojke eller flicka ofta ser olika ut. Barn är barn, tills de upptäcker att vissa saker beroende på kön uppmuntras och är gångbart, medan andra saker inte gör det. Och så försöker de förhålla sig till det.

Även i vuxenvärlden så fortsätter åsikterna/värderingarna att styra över oss. Det tar liksom aldrig slut. Därför tror jag det är viktigt att ta tillbaka makten över det som nedvärderas. Att ha klänning är coolt. Rosa är den absolut bästa färgen.
 
Förstår inte attityden om att alla klänningar/tunikor/kjolar och tajts ska vara så svårlekt i? Tajts är ju världens bästa uppfinning? Mjuka, bekväma och stretchiga till skillnad mot jeans eller andra byxor som gärna skaver och har hårt tyg som hindrar rörelse.

Långa och snäva kjolar stoppar ju förstås, men det går ju att välja kortare och med ordentligt benutrymme. Snyggt dessutom och med stora variationsmöjligheter på utformning. Här vill jag dock gärna se ett större utbud av dinosaurie-, spindelmannen- och pokémonkjolar.

Det går även att ha pösiga mjukisbyxor med kjol ☺
Vill man klättra i träd iklädd kjol, som råkar vara lite för lång, så stoppar man bara in den i tajtsen.. 😉

Fast det är väl inte så att det påstås att alla klänningar är svårlekta? Det är ju väldigt stor skillnad på klänning och klänning. Många går utmärkt att leka i medan andra är lekhämmande. Om inte fysiskt så för att de ska akta sin "fina klänning". Däremot är det enligt mig smått obegripligt är att ha klänning på barn i krypåldern, det finns liksom inget praktiskt i det.

Leggings/tights är också ett utmärkt plagg i många tillfällen. Både min son och min dotter använder det ofta, framför allt vintertid eftersom det är ett superbra plagg att ha under skalkläder eller overall utan att det blir bylsigt och obekvämt. Men utomhus sommartid är det hopplöst. De håller mycket sämre framför allt på knäna och det känns inte hållbart att köpa kläder som går sönder stup i kvarten.
 
Som förälder stöter man på diverse svårigheter, just nu ligger mitt fokus på hur otroligt svårt det är att vara förälder till två flickor. Vi har två döttrar på ca 2 och 4 år och jag märker hur samhället vill placera dem i fack och jag blir så frustrerad.

Kläderna de ”ska” ha är i ljusa pastellfärger med enhörningar, glitter och annat gulligull och shortsen är korta, jeansen är tighta, osv. De får hela tiden höra att de är SÅ fina när de tar på sig dessa kläder, för att inte tala om hur otroligt söta de är i klänningar enligt alla man möter.

Jag håller på att bli tokig!! Det spelar ju ingen roll hur medvetna jag och min sambo är när resten av samhället beter sig, i mina ögon, på ett felaktigt sätt. Ett sätt som främjar att de ser sig själva från ett utifrånperspektiv där de ska känna sig fina och söta och där de blir bekräftade på hur de ser ut snarare än hur de är.

Jag vill att mina döttrar ska känna sig starka, snabba, modiga och att de kan uppnå allt de vill. Snarare än att de är fina och söta och ”åh, vad fin du är i håret” hela tiden.

Hur gör ni andra som delar mina åsikter? Hur ska vi som föräldrar förhindra detta? Vi är så noga med det här hemma men igår sa äldsta dottern iklädd byxor och t-shirt att hon inte var fin för att hon inte hade fina kläder 😭 Jag har pratat med mina föräldrar, som är de vi umgås mycket med, att de inte får ge dem komplimanger baserat på deras utseende men jag kan ju inte gärna begära det av alla vi möter.

Hade jag fått bestämma hade de gått runt i ”killkläder” men de själva vill så gärna ha klänningar och favoritfärgen är rosa. De får självklart välja vilka kläder de vill men jag vill att de ska välja kläderna för att de själva vlll, inte för att någon sagt att de är fina i just de kläderna…
Vi har 2 barn.
Pojke, 6år och Flicka 4år.

Jag syr mycket själv och när dottern ville ha klänningar dygnet runt blev det många peplumtröjor. Jag personligen tycker inte att klänning och overall /Regnbyxor är en lyckad kombi nämligen. Dottern har varit fullt nöjd med dessa tröjor. Hon har klänning ibland men inte alls ofta.

Hon älskar enhörningar, regnbågar och glitter men eftersom hon ärver mycket av storebror så kombineras ofta exempelvis en glittrig tröja med ett par sportiga "killshorts" så hon är nöjd ändå utan att det blir för puttinuttigt.

Jag försöker erbjuda kläder /tyger inom hela spektrat och ofta väljer hon inte bara en kategori.
 
Det anser jag inte, men jag anser att samhället väldigt gärna vill att de ska ha flickiga kläder på sig och att det vore fel i mångas ögon att sätta på dem pojkiga kläder. Precis som jag skrev får de själva välja kläder men det blir väldigt tydligt att de då vill klä sig fina utifrån vad de fått höra att de är fina i och det tycker jag är fel.
Kan du inte be släkten säga att de är jättefina i jeans och t-shirt?

Lite orättvist att man alltid ska vara fin i rosa och rosetter och så himla fint är det ju inte heller egentligen. Vem skulle liksom vilja komma på middag i det som vuxen :D

Då (om inte bara rosa och rosetter är "fint") kan man ju säga att pojkar är fina i jeans och t-shirt med så är ännu fler glada.
 
Jag tror du missförstår mig. Det är ju samhället som skapar den strukturen, inte föräldrar som försöker undvika normerna. Min poäng är att påstå att det är mer synd om pojkarna är att nedvärdera det strukturella problemet med kvinnosynen.
Jag tänker att det när det gäller barn är nära lika synd om både pojkar och flickor när de är små.

Men jag tänker att när vi uppfostrar pojkar i deras fack (som är lite trångt och tråkigt för dem iofs) så gör vi även direkt flickorna en otjänst. Eftersom vi även uppfostrar pojkarna in i en roll som inte är en rolig roll för den som senare måste interagera med dem.

Så oavsett om det är synd om pojkarna eller inte i deras roll (mindre verbal, sämre betyg, inte kunna läsa, mörka kläder med arga djur, vi ger dem dålig kvinnosyn, tränar inte empatisk förmåga osv) och det sedan kompenseras genom att de får en högre lön och högre ställning än kvinnor och inte behöver ta hand om människor lika mycket. Så är den roll vi ger pojkar även hindrande för flickors framtida lycka. Eftersom vi även uppfostrar fram en oempatisk bufflighet kombinerad med dålig kvinnosyn.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 335
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 964
Senast: Yrsel
·
Övr. Barn Hej! Då detta inte rör mitt barn har jag skapat ett hemligt nick. Jag vill inte att någon ska förstå vilken familj det rör sig om, så om...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 425
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 646
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp