Konstigt hoppande med bakben?

Bukefalos 30 år!

Mig veterligen finns det evidens vad gäller låsningar i länd/korsrygg. Om bäckenet "sitter fast" i en låsning så känner jag inte till någon annan behandling. Men jag antar att detta är vad de raderade inläggen i tråden handlat om 😅

I vårt fall var det en sista utväg eftersom hunden uppenbart hade ont utan att varken ortopeder eller neurolog kunde hitta något. Det är såklart anekdotiskt men ja, det fungerade för vår hund.
Jag tror att hela terminologin runt "låsningar" saknar evidens, och framför allt används av alternativbehandlare. Men jag kan ha fel.

Anekdoter om alternativbehandlingar som "fungerat" finns det massor av. Tyvärr sällan något som håller vid kontrollerade studier.

(Jag har själv gått till naprapat under våren för att få massage i samband med nackskada. Är det skönt? Ja. Låter det på naprapaten som att denne är svinkunnig på det denne gör och sjukvärden inte sitter på samma kunskap? Ja. Faller denne in i de vanliga "fällorna" med att alltid bejaka patientens upplevelse och komma med efterhandskonstruktioner för att härleda till behandlingen? Ja. Har det hjälpt mot problemet? Nej. Har det kostat asmycket pengar? Ja.)

Jag tror att hela terminologin runt "låsningar" saknar evidens, och framför allt används av alternativbehandlare. Men jag kan ha fel.

Anekdoter om alternativbehandlingar som "fungerat" finns det massor av. Tyvärr sällan något som håller vid kontrollerade studier.

(Jag har själv gått till naprapat under våren för att få massage i samband med nackskada. Är det skönt? Ja. Låter det på naprapaten som att denne är svinkunnig på det denne gör och sjukvärden inte sitter på samma kunskap? Ja. Faller denne in i de vanliga "fällorna" med att alltid bejaka patientens upplevelse och komma med efterhandskonstruktioner för att härleda till behandlingen? Ja. Har det hjälpt mot problemet? Nej. Har det kostat asmycket pengar? Ja.)
Jag fattar och jag håller med dig till hundra procent. Jag har egentligen ingen åsikt om kiropraktik generellt.

Jag fattar och jag håller med dig till hundra procent. Jag har egentligen ingen åsikt om kiropraktik generellt.
Vill tillägga till mig själv, jag är inte insatt i kiropraktik och evidens. Skulle jag gå till samma kiropraktor igen med min hund? - Ja.

Även mycket inom fysioterapi saknar evidens men jag går till fysio med mina hundar ändå. Litar till 100 procent på "min" fysio.

Vill samtidigt, som många andra påpekat, varna å det grövsta för kreti och pleti "kotknackare".

För att det är en alternativbehandlingsform som saknar evidens, men som har flera dokumenterade fall av väldigt allvarliga skadeverkningar. Det är noga studerat under lång tid, ändå utan dokumenterbar effekt.

Jag har tidigare varit väldigt skeptisk och är väldigt försiktig med vem jag anlitar, men har svårt att se att de effekter jag sett på hund skulle vara inbillade. En av dem var utdömd av veterinär pga diskbrock som 1-åring. På andra har jag tydligt sett hur hunden kommer in med en skevt bäcken och är rak efter behandling. Den kiropraktor jag i första hand anlitar är dessutom veterinär också och har genomfört en studie och skrivit ett paper om kiropraktik för att minska förekomsten av spondylos hos boxer.

Vad jag kan hitta så verkar det som man numera anser att det finns bevis för att kiropraktik fungerar på smärtor i ländryggen hos människa.

Som tidigare styrkeatlet har jag gått till både naprapater och kiropraktorer och problemet är att hitta någon bra. Har varit hos folk där det gör absolut noll och nada skillnad och själva inte inser det. Har varit hos folk som själva insett att de inte lyckats behandla mig då jag hade så mycket muskler som spände emot. Sen har man varit hos guldkornen där det faktiskt gjort enorm skillnad. Då håller man i dem.
Problemet är att hitta en bra, det kostar på att testa sig fram..

Jag har behandlat både häst och hund med kiropraktor och har då sett skillnad på rörelsemönstet efteråt. Min tidigare hund med smärtproblematik hölls över ytan så att säga tack vare regelbundna besök hos kiro.
Däremot så är det som sagt svårt att hitta guldkornen för som sagt gör många noll och intet skillnad. En sak jag märkt hos de jag gått hos som gör skillnad att de försöker inte boka in en på flera besök, möjligen ett till om det nåt riktigt mycket som behöver behandlas men deras kalender är i regel smockfull så de har inget intresse av onödiga återbesök.

Det finns evidens för att kiropraktik fungerar på en hel del saker. Och de har lång utbildning, 5 år, som inkluderar djupgående differentialdiagnosticering för att undvika risk för komplikationer.
Ser man till utbildningen på Svenska Kiropraktorhögskolan så samarbetar de med Karolinska Institutet, tex med forskningsprojekt som påvisat att kiropraktik både fungerat och varit mer kostnadseffektivt än tex fysioterapi vid vissa problem.

Är alla kiro bra? Tyvärr inte! Som med läkare, veterinärer etc också.
Är en naprapat, veterinär med kiropåbyggnad eller fysioterapeut normalt lika bra som kiro på manipulation? Hell no! För de gör en massa annat och har mindre utbildning och praktisk erfarenhet av manipulation.
Kan övriga vara bättre på andra metoder? Givetvis!

Sen ersätter INTE kiro veterinär eller läkare. Men visst kan de vara ett bra komplement/när det är ”rätt diagnos” för kiro och inte veterinärt/läkarfall. Det har ju många vet och läkare insett och samarbetar/remitterar till kiro.
Det är inte en slump att man började utbilda fysioterapeuter inom matipulation. De fick inte tillräckliga resultat inom en hel del saker. Samma med naprapater, som från början inte manipulerade. Men de har mkt grundare utbildning inom det.

/sambo med leg kiro som jobbat på kirohögskolan och jobbat med ekipage i 35 år ihop med vet, läkare, försäkringsbolag etc

Hej!

Vill bara uppdatera eller skriva ner så jag kan återkomma och se vad som hänt och så. Skriver så klart även ner allt som sker i min kalender.

Men ja jag tror mer och mer på ryggen..
I söndags så fick hon springa och hämta olika leksaker jag hade lagt ut. Inget jätte pass, utan ca 5-10 minuter men att hon sitter, jag gömmer leksakerna. Skickar ut henne att hämta dem.
Efter de åkte vi till arken zoo och skulle köpa hundmat. När vi kommer in i butiken från parkeringen så står Hexa och lyfter, sätter ner, lyfter och sätter ner sitt vänstra bakben upprepade gånger i ca 5 minuter.

Som hon hade ticks, nerv problem eller något sånt. Hann inte filma utan var med orolig över om hon hade blivit stucken av något och så. Kunde dock inte se något fel.
För är första gången hon gör något sådant och speciellt med vänster bakben.

Hej!

Vill bara uppdatera eller skriva ner så jag kan återkomma och se vad som hänt och så. Skriver så klart även ner allt som sker i min kalender.

Men ja jag tror mer och mer på ryggen..
I söndags så fick hon springa och hämta olika leksaker jag hade lagt ut. Inget jätte pass, utan ca 5-10 minuter men att hon sitter, jag gömmer leksakerna. Skickar ut henne att hämta dem.
Efter de åkte vi till arken zoo och skulle köpa hundmat. När vi kommer in i butiken från parkeringen så står Hexa och lyfter, sätter ner, lyfter och sätter ner sitt vänstra bakben upprepade gånger i ca 5 minuter.

Som hon hade ticks, nerv problem eller något sånt. Hann inte filma utan var med orolig över om hon hade blivit stucken av något och så. Kunde dock inte se något fel.
För är första gången hon gör något sådant och speciellt med vänster bakben.
Jag hade velat ha en CT eller MR på ryggen och provat med gabapentin eller pregabalin som smärtstillande. Bra att du har tid hos neurolog. Hade avvaktat fysio tills mer utredning gjorts.

För att det är en alternativbehandlingsform som saknar evidens, men som har flera dokumenterade fall av väldigt allvarliga skadeverkningar. Det är noga studerat under lång tid, ändå utan dokumenterbar effekt.
En alternativbehandling som har 5 års utbildning följt av 1 års praktiktjänstgöring? Det är en lång utbildning för något som det inte finns bevis för fungerar..

Jag hade velat ha en CT eller MR på ryggen och provat med gabapentin eller pregabalin som smärtstillande. Bra att du har tid hos neurolog. Hade avvaktat fysio tills mer utredning gjorts.
Jag har frågat om CT men de vill röntga ryggen med vanlig röntgen först. Iallafall sist vi pratade om det.
Ja precis, fysio och jag ska inte träffas förrän efter jag träffat Neurologen nu den 8/8. Fysio och jag, ska efter det besöket diskutera tillsammans med veterinärerna vad vi ska göra framåt.

Så just nu är det lugna promenader med sök och så för att hålla hjärnan glad på Hexa.

Hej igen.

