Konstig "gegga".. *Äckelvarning*

Fibusen

Trådstartare
Min häst har hafft en liten,liten knöl på ena benet ett tag,upptäckte den i sommras,är/var som en finne ungefär.

Klämde på den i sommras och komm lite blod,sen lite var,sen poffade det till,och det kom ut en gegga som var skitäcklig rent ut sagt,var som en klump med massa små,små små gula prickar i,som myrägg ungefär (fasst mindre tror jag,vet inte hur stora myrägg är:D)
kom sen lite blod,sen var knölen betydligt mindre,tvättade och tänkte inte mer på det.

Idag när jag kollade hennes knä (har skada där,så hon är rakad) så kände jag knölen igen,sitter en dec kanske ovanför knäet,var som en ärta i storlek,och jag som absolut inte kan låta bli att pilla,började trycka på den,och översta hudlagret trillade bort som en skorv ungefär,sen kom det liiite blod,sen poffade det till lite,sen kom det ut som tjockt,tjockt var,men endå inte som var,eftersom det var tjockt,kom ut ungefär en 20 cm lång sträng,tog upp det med en pinne,och det höll,så ni kan ju tänka er att det var rätt så tjockt=hållbart.
Det var inte kladdigt eller så,utan kändes relativt torrt (petade med pinnen) Eftersom strängen vart så lång,så gick den av,klämde ut ytterligare några cm till,sen tog det bara tvärslut,sen kom det rent blod igen när man klämde.:eek: Såg ut som en lång mask..Det är riktigt äckelvarning! Höll seriöst på att kräkas både första och andra gången..

Som en pormask X 5 i storlek..

Den här gången fick jag bort knölen helt.

Vad tusan var det som var i hennes ben?
 
Sv: Konstig "gegga".. *Äckelvarning*

Min häst har liknande "pormaskar" dock inte lika stora...hittar nån då och då. Tror att det är ngn form av pormaskar, kladdet ser ut att vara talg.
 
Sv: Konstig "gegga".. *Äckelvarning*

Tycker det är lite konstigt att det kommer upp på samma ställe,men fick kanske inte ut allt förra gången..
 
Sv: Konstig "gegga".. *Äckelvarning*

o fy va äckligt..dom får de inte av smuts hoppas jag..för min häst är så skiten/sandig nu så de e helt galet, går inte att få bort..så hoppas dom inte får de av de iallafall.
 
Sv: Konstig "gegga".. *Äckelvarning*

Har oxå haft en häst som fått sånna "finnar" och då oxå på benen. Kanske är vanligare än man tror??
 
Sv: Konstig "gegga".. *Äckelvarning*

om jag tror rät så har ofta hundar det o jag har för mig dte kalla sför lipom,dv inflammerad hårsäck...

på hud ble det gråsvart "grus2som kommer ut o dte r inegtat hispa för,men dte kan komam tilbaka.

min gamla tik ghade enhandflatsstor sådan som sprack o sprack
vi opererad ebort den.
 
Sv: Konstig "gegga".. *Äckelvarning*

Tycker det låter som om hästen har överproduktion av talg i en talgkörtel. Har en liknande själv, i nacken, som jag får klämma ur med jämna mellanrum. Äckligt men ofarligt.:crazy:
 
Sv: Konstig "gegga".. *Äckelvarning*

Lipom är en fettknöl ej nödvändigtvis knuten till en hårsäck, hårsäcksinflammation heter follikulit och innehåller var och talg(som förvisso är en typ av fett men hamnar inte under lipom). Olika saker alltså. :)

Till ts: Skulle kunna vara antingen hårsäcksinflammtion eller så kan hon ha fått någon liten tagg som irriterar och ger en infektion. Man klämmer bort varet, det läker men blossar upp igen efter ett tag så länge man inte får bort det som irriterar. Svårt att svara på vilket.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Dafne har haft en liten knöl på sidan av kroppen som inte ömmat. Typ två ärtor stor. Jag var hos veterinären för en annan sak för två...
Svar
6
· Visningar
706
Hundhälsa Upptäckte en liten knöl på ryggen på vovven igår på dagen, tills kvällen hade den växt, och är nu kanske 2-3 cm rakt över. Hittade en...
Svar
13
· Visningar
2 176
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 420
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 346

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp