Bukefalos 28 år!

Konstigt beteende vid löpning

A

AtletShipping

Vi har en nästan 3 årig tik.
När hon löper har hon ett väldigt konstigt beteende
bla att hon pressar sig under min pappas säng mitt på dagen (då hon annars normalt ligger och vilar) som hon knappt kommer under, sen ligger hon där och gnyr och skäller och kryper runt och ibland skriker, första gången trodde vi det var som hon hade panik för att hon inte kom ut men hon kunde komma ut men inte ville, så vi drog ut hon men då blev hon orolig och titta undrande sedan när vi gick ut ur rummet kröp hon under sängen igen och börja gny och skälla.

Ett annat konstigt beteende är att hon kommer ner i mitt rum (där hon helst inte vill gå ner själv i normalt sett eller stanna länfgre stunder om hon kommer ner) mitt i natten och väcker mig, hoppar upp i sängen och börjar krafsa med tassen på mig och börjar typ behandla mig som en valp, hon lägger sig tätt intill mig och slickar frenetiskt på mig och puttar på mig med nosen så som mammor gör med sina valpar och försöker tom få mig att dia uppfattar jag det som.
Om jag inte klappar hon då eller rör mig eller inte bryr mig om henne så blir hon väldigt ororlig och slickar ännu mer (när hon inte löper slickar hon aldrig på en människa)
Ett annat bettende hon även får under löpnings tiden är att hon går runt i hela huset precis som hon letar efter nåt och tar kuddar eller vad som helst och diar på (att dia på kuddar gör hon även när hon inte löper men inte lika ofta)
Och det händer att hon blir skendräktig i samband med löpning och då brukar hon även ha detta beteende men mer överdrivet.
Ett annant beteende hon fick nu sist hon löpte + dessa ovanstående är att hon vill gå ut jätteofta men när hon väl kommer ut vill hon bara tramsa och springa hem igen.
Och när vi då kommer hem igen vill hon gå ut direkt igen, gick då ut med hon igen men då gjorde hon samma sak och när vi kom hem igen ville hon direkt ut men då fick hon stanna inne men då blev hon orolig och sprang runt och gnydde och fick ingen ro.

Hon blir i princip en helt annan hund än annars..

Är detta ett normalt beteende att tikar blir så här när det löper?

Enligt vetrinären var det rätt vanligt första gången tiken löper, men hon har fortsatt att vara så här och för varje gång hittar hon på ett nytt konstigt beteende.

Har funderat på att para henne, men pappa är rädd för att vi inte kan hitta lämpligt hem till valparna eller rätt hane efter som hon är en korsning som kan leda till fel hem.
Vi tycker hon ser ut som en dobberman/labrador korsning i både tecken och beteende, men enligt uppfödaren var mamman labrador och pappan schäfer/Golden korsning.
 
Sv: Konstigt beteende vid löpning

Min vovve e likadan! Blir toooookig!
Ibland väcker hon mig flera gånger varje natt för att hon krafsar o gnäller på mig...urjobbit!
Men man kan ju ge dem gallastop tror ja de heter...så blir de inte skendräktiga
själv funderar ja på å sterilisera o ta bort livmodern. Dels för skendräktigheten o löpproblemen, men oxå för att minska risken för livmoderinflammation.
 
Sv: Konstigt beteende vid löpning

Låter helt normalt som en löpande tik! Fast det är inte alla tikar som får så kraftigt förändrat beteende, men helt klart att vissa tikar kan bli så väldigt cocco...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: ryujaneiro
·
Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
744
Senast: Tonto
·
Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
13 621
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Hej! Kom för några timmar sedan hem efter en tumult natt på akuten, första valpen hamnade i felläge och vi fick till slut göra...
Svar
17
· Visningar
3 042
Senast: russinbulle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp