Konstigt hoppande med bakben?

Bukefalos 30 år!

border_kelpie

Trådstartare
Hej!

Min hund Hwxa började för några månader sedan hoppa 1 -2 gånger med sitt ena bakben när hon går från trav - galopp. I början hände det sällan. Men tog henne till fysioterapeut som berättade att hennes bakdel är stel och hon behandlade Hexas ländrygg. Hexa blev mycket bättre efter det och har därför regelbundet gått och behandlat hennes rygg. Är en hund som tänker "fullt ös medvetslös" alltid och både jag och tränare jobbar på att få henne att sakta ner.

Nu för några veckor sedan så började hon dels hoppa väldigt ofta med sitt högra bakben samt blev halt på båda fram (aldrig samtidigt och mest vänster fram) dock värmde hältan ur på några sekunder. Hon blir alltid halt efter vila och bara om vi tränat "ordentligt" innan.
Ringde då veterinär och fick tid till ortoped. Så klart är hon inte halt där men visar de få sekunders film jag har på hennes hälta. Då de som sagt värmer ur på några sekunder, men kan se sjukt hemska ut det första stegen hon tar.
Ortopeden känner och klämmer och hittar inget. Jag nämner att jag tror hennes hoppande kan vara pga patellaluxation, men ortopeden känner på hennes skålar och tror inte det, då hon inte kan rubba de alls.

Hon gör ändå en röntgen på armbågarna, has, höfter och knä. Allt ser bra ut.
De pratas om inflammation och vi får åka hem med smärtstillande och antiinflammatorisk och bara gå koppel promenader i 3 veckor.

Efter de 3 veckorna så släpper jag henne igen men inrådan från ortopeden, för att se om hon fortfarande gör hoppen.
Det gör hon och nu gör hon det även på vänster bakben. Även om de är mycket mer sällan än höger.

Vi har nu tid till neurolog den 8/8 men inget vet varför hon gör såhär.
Min hund piper aldrig över bakbenet, utan springer bara på men sen är hon nog en sån som bara tågar på oavsett.

Någon som sett något liknande och kan tänka sig veta vad det kan vara?

Jag börjar misstänka ryggen men det är jag 😅.

Ska lägga upp videos i kommande inlägg.

Senast ändrad:
Hmm, det såg verkligen mystiskt ut. Jag skulle nog också misstänka ryggen, tycker hon ser stel ut över ryggen när hon rör sig. Jag vet att alla inte gillar kiropraktorer, men jag har väldigt god erfarenhet av det för låsningar i ryggen och skevhet i bäcken. Men det finns inte många jag litar på, typ en i Norge och en, kanske två i Sverige. Och man vill nog kolla med neurologen först.

Passgången på andra filmen, så går min kompis hund när hon har ont, det släpper med smärtstillande. Utan smärtstillande, passgång igen. För hennes del tror man att det sitter i ryggen.

Jag skulle också gissa på högt bak/rygg. Vad det beror på kan inte jag gissa på, men det ser ut som det området. Har hon någon reaktion vid tryck lite framför höftknölarna, typ vid ljumskarna, vid sidorna av ryggraden?

Nu vet inte jag vilken ände av sverige du finns men det finns en bra Vet/kiro precis utanför Höör i skåne, jag har varit där med Gissa och det funkade fint ,förutom att hunden som bara varit hos en o samma vet hela sitt liv o då bara för vacc, blev väldigt kränkt :D en främmande människa som ska töja o bända på henne

Passgången på andra filmen, så går min kompis hund när hon har ont, det släpper med smärtstillande. Utan smärtstillande, passgång igen. För hennes del tror man att det sitter i ryggen.
Hon har alltid gått lite passgång men går gärna det mer nu förtiden. Hon hoppar gärna trav helt och går passgång-galopp istället.
Men hon gick passgång trots smärtstillande.

Jag skulle också gissa på högt bak/rygg. Vad det beror på kan inte jag gissa på, men det ser ut som det området. Har hon någon reaktion vid tryck lite framför höftknölarna, typ vid ljumskarna, vid sidorna av ryggraden?
Hon reagerar ingenstans, är det som får veterinär och ortopeden att klia sig i huvudet. Eller hon blir stel och obekväm. Men även när vi varit hos fysioterapeut så blir hon bara spänd. Säger aldrig ifrån eller så. Utan blir bara spänd och låg.

Nu vet inte jag vilken ände av sverige du finns men det finns en bra Vet/kiro precis utanför Höör i skåne, jag har varit där med Gissa och det funkade fint ,förutom att hunden som bara varit hos en o samma vet hela sitt liv o då bara för vacc, blev väldigt kränkt :D en främmande människa som ska töja o bända på henne

Tar gärna emot tips då Höör inte är så långt bort från oss. Hon är dock väldigt svårt att böja då hon blir så spänd när okända ska ta på henne.

Nu när vi ska till neurologen så ska vi röntga ryggen samt försöka även få till en ct till ryggen. Jag och min fysioterapeut har fortfarande kontakt, då det va hon som sagt jag skulle kolla upp det hos veterinären. Så vi sitter båda två och väntar på besöket hos neurolog den 8 augusti.
Så kommer fortsätta gå hos henne 😊.
Just för vi vet Hexa blir spänd och gärna inte själv vet när hon ska bromsa, ta det lugnt.
Har skickat in olika filmer på alla sorters rörelser osv till veterinären. Så de har så mycket underlag som möjligt.
Någon annan måste dock filma, för Hexa slutar direkt jag vinklar kameran mot henne.

Ja jag vet inte om de är korsbandet. Fysioterapeuten tror inte det men det var också hennes första tanke men efter känns på Hexa så säger hon tveksamt.
Men vårt nästa steg är röntga ryggen, göra ct men vet dock inte vilken kroppsdelar som är tänkt där mer än ryggen. Får se vad de säger.

Vill bara allt ska gå snabbare. Men är ju semester tider nu så får väl ta den tiden det tar.

Efter vi hade de 3 veckorna med smärtstillande och antiinflammatorisk så har hon inte visat någon hälta alls fram. Trots lite mer träning och så. Men hoppandet bak är kvar och hon har dom sagt börjat hoppa vänster bakben också 😔. Så nu är det båda bak.

Ska börja med vandrande pinnar 😮‍💨.

Hon har alltid gått lite passgång men går gärna det mer nu förtiden. Hon hoppar gärna trav helt och går passgång-galopp istället.
Men hon gick passgång trots smärtstillande.

Jag upplever samma med min ena hane. Han har alltid passat en hel del, men det blir mer märkbart så fort han får en av sina låsningar i ländryggen. Vid ett tillfälle var han också rejält sned i bäckenet och det var också väldigt passframkallande.

Sen absolut, korsband kan vara svåra att diagnosticera. Min förra hane var hos tre duktiga veterinärer som inte kände någon instabilitet innan vi fick komma till en på Blå Stjärnan som kände det direkt.

Min ena hund har tidigare haft liknande hoppsasteg bak, oftast på vänster men ibland också höger. Hon gicks igenom av tre olika ortopeder och en neurolog. De kunde inte hitta något.

Gick till fysio med henne som konstaterade låsning i en av SI-lederna och i sacrococcygeal-leden. Remitterades till kiropraktor och efter en behandling försvann hoppsandet direkt. Som någon annan i tråden nämnt, kiropraktorer kan vara vanskligt, de kan tyvärr göra enorm skada om de inte vet vad de sysslar med. Finns en relativt nära mig som jag litar på.

Min ena hund har tidigare haft liknande hoppsasteg bak, oftast på vänster men ibland också höger. Hon gicks igenom av tre olika ortopeder och en neurolog. De kunde inte hitta något.

Gick till fysio med henne som konstaterade låsning i en av SI-lederna och i sacrococcygeal-leden. Remitterades till kiropraktor och efter en behandling försvann hoppsandet direkt. Som någon annan i tråden nämnt, kiropraktorer kan vara vanskligt, de kan tyvärr göra enorm skada om de inte vet vad de sysslar med. Finns en relativt nära mig som jag litar på.
Jag skulle aldrig låta en "kriopraktor" behandla vare sig mig eller mina djur.

Jag skulle aldrig låta en "kriopraktor" behandla vare sig mig eller mina djur.
Okej, anledning till det? Det var det enda som faktiskt hjälpte vår hund och den här kiropraktorn knäcker inte hejvilt. Tro mig, jag har också hört skräckhistorier om kiropraktorer som slagit sönder ryggar m.m.

Okej, anledning till det? Det var det enda som faktiskt hjälpte vår hund och den här kiropraktorn knäcker inte hejvilt. Tro mig, jag har också hört skräckhistorier om kiropraktorer som slagit sönder ryggar m.m.
För att det är en alternativbehandlingsform som saknar evidens, men som har flera dokumenterade fall av väldigt allvarliga skadeverkningar. Det är noga studerat under lång tid, ändå utan dokumenterbar effekt.

För att det är en alternativbehandlingsform som saknar evidens, men som har flera dokumenterade fall av väldigt allvarliga skadeverkningar. Det är noga studerat under lång tid, ändå utan dokumenterbar effekt.
Mig veterligen finns det evidens vad gäller låsningar i länd/korsrygg. Om bäckenet "sitter fast" i en låsning så känner jag inte till någon annan behandling. Men jag antar att detta är vad de raderade inläggen i tråden handlat om 😅

I vårt fall var det en sista utväg eftersom hunden uppenbart hade ont utan att varken ortopeder eller neurolog kunde hitta något. Det är såklart anekdotiskt men ja, det fungerade för vår hund.

Liknande trådar

• Verkan av Librera 10 mg
  • En hund till?
  • Vad ska jag göra med min hund?
  • Tilltagande rädsla hos hund - erfarenheter sökes!

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka