Bukefalos 28 år!

konstig lön efter föräldraledigt

pimy

Trådstartare
Kanske finns någon här som jobbar med löner och som har förmågan att förklara för mig om detta är rätt. har försökt få det förklarat av vår löneperson men hon kan inte förklara så jag förstår.

Såhär är det :
Jag har varit föräldraledig 100% i drygt ett år och kom tillbaka till jobbet förra måndagen, den 31 aug. Att det blev den sista var för att det var bäst för verksamheten att börja på en måndag, mig kvittrade det kändes det som så det ställde jag givetvis upp på utan att ens fundera.
Jag har månadslön och vi får den i förskott, varför det damp ner en lönespec i brevlådan redan veckan innan jag skulle börja jobba. Summa utbetalt 256,89kr. Ingen skatt avdragen.
Mailade lönekontoret och frågade om det blivit fel, kändes som väldigt dåligt betalt för att jobba en hel dag. Fick svar att det var rätt då min lön x 3,3%x30 dagars föräldraledighet endast gav 256,89kr kvar. Jag fick ingen förklaring till de 3,3%, vad se nu är för något.
Jag känner mig lurad och utnyttjad, jag jobbade 8 timmar för vad jag normalt har betalt under 1,5 timme! Rent ideellt med andra ord. Ska det verkligen gå till såhär? Fler som råkat ut för detta?
 
Jag tror du har råkat ut för ett löneprogram som antingen kan dra föräldraledighet för kalenderdag eller för arbetsdag. Avdraget blir mindre om man drar per kalenderdag och högre om man drar per arbetsdag och då kan det bli så snedvridet som i ditt fall. Kolla med ditt fack vad som står i avtalet, självklart ska du ha betalt för en hel dag minus skatt.
 
Det kommer nog rättas till nästa lön?

Minns att det kunde bli så när jag hade månadslön, när avdrag och tillägg och sånt kommer månaden efter.
Vet inte hur jag ska skriva, men det är väl om datorn räknar arbetsdag eller kalenderdag.
Dvs nu har du i förskott fått betalt för en dag och på nästa lön kommer de korrigeras så du istället får betalt för timmarna du jobbat.
Du har ju fått betalt för 1/30 dagar, man jobbar ju inte 30 dagar på en månad.
 
Jag tror inte det kommer korrigeras på nästa lön, då hade hon väl sagt det. Det enda hon kunde göra var att backa min tjänstledighet två dagar så att jag inte var tjl på helgen innan jag började jobba, då får jag betalt för 3/31, typ 750kr, men även det är ju för lite jämfört med lön för en arbetsdag... (1200ca)
Det var helt enligt avtal sa hon och villejag diskutera mer kunde jag ringa nån på personal, men vad skulle det göra för skillnad...
Funderar på att se om man kan göra en deal med närmsta chefen istället om att få lägga in några extra timmars övertid istället...
Förväntas man veta sånt här som anställd?
 
Din arbetsgivare har väl kollektivavtal? Som jag sa tidigare så kolla i avtalet hur avdrag för föräldraledighet ska göras eller ring facket. Jag kan tycka att om din arbetsgivare nu ville att du skulle börja arbeta sista dagen i en månad så är det också upp till dom att se till att du får fullt betalt för den dagen. Övertidstimmar kan det ju aldrig bli men mertidstimmar isåfall.
 
Det hon menar med 3/31 är ju dagslöner. Då tar man sin månadslön o delar med antalet dagar/månad, låter ju extremt konstigt att du skulle tjäna mindre per dag än förut? Om du förut hade 1200 per dag så är det ju 1200*3 som är din dagslön för augusti månad.
 
Jag tror inte det kommer korrigeras på nästa lön, då hade hon väl sagt det. Det enda hon kunde göra var att backa min tjänstledighet två dagar så att jag inte var tjl på helgen innan jag började jobba, då får jag betalt för 3/31, typ 750kr, men även det är ju för lite jämfört med lön för en arbetsdag... (1200ca)
Det var helt enligt avtal sa hon och villejag diskutera mer kunde jag ringa nån på personal, men vad skulle det göra för skillnad...
Funderar på att se om man kan göra en deal med närmsta chefen istället om att få lägga in några extra timmars övertid istället...
Förväntas man veta sånt här som anställd?
Jag tycker absolut att du ska kolla med personal, hos oss har det gjorts fel massor med gånger och i synnerhet när det gäller föräldraledigheter.
 
Det hon menar med 3/31 är ju dagslöner. Då tar man sin månadslön o delar med antalet dagar/månad, låter ju extremt konstigt att du skulle tjäna mindre per dag än förut? Om du förut hade 1200 per dag så är det ju 1200*3 som är din dagslön för augusti månad.
Var kanske lite otydlig, Jag har månadslön men slår jag ut den på de 21 arbetsdagar som augusti har i år blir det ca 1200 per dag, det var det jag menade. När man är sjuk är det ju 80 %av lön per arbetsdag man får, inte lön per kalenderdag. Förstår inte att denna dagarna vara värd så lite
lite. Hade jag vetat att jag bara skulle få 256 kr hade jag inte ens åkt dit denna dag!
 
Givetvis finns kollektivavtal, jag är statligt anställd. Ska kolla upp det.
Har även mailat personal nu men hon hade semester till den 15e.
 
Det kan vara ett rent systemfel ( skulle jag tro). De har tex fyllt i att en heltid är 165 timmar. När hon drar bort 30 dgr blir det inte så många timmar kvar men det fattar inte programmet utan det räknar bara ut den infon den fått.

Vet du vilket program de använder? Kan du se det på specen?
Alla program har bra support online så ofta kan man läsa om liknande problem genom en googling. Så får du skicka lösningen till lönepersonen ;)
 
Ok men där har du ett litet fel, @pimy, när man räknar dagslöner räknar man med kalenderdagar. Du tar din månadslön o delar med 31 dagar så får du fram dagslön.
 
Jag fick ingen förklaring till de 3,3%, vad se nu är för något.

3,3% är väl beräkningen av daglönen, alltså 3,3% av månadslönen är en daglön. Men det blir ju egentligen bara korrekt när månaden har 30 dagar. För 1/31 är 3,2%, därav blir det inga pengar kvar den sista dagen. (Kan tillägga att jag egentligen inte kan något om löneadministration, så jag kanske tänker fel?).

Kolla kollektivavtalet hur dagslönen ska beräknas. Enligt mitt kollektivavtal görs procentuell beräkning av daglön endast om ledigheten är max 5 dagar. Vid 6 dagars ledighet eller mer på en månad är en daglön månadslönen delat i antalet kalenderdagar.
 
Lönetjejen har kollat med supporten för löneprogrammet, så jag tror inte felet är där.
Kommer inte åt kollektivavtalet, som jag har för mig finna på vårt intranät, idag då jag är hemma o vab-ar.får kolla imorn.
 
Ok, men då min månadslön är ca 25700 så blir dagslönen 829kr om jag delar med 31, så det stämmer ju inte heller med vad jag fått ut.
 
Det stämmer med det jag skrev.
Precis, så frågan är om man helt stelbent kör på schablon att alla månader är 30 dagar oavsett och det blir till arbetstagarens nackdel ibland eller om du är felet på spåret. Jag mailade lön Ang detta men hon kunde inte svara utan hänvisade till hon på personal som har semester. Får väl vänta till nästa vecka på besked...
 
Jag tror att om man är föräldraledig för många dagar så räknas kalenderdagarna så där knepigt. Jag vet att sambon råkade ut för det när han tog ut för många dagar mellan jul och annandagen.
 
Tänkte berätta hur det gått, eller inte gått...
Kvinnan på personal var tillbaka från semester 15 september och det var hon som enligt lön skulle ta tag i detta och kolla upp det. Ett par dagar efter den 15 mailade jag för att få bekräftat att hon fått mitt mail. Det hade hon men inte hunnit titta på ärendet. Sen dess har jag fått lönen den 25/9, där hade de inte korrigerat något och jag har inte hört ett knyst från någon.
De verkar tiga ihjäl detta.
Vet inte hur jag ska görs nu, lutar åt stt skita i det men att i framtiden inte börja eller sluta mitt i en månad och inte heller bjuda arbetsgivaren på något tex jobba på lunchen om det kniper, skriva upp alla gånger man jobbar över några minuter...
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 566
Senast: nickan1
·
Småbarn Behöver lite råd och tankar från erfarna föräldrar och gärna från er som jobbar inom förskoleverksamheten. Sonen började på dagis i...
Svar
6
· Visningar
1 487
Senast: Sonic76
·
Hästmänniskan Har jobbat i ett stall på norra sidan av Stockholm under en månad i maj-juni. Meningen var att jag skulle jobba längre men jag slutade...
2
Svar
29
· Visningar
4 772
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp