Konstig hälta, hjälp mig gissa

Bukefalos 30 år!

Alla hästar i princip har feber. Så inte bara min dock har min värst symptom och jag är nog den som bryr mig mest känns det som.
Min poäng var att om det inte är infektion så skulle jag flytta. Låter som en oerhört toxisk miljö! Men om det är höet borde inte dina hästar ha blivit bättre om du ger eget hö?

Min poäng var att om det inte är infektion så skulle jag flytta. Låter som en oerhört toxisk miljö! Men om det är höet borde inte dina hästar ha blivit bättre om du ger eget hö?
Tror inte det går så fort och vissa växter ligger i kroppen ett tag vad jag vet.

Tack jag är medveten om att man kan flytta. Men då måste det ju finnas någon som tar emot flera hästar också.

Hur såg ni det? Såg ni det direkt i fodret?
Fick ingen avisering.

Ja det syntes och en del balar har innehållit väldigt mycket. En känsligare häst har blivit förgiftad varje år, en annan fick sår som inte läkte där man konstaterade det.

Jag har alltid varit noga med att ta bort det. Vet att mina ena häst sorterar noga medan denna äter allt.

Jag har alltid haft eget hö att ge istället när de balarna tas fram. För att prata om det är som att slå huvudet i en vägg.

Tyvärr är hästen sämre igen trots eget hö. Svullna ben och rejält med mugg som breder ut sig (inte haft förr).

funderar på om det är något i kraftfodret men den äter inget konstigt. 1 kg lucern, mineraler, betfor (pelletrerat), havrefri mash.

När bytte du hö?
Är det en förgiftning av Johannesört eller liknande försvinner det ju inte ur kroppen bara för du har bytt hö nu.
Johannesört orsakar ökad känslighet för solljus (fotosensibilitet) = "mugg"

Fick ingen avisering.

Ja det syntes och en del balar har innehållit väldigt mycket. En känsligare häst har blivit förgiftad varje år, en annan fick sår som inte läkte där man konstaterade det.

Jag har alltid varit noga med att ta bort det. Vet att mina ena häst sorterar noga medan denna äter allt.

Jag har alltid haft eget hö att ge istället när de balarna tas fram. För att prata om det är som att slå huvudet i en vägg.

Tyvärr är hästen sämre igen trots eget hö. Svullna ben och rejält med mugg som breder ut sig (inte haft förr).

funderar på om det är något i kraftfodret men den äter inget konstigt. 1 kg lucern, mineraler, betfor (pelletrerat), havrefri mash.

Det förekommer allergi mot lusern. Skulle det gå att sätta ut allt förutom hö, salt och vatten i några veckor?

När bytte du hö?
Är det en förgiftning av Johannesört eller liknande försvinner det ju inte ur kroppen bara för du har bytt hö nu.
Johannesört orsakar ökad känslighet för solljus (fotosensibilitet) = "mugg"
Nej det vet jag redan. Slutet av Nov

Johannesört kan även ge flertal olika symtom förutom fotosensibilitet.

Det förekommer allergi mot lusern. Skulle det gå att sätta ut allt förutom hö, salt och vatten i några veckor?
Ja jag har funderat på det, dock tålde hästen lucern förra året. Enda som är nytillkommet är lucernhacket. (Som ges lite extra förutom pelletsen)

Liknande trådar

• Gaffelbandsskada nivå 2-3.
  • Senskada IGEN?!
  • Lymfangit
  • Hjälp mig spåna på hur jag får hästen att spänna av

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat