Min sista text kom inte med. Hästar har tidigare haft förhöjda levervärden men då har man trott på Johannesört på betet. Min gick inte där så jag la inte så mycket möda på det. En annan har varit sjuk varje sommar. Man trodde något annat men med facit i hand kan det likaväl varit höet. Ägaren tror det och jag kollade idag när på året detta var. Det var inte betestid. Dessa är inte kvar, den hästen hade leverskador. Då trodde man det berodde på annat.Bara en, den som provtagits.
Veterinären sa att ”detta är pga något hästen ätit, troligtvis inte sjukdom”.
De andra är inga prover tagna på. Men oavsett kan ju säkerligen förhöjda levervärden göra hästen mer mottaglig för div smittor också? Eller tänker jag fel?
Förhöjda levervärden har också påträffats på andra hästar tidigare. Så slutgiltigen på alla de som testats vid olika tillfällen
De står i grushagar på vinterhalvåret så det är omöjligt. Alla köper eget kraftfoder så även om någon skulle köpt något dåligt så känns det heller inte rimligt att alla köpt samma sort och att detta följer med genom åren.Det behöver ju dock inte vara höt det är fel på. Något de får i sig i hagen?