Det med att hon står och lyfter - sätter ner - lyfter - sätter ner sitt vänstra bakben, har hänt fler gånger sedan sist jag skrev.
Det händer nu även innan hon har fått springa eller så. Har filmat det och ska visa det till neurologen imorgon.
Hon kan även sparka benet bakåt under de sekunderna/minuten hon håller på med bakbenet. Är som sagt vara vänster bakben hon lyfter - sätter ner.
Men hoppandet som på filmerna gör hon mest med höger bakben.

Är lite orolig. Speciellt med min otur med djur..
Men ja får se vad som händer imorgon.

Hej igen.

Det med att hon står och lyfter - sätter ner - lyfter - sätter ner sitt vänstra bakben, har hänt fler gånger sedan sist jag skrev.
Det händer nu även innan hon har fått springa eller så. Har filmat det och ska visa det till neurologen imorgon.
Hon kan även sparka benet bakåt under de sekunderna/minuten hon håller på med bakbenet. Är som sagt vara vänster bakben hon lyfter - sätter ner.
Men hoppandet som på filmerna gör hon mest med höger bakben.

Är lite orolig. Speciellt med min otur med djur..
Men ja får se vad som händer imorgon.
Lycka till imorgon, håller tummar och tassar! ❤️

Då var vi färdiga hos neurologen 🤣. Besöket tog ca 30 minutet allt som allt.

Han hade kollat på filmerna samt så visade jag henne lös ute, då jag ville han skulle få se när hon hoppade med bakbenet osv live.
Hexa har ont i ryggen vid kotorna och vi jar fått CT bokad om exakt 2 veckor.

Ska ge henne Gabapentin fram till CT. Sen får vi se hur det ser ut efter det.

Tycker bara allt tar så lång tid..
Förstår att det tar lång tid pga semester osv men åh. Vill ha svar nu 😔.

Vet någon hur snabbt Gabapentik ska börja verka? Gett henne det i 7 dagar nu men inte märkt någon skillnad. Hon får 3 tabletter om dagen.

Vet någon hur snabbt Gabapentik ska börja verka? Gett henne det i 7 dagar nu men inte märkt någon skillnad. Hon får 3 tabletter om dagen.
Det är en medicin som börjar verka direkt dvs det tar inte flera dagar. Sedan kan sjukdomen eller tillståndet som sådan självklart vara så att det tar tid innan det går över men man brukar märka någon skillnad i alla fall.

Det är en medicin som börjar verka direkt dvs det tar inte flera dagar. Sedan kan sjukdomen eller tillståndet som sådan självklart vara så att det tar tid innan det går över men man brukar märka någon skillnad i alla fall.

Okej, för fick ju medicinen utskriven till Hexa, 3 tabletter/dag och tanken var att den skulle hjälpa under tiden vi väntar på CT. Så hoppades den skulle ha större verkan på hennes smärta. Men det är ingen skillnad :(.
Vår CT har även flyttats till den 29 augusti, så om 2 veckor från idag.
Men Folksam har iallafall godkänt att ersätta den, så är nöjd över det.

Okej, för fick ju medicinen och tanken var att den skulle hjälpa under tiden vi väntar på CT. Så hoppades den skulle ha större verkan på hennes smärta. Men det är ingen skillnad :(.
Vår CT har även flyttats till den 29 augusti, så om 2 veckor från idag.
Men Folksam har iallafall godkänt att ersätta den, så är nöjd över det.
Gabapentin fungerar endast på nervsmärta, så är det inte det hon har kanske inte medicinen är den rätta för henne. Men jag skulle oavsett göra som veterinär ordinerat dvs fortsätta medicinen fram till CT och sen ta det därifrån.

Jahopp.. Då var det tydligen inte en CT vi skulle göra, utan en MRI.
Ringde för att dubbelkolla en sak och fick då precis veta att det är en MRI och inte CT vi ska göra.

Jag har frågat mitt försäkringsbolag om de täcker en CT.
Måste jag ringa och fråga om MRI nu då? För de har sagt ja till CT.

Jahopp.. Då var det tydligen inte en CT vi skulle göra, utan en MRI.
Ringde för att dubbelkolla en sak och fick då precis veta att det är en MRI och inte CT vi ska göra.

Jag har frågat mitt försäkringsbolag om de täcker en CT.
Måste jag ringa och fråga om MRI nu då? För de har sagt ja till CT.
Har inte vet skickar förfrågan om det till ditt bolag?
Det gjorde de till mig när jag gjorde CT - eftersom det är vet som kan motivera varför den behövs.

Liknande trådar

• Verkan av Librera 10 mg
  • En hund till?
  • Vad ska jag göra med min hund?
  • Tilltagande rädsla hos hund - erfarenheter sökes!

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat