Bukefalos 28 år!

konstig lön efter föräldraledigt

Vet inte hur jag ska görs nu, lutar åt stt skita i det men att i framtiden inte börja eller sluta mitt i en månad och inte heller bjuda arbetsgivaren på något tex jobba på lunchen om det kniper, skriva upp alla gånger man jobbar över några minuter...

Tycker det verkar vettigare att ta upp det för diskussion hellre än att gå och tjura och vara bitter. Bättre för alla, särskilt dig.

Ta upp mailet, skicka igen och meddela att du väntar svar på nedanstående.
 
Tänkte berätta hur det gått, eller inte gått...
Kvinnan på personal var tillbaka från semester 15 september och det var hon som enligt lön skulle ta tag i detta och kolla upp det. Ett par dagar efter den 15 mailade jag för att få bekräftat att hon fått mitt mail. Det hade hon men inte hunnit titta på ärendet. Sen dess har jag fått lönen den 25/9, där hade de inte korrigerat något och jag har inte hört ett knyst från någon.
De verkar tiga ihjäl detta.
Vet inte hur jag ska görs nu, lutar åt stt skita i det men att i framtiden inte börja eller sluta mitt i en månad och inte heller bjuda arbetsgivaren på något tex jobba på lunchen om det kniper, skriva upp alla gånger man jobbar över några minuter...

Näh, folk är vansinnigt glömska, du kan nog tjata på henne och ringa minst tre gånger innan det ens är pinsamt. Efter det börjar det bli pinsamt för henne (vilket iofs kanske gör henne butter). Hon har garanterat hela skrivbordet fullt med saker som måste göras efter semestern. Vet ju inte om du får pengarna men du är i alla fall värd en vettig förklaring. Det kommer att ligga kvar och gnaga i irritation länge annars. Eller så traskar du över till henne. Folk glömmer helt ärligt, de behöver inte tiga ihjäl ngt för att det ska försvinna ur huvudet.
 
Näh, folk är vansinnigt glömska, du kan nog tjata på henne och ringa minst tre gånger innan det ens är pinsamt. Efter det börjar det bli pinsamt för henne (vilket iofs kanske gör henne butter). Hon har garanterat hela skrivbordet fullt med saker som måste göras efter semestern. Vet ju inte om du får pengarna men du är i alla fall värd en vettig förklaring. Det kommer att ligga kvar och gnaga i irritation länge annars. Eller så traskar du över till henne. Folk glömmer helt ärligt, de behöver inte tiga ihjäl ngt för att det ska försvinna ur huvudet.

Ja ni har nog rätt (så klart!!) det kommer ligga och gnaga om jag inte ens får ett svar. Jag ska maila henne igen. Nu med en gång. Hjälper inte det ska jag ringa. Önskar jag kunde knalla över men huvudkontoret där lön och personal sitter ligger i en annan stad, typ 15 mil bort så det är inte ett alternativ, annars hade jag gått dit från första början.
 
Nu gick det undan att få svar... Men hon kunde bara bekräfta det som hon på lön sagt, att det var helt i linje med kollektivavtalet,att vid ledighet i mer än 6 dagar i följd görs kalenderdagsavdrag, vilket i avtalet definierades som 3,3% (12/365).

Jag fattar ärligt talat inte det där med 12/365, kanske kan nån förklara?

Tänkte ta upp detta med min chef, som tyvärr inte är samma som när jag gick hem, och se om vi kan nå någon överenskommelse kring detta. Jag är inte ok med att få 256kr för 8 timmars arbetsdag! Kanske kan jag få lite komptimmar eller nåt som kompensation, hoppas på det iaf...
 
Jag drabbades av liknande på ett sommarjobb för väldigt länge sedan. Fick månadslön på statligt verk (som var väldigt bra). Men eftersom mina sex veckor inte var hel månad + 2 veckor utan 3 veckor månad 1 och 3 veckor månad 2 så blev min lön betydligt mindre än vad jag tänkt.

När jag sedan jobbade statligt några år igen för några år sedan var det fortfarande noga att hålla reda på att vara ledig, sjuk etc i "rätt" månad eftersom det delades med månadens alla dagar. Men det här med 12/365 känner jag inte igen
 
Nu gick det undan att få svar... Men hon kunde bara bekräfta det som hon på lön sagt, att det var helt i linje med kollektivavtalet,att vid ledighet i mer än 6 dagar i följd görs kalenderdagsavdrag, vilket i avtalet definierades som 3,3% (12/365).

Jag fattar ärligt talat inte det där med 12/365, kanske kan nån förklara?

Tänkte ta upp detta med min chef, som tyvärr inte är samma som när jag gick hem, och se om vi kan nå någon överenskommelse kring detta. Jag är inte ok med att få 256kr för 8 timmars arbetsdag! Kanske kan jag få lite komptimmar eller nåt som kompensation, hoppas på det iaf...

12/365 innebär att de tar din månadslön * 12 / 365 i avdrag för varje kalenderdag. Dvs har du 20 000 kr i månadslön blir avdraget: 20 000*12/365= 657,53 kr per dag. Har du då avdrag 30 dagar av 31 så blir din lön som är kvar : 20 000 - 30*657,53 = -274,10 kr
 
12/365 innebär att de tar din månadslön * 12 / 365 i avdrag för varje kalenderdag. Dvs har du 20 000 kr i månadslön blir avdraget: 20 000*12/365= 657,53 kr per dag. Har du då avdrag 30 dagar av 31 så blir din lön som är kvar : 20 000 - 30*657,53 = -274,10 kr
ok då är jag med på vad 12/365 innebär. Dock stämmer det ju inte med hur de räknat. De använder sig av 3,3% som är en ganska grov avrundning av 12/365, vilket med min lön ger en diff på nästan 95kr emot vad jag fick ut...

Att jag sedan tycker att både 256kr och 351kr är ett hån för en hel arbetsdag får jag kanske leva med, men inte att de avrundar bort nästan en hundring!
 
Får man fråga, Ts, du fick 'vanlig' lön sen? Det var bara den månaden du delade jobb+föräldraledigt som blev såhär?

Jag förstår på svaren att det verkar vara rätt men jag förstår ändå inte riktigt -varför- man gör på det viset. (trots förklaringarna :p)
 
Allmän information och inte riktigt konkret svar i tråden, men månadslön är egentligen årslön delat på 12. Det är därför man man i många fall räknar daglön som månadslön * 12 (alt. 12,2) /365. Och sedan tar antalet kalenderdagar som varit involverade i från- eller närvaron (beroende på hur man räknar).

Det skiljer sig också mellan olika kollektivavtal (om sådant finns). Finns inget kollektivavtal är det lagen man får luta sig mot.
 
Nu svarar jag i denna tråd fast den är död, just för att våra medlemmar råkar ut för detta vid föräldraledighet och längre sjukskrivningar. Jag har läst alla svar men såg det inte förklarat riktigt som vi brukar förklara (jag jobbar heltid fackligt, IF Metall).
Vi har ju månadslön, och alla avdrag och tillägg kommer i efterhand hela tiden, så om man går hem och är sjukskriven eller föräldraledig (beroende på när i månaden) så får du första månaden både pengar från företaget och FK. Alltså blir man "skyldig" företaget pengar, som då dras av när man börjar jobba igen.
Egentligen ska man alltså spara pengarna man får "extra" första tiden, för dom ska man ha som lön när man kommer tillbaka.

Hos oss jobbar vi på att få företaget att informera medlemmarna bättre om att detta händer, det ska även finnas ett sätt att trixa till det så att det inte händer vid just föräldraledighet men det är inte jag så insatt i, mina kollegor kan det bättre. Men det är ju galet att man ska behöva hålla på så liksom...

...och sorry om jag missuppfattat problemet ;) men jag tycker att det verkar vara samma som vi brukar råka ut för.
 
Så är det kanske, tack för svar!
Jag fick hur som helst inget svar på mitt sista Mail till personalkvinnan, och läste på intranätet att hon nu gått i pension så hon sket väl bara i att försöka förklara så jag förstod varför...
Jag ska nu snart vara föräldraledig igen och kommer då hålla stenhårt på att jobba/vara ledig hela kalendermånader så detta inte händer igen. Det känns lättast så helt enkelt!
 
Så är det kanske, tack för svar!
Jag fick hur som helst inget svar på mitt sista Mail till personalkvinnan, och läste på intranätet att hon nu gått i pension så hon sket väl bara i att försöka förklara så jag förstod varför...
Jag ska nu snart vara föräldraledig igen och kommer då hålla stenhårt på att jobba/vara ledig hela kalendermånader så detta inte händer igen. Det känns lättast så helt enkelt!

Ja, precis, nu är du ju beredd på det! Håll koll också om du får extra mycket pengar i början, isåfall vet du innan att det kommer att bli såhär när du kommer tillbaka :)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 566
Senast: nickan1
·
Småbarn Behöver lite råd och tankar från erfarna föräldrar och gärna från er som jobbar inom förskoleverksamheten. Sonen började på dagis i...
Svar
6
· Visningar
1 487
Senast: Sonic76
·
Hästmänniskan Har jobbat i ett stall på norra sidan av Stockholm under en månad i maj-juni. Meningen var att jag skulle jobba längre men jag slutade...
2
Svar
29
· Visningar
4 772
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp