Jag tror att hela terminologin runt "låsningar" saknar evidens, och framför allt används av alternativbehandlare. Men jag kan ha fel.Mig veterligen finns det evidens vad gäller låsningar i länd/korsrygg. Om bäckenet "sitter fast" i en låsning så känner jag inte till någon annan behandling. Men jag antar att detta är vad de raderade inläggen i tråden handlat om
I vårt fall var det en sista utväg eftersom hunden uppenbart hade ont utan att varken ortopeder eller neurolog kunde hitta något. Det är såklart anekdotiskt men ja, det fungerade för vår hund.
Anekdoter om alternativbehandlingar som "fungerat" finns det massor av. Tyvärr sällan något som håller vid kontrollerade studier.
(Jag har själv gått till naprapat under våren för att få massage i samband med nackskada. Är det skönt? Ja. Låter det på naprapaten som att denne är svinkunnig på det denne gör och sjukvärden inte sitter på samma kunskap? Ja. Faller denne in i de vanliga "fällorna" med att alltid bejaka patientens upplevelse och komma med efterhandskonstruktioner för att härleda till behandlingen? Ja. Har det hjälpt mot problemet? Nej. Har det kostat asmycket pengar? Ja.)