J

jojjan

Min katt har aldrig "trampat" förut, inte ens när han var pytteliten...men nu har jag varit borta i en vecka och sen när jag kommer hem så "trampar" han överallt.
När han står trampar han och när han ska ligga å gosa trampar han på min näsa till och med :smirk:
Jag undrar varför han har börjat göra så först nu?
Det är inte sååå skönt när han nyper tag med klorna :angel:

Dessutom hade han kissat på mattan i sin bur (han har brutet ben så han sitter i bur så att han ej ska hoppa å klättra omkring), han har ALDRIG kissat någon annanstans än i sin låda.
Jag tror att det kan ha och göra med att den som tog hand om honom hade köpt ny kattsand som luktar pyton iof :crazy:
Sen så "pratar" han annorlunda än förut..

Kan allt detta bero på att han börjar bli könsmogen?
Han är ungefär 10månader nu.
Jag känner knappt igen min kisse juh :crazy:
 
Om han sitter i bur är det inte konstigt att han kissar. Hur kul är det? Men allt du beskriver låter som könsmognad, i mina öron. Då kan du kastrera honom så försvinner det sannolikt.

mandalaki
 
En del katter reagerar på olika vis när man varit borta.

Min gosekatt är vansinnigt sur på mig om jag varit borta en vecka. Ett av "staffen" har varit att kissa i min väska... Är jag sedan inte hemma på två hela veckor tas jag emot som en förlorad dotter. Trampandet blir då också värre, det ingår i hälsningssermonin... :love:

Så det kan vara en reaktion på att du varit borta eller något annat hemskt som hänt (trampandet är ju kattungebeteende) och att han "gått bakåt" eller så har han "fått för många hormoner". Men könsmognad och tramp får jag inte riktigt ihop. :confused:
 
Min gamle katt hos mamma blev väldigt nervös när han satt i transportbur så han gjorde både det ena och det andra i den. Att din katt har ett brutet ben kan bidra till att han blir lite orolig och det kan vara pga det han kissat i buren. När hankatter blir könsmogna börjar de inte kissa, de börjar strila och det är två olika saker. Om det är strilning han har börjat med så bör det ej vara blött då det oftast bara handlar om några droppar som han "sprayar", däremot luktar det fruktansvärt starkt. Om det var väldigt blött har han antagligen kissat.

Att han trampar nu beror kanske på att han har saknat dig, han försöker lugna ner sig själv och känna sig trygg.
 
Det var väldigt blött i buren så han hade nog kissat inte bara strilat :angel:
Ska iallafall köpa ny kattsand som inte luktar lika starkt som denna. Förut har han haft bränslepellets som funkar jättebra, men det som han har nu är ngn sorts sand som luktar parfymerat. Usch :crazy:
Trampandet kanske då beror på att han saknat mig när jag varit borta, i vanliga fall så går jag runt och bär på honom så ofta jag kan så att han ska slippa sitta i bur, han är bekväm av sig :smirk:

tack för alla svar!
 

Liknande trådar

I
Hästvård Har en liten undran, och innan jag själv får ett ångestanfall vill jag bara höra vad ni tror detta kan vara. (Klinik kommer ringas)...
Svar
14
· Visningar
2 250
Senast: Zipp2010
·
I
Övr. Katt Jag vet att det finns flera trådar om kissande katter men inget liknande vårt fall. Drar hela historien för att ge en inblick. I...
Svar
11
· Visningar
1 600
Senast: Isis
·
Katthälsa Har en katthona som är ganska precis ett år nu. Hon har aldrig gått på låda, även fast jag haft en, men har däremot alltid kissat och...
Svar
6
· Visningar
1 675
Senast: Sophia_
·
L
Däggdjur Börjar bli riktigt less på min dv hamster nu... Jag förstår inte vad som hänt. :confused: Hon som alltid varit så gosig (förutom att...
Svar
8
· Visningar
5 742

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp