Konstiga "skämt" om hästar från omgivningen ?

Jag har (som många andra) fått höra allt det där med häst på mackan/hamburgare, "jaså du gillar att rida du, höhö. Ta på dig stövlarna och ta med en piska så vet jag en stilig hingst du kan få rida på".
Min förra häst var en valack, som gärna flaggade ut och visade upp sig. Manliga kompisar och ragg som sett bilder på honom, var ju tvungna att kommentera storleken och att "de förstår att jag har svårt att hitta en pojkvän när jag är van vid såna stora". För det var ju självklart att jag använde hästen för såna aktiviteter också... 😒
 
Har några manliga bekanta som brukar säga att " hästen gör sig bäst på mackan" Jag brukar hålla med och även säga att jag tycker om hästkött, Och för några år sedan fick vi tag på hästkött så då sa jag att vi hade det i frysen. personerna blir tysta väldigt fort.
 
Jag hade en far som tyckte att det var roligt att bjuda mig på Atena på min födelsedag. Och så undrade han varför vi barn inte ville besöka honom efter det att han och morsan skilt sig :banghead::meh:

(För de som inte vet så var/är Atena en krog som drevs av en excentrisk överklasskvinna i Stockholm. De serverade bara hästkött. Atena var en av ägarinnans galoppörer och enligt ryktet den första hästen som serverades på restaurangen)
 
Jag fick skämtet om delikatesser med hem när jag skulle låta kastrera två unghingstar.
Jag "hämnades" genom att köpa fyra avocado, rulla in en och en i fuktigt hushållspapper, lägga dem parvis i plaspåse, som jag dagen efter kastreringen gav till de båda herrarna.
Det blev väldigt roligt.
De trodde nämligen att det var äkta vara och blev ganska chockade.
Jag hade jätteroligt.

Några månader senare, till min födelsedag, bjöd en av dem på fårtestiklar på jobbet.
Väldigt roligt, faktiskt, och det blev ju någonstans jag som skrattade mest.
 
Glömde, på mitt förra jobb fick jag rätt ofta höra ”ska du inte sälja hästen snart och göra något vettigt med pengarna istället”. ”Tänk så mycket du kan resa om du slipper lägga alla pengarna på hästen”.. osv om hur dyrt det är och hur dum i huvudet jag var som lade en massa av min surt förvärvade lön på en häst. Förklarade att med mitt jobbande gick det ändå inte ihop med nåt resande i större drag (var alltid en massa gnäll om man nångång ville planera in nån ledighet) och att jag har hästar som största intresse och faktiskt inte gör så mycket annat än det. Att förklara att jag rent psykiskt mår så mycket bättre av hästar gick inte hem heller.

Man blev lite lessen faktiskt efter ett tag att personen ifråga faktiskt inte förstod hur mycket min häst betyder för mej. Visst är det dyrt att ha häst men jag tycker det är värt det. Allt kan inte mätas i pengar.
 
Man blev lite lessen faktiskt efter ett tag att personen ifråga faktiskt inte förstod hur mycket min häst betyder för mej. Visst är det dyrt att ha häst men jag tycker det är värt det. Allt kan inte mätas i pengar.
I det läget är det nästan lovligt att ifrågasätta kostnaden för personens eventuella barn. Tänk så mycket h*n kunnat resa och förverkliga sig själv om h*n inte haft kostnaden och tiden för barnen.
 
I det läget är det nästan lovligt att ifrågasätta kostnaden för personens eventuella barn. Tänk så mycket h*n kunnat resa och förverkliga sig själv om h*n inte haft kostnaden och tiden för barnen.
Det var min arbetsgivare som jag fick kommentarerna av. Men visst, barnen och frun som jämförelse hade kanske funkat!
 
Har som kille fått en del kommenterar och gliringar om att jag rider. Att det av någon anledningen skulle vara en sport endast för tjejer och så vidare. Blir ganska tröttsamt i längden.
Även fått kommentarer om ridkläderna, kan inte tänka mig att en hockeyspelare fått frågan om varför de har hockeyutrustning på sig :)
 
Vad är det med en del o-hästiga msk:or och deras s.k " skämt" om hästar ??? Ni vet detdär eviga om att häst är bäst på smörgåsen, i hamburgaren osv.Bla bla bla......Blev väldigt fundersam idag när vi satt på fikapaus på jobbet och telefonen ringde varpå jag gick och svarade. När jag kom tillbaka säger min 54- åriga kvinnliga kollega : "Var det nån som ringde och ville slakta din häst ?" WHAT????? Alltså....Jag fattar ingenting.Mkt skumt skämt. Jag borde väl svarat " nej men hen ville gärna skjuta din katt och flå den ".Msk:an vet ingenting om hästar och det är sällan jag pratar om min häst på jobbet.En stund senare kommenterar hon att det skulle ju bli många kg fin korv och att hon ibland får sånt sug efter hästkött? Suck.Har ni också fått höra såna här " höjdar"skämt ????

Hör ofta ”islandshäst *höhö* du menar klimakteriemoppe?”. Jag rider inte islänning själv men tycker det låter illa...
 
Det handlar om kvinnoförakt. Det är ffa kvinnor/tjejer som rider, de som kvinnor/tjejer ägnar sig åt är mindre värt, töntigt och därmed ok att skämta om, eller snarare förnedra och kränka. Hade ridning varit en typiskt manlig sport/hobby hade inte detta förekommit. Är väldigt tröttsamt och så oorginellt med dessa "hästar på mackan"-skämt, jag orkar oftast inte ens kommentera.

Det värsta jag hört talas om var en yngre kille som red och satsade med hästarna, han skulle vara ledig pga tävling och gick fram till läraren för att fråga om läxor och vad han skulle läsa på under ledigheten. Då får eleven till svar "när ska du sluta med den där jävla bögsporten?". Antar att jag inte behöver nämna att det var en manlig lärare. Åter igen typiskt kvinnligt=mindre värt. Denna lärare lyckades inte bara kränka en hel grupp av ryttare, en enskild elev samt homosexuella i en enda mening, skickligt....:banghead::crazy::mad:
 
Det handlar om kvinnoförakt. Det är ffa kvinnor/tjejer som rider, de som kvinnor/tjejer ägnar sig åt är mindre värt, töntigt och därmed ok att skämta om, eller snarare förnedra och kränka. Hade ridning varit en typiskt manlig sport/hobby hade inte detta förekommit. Är väldigt tröttsamt och så oorginellt med dessa "hästar på mackan"-skämt, jag orkar oftast inte ens kommentera.

Det värsta jag hört talas om var en yngre kille som red och satsade med hästarna, han skulle vara ledig pga tävling och gick fram till läraren för att fråga om läxor och vad han skulle läsa på under ledigheten. Då får eleven till svar "när ska du sluta med den där jävla bögsporten?". Antar att jag inte behöver nämna att det var en manlig lärare. Åter igen typiskt kvinnligt=mindre värt. Denna lärare lyckades inte bara kränka en hel grupp av ryttare, en enskild elev samt homosexuella i en enda mening, skickligt....:banghead::crazy::mad:
Det handlar INTE om kvinnoförakt. Andra kvinnodominerade sporter förlöjligas absolut inte på det viset.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp