Konsttråden!

Wow så fina! Hur länge har du hållt på med akvarell? Mina försök hittills harvarit så katastrofala att jag slängt skiten innan de ens var färdiga :rofl:
Taack! :heart
Sen jag var 7 år, kommer fortfarande ihåg första tavlan jag målade, haha. Förstår frustrationen, jag har lite liknande problem med olja i dagsläget. Det är precis som att min hjärna inte förstår hur man blandar färg om man måste blanda in vitt! :rage:

Hade verkligen behövt gå en oljekurs för att få hjälp att komma över den tröskeln. Kom såhär långt senaste gången jag provade:
20210329_232106.jpg

..sen satt jag och försökte blanda rätt färg i en halvtimma om dagen i 2 veckor innan jag gav upp. Nu står korpskrället och stirrar ut mig och väntar på att bli klar bara. Och jag vet inte alls hur jag ska fortsätta!
 
Förra veckan körde vi kol på min kurs, en rolig erfarenhet för mig som bara pillat lite med kolpennor förut. Nu hade vi sticks och kritor och det var riktigt kladdigt, ganska likt pastell på sätt och vis. Som vanligt låg fokuset på perspektiv och proportioner, denna gång utifrån en liten referensbild på 15x10 cm. Jag gillar att kursen tvingar mig frihanda och verkligen träna mig då jag annars gärna fegar ut och kör med rutnät/grid, fastnar i att det måste bli bra medan här räcker det om det blir "rätt". Ganska nöjd att jag lyckades komma så långt med denna på bara två timmar också, jag är i vanliga fall väldigt långsam med allt jag gör. Fick med mig bra tips som att vattnet ska "ligga ned", att vrida och vända på kritan när man målar grenar eftersom man annnars lätt blir för kontrollerad, och att markera vissa linjer lite skarpare för att inte tappa dem.
I morgon kör vi flytande tusch/ink vilket jag ser fram emot. :)

Visa bifogad fil 67009
Jättefin! Imponerad över hur du fått vattnet att verkligen vara vatten, det är svårt! Speciellt i ett medium man inte är så van vid.

Låter verkligen som en väldigt givande och nyttig kurs!
 
Taack! :heart
Sen jag var 7 år, kommer fortfarande ihåg första tavlan jag målade, haha. Förstår frustrationen, jag har lite liknande problem med olja i dagsläget. Det är precis som att min hjärna inte förstår hur man blandar färg om man måste blanda in vitt! :rage:

Hade verkligen behövt gå en oljekurs för att få hjälp att komma över den tröskeln. Kom såhär långt senaste gången jag provade:
Visa bifogad fil 67033
..sen satt jag och försökte blanda rätt färg i en halvtimma om dagen i 2 veckor innan jag gav upp. Nu står korpskrället och stirrar ut mig och väntar på att bli klar bara. Och jag vet inte alls hur jag ska fortsätta!

Jag tycker den ser färdig ut :D Fernissa, häng upp. 👌
 
Förra veckan körde vi kol på min kurs, en rolig erfarenhet för mig som bara pillat lite med kolpennor förut. Nu hade vi sticks och kritor och det var riktigt kladdigt, ganska likt pastell på sätt och vis. Som vanligt låg fokuset på perspektiv och proportioner, denna gång utifrån en liten referensbild på 15x10 cm. Jag gillar att kursen tvingar mig frihanda och verkligen träna mig då jag annars gärna fegar ut och kör med rutnät/grid, fastnar i att det måste bli bra medan här räcker det om det blir "rätt". Ganska nöjd att jag lyckades komma så långt med denna på bara två timmar också, jag är i vanliga fall väldigt långsam med allt jag gör. Fick med mig bra tips som att vattnet ska "ligga ned", att vrida och vända på kritan när man målar grenar eftersom man annnars lätt blir för kontrollerad, och att markera vissa linjer lite skarpare för att inte tappa dem.
I morgon kör vi flytande tusch/ink vilket jag ser fram emot. :)

Visa bifogad fil 67009
Tjusigt! Speciellt vattnet.
 
Jag har försökt rita valar med vänsterhanden! Ett motiv som inte är lika förlåtande som bläckfiskar och vänsterhanden har hunnit bli ovan igen sen sist - vilket är bra! Så jag är nöjd, tycker de blev helsköna! :D
lilleval1.jpg
 
Jag har gått på drejkurs med ambitionen att göra egna stora krukor. Det gick inte! Det blev mest skålar av mina krukor, ja alltså - när det väl blev något överhuvudtaget. Väldigt lärorikt och rätt meditativt faktiskt, men så mycket svårare än vad jag trodde. Jag har en nyfunnen respekt för keramik nu kan jag lova!

En liten skev uggle-kruka blev det iallafall:
20210815_172803.jpg
 
Jag har gått på drejkurs med ambitionen att göra egna stora krukor. Det gick inte! Det blev mest skålar av mina krukor, ja alltså - när det väl blev något överhuvudtaget. Väldigt lärorikt och rätt meditativt faktiskt, men så mycket svårare än vad jag trodde. Jag har en nyfunnen respekt för keramik nu kan jag lova!

En liten skev uggle-kruka blev det iallafall:
Visa bifogad fil 75397
Känns som att alla som börjar på keramikkurser har ambitioner att göra stora grejer, men rätt snabbt inser de att det är okej med en liten "tummetott" i början också. Speciellt när de ska dreja.
Men även små krukor är krukor och din var fin. 🙂

/fd kursledare i keramik
 
Känns som att alla som börjar på keramikkurser har ambitioner att göra stora grejer, men rätt snabbt inser de att det är okej med en liten "tummetott" i början också. Speciellt när de ska dreja.
Men även små krukor är krukor och din var fin. 🙂

/fd kursledare i keramik
Haha ja! I min hybris tänkte jag att jag kan ju skulptera så dreja kan väl inte vara så svårt? :o Jag var så otroligt frustrerad i början över att det aldrig blev en kruka av lerklumpen. Sen blev målet bara att försöka centrera den, men lyckades inte helt en enda gång med det heller! :rofl:

Det gav verkligen mersmak dock, så hoppas jag kan gå flera kurser framöver!
 
Haha ja! I min hybris tänkte jag att jag kan ju skulptera så dreja kan väl inte vara så svårt? :o Jag var så otroligt frustrerad i början över att det aldrig blev en kruka av lerklumpen. Sen blev målet bara att försöka centrera den, men lyckades inte helt en enda gång med det heller! :rofl:

Det gav verkligen mersmak dock, så hoppas jag kan gå flera kurser framöver!
Bara att lära sig knåda leran innan för att drejningen ska fungera är en hel vetenskap. 😅
Men kul att du fick mersmak, keramik är det roligaste och mest spännande jag vet.
 
@Scandi
Ett tips är förresten att följa floriangadsby på Instagram. Han är riktigt bra på drejning, lägger ofta ut videos och skriver mycket informativa texter till det han lägger ut. Typ alla keramiker jag känner följer honom. 🙂
Dessutom kan man fascineras över hans extremt städade verkstad. 😅
 
Jag har gått på drejkurs med ambitionen att göra egna stora krukor. Det gick inte! Det blev mest skålar av mina krukor, ja alltså - när det väl blev något överhuvudtaget. Väldigt lärorikt och rätt meditativt faktiskt, men så mycket svårare än vad jag trodde. Jag har en nyfunnen respekt för keramik nu kan jag lova!

En liten skev uggle-kruka blev det iallafall:
Visa bifogad fil 75397
Åh jag är SÅ sugen på att dreja. Spontanköpa-en-drejskiva-på-blocket-sugen... Minns fortfarande bildlektionerna i högstadiet när vi fick prova :love: ska ta tag i det och gå en kurs när jag får ihop det tidsmässigt. Superfin ugglekruka!
 
Åh jag är SÅ sugen på att dreja. Spontanköpa-en-drejskiva-på-blocket-sugen... Minns fortfarande bildlektionerna i högstadiet när vi fick prova :love: ska ta tag i det och gå en kurs när jag får ihop det tidsmässigt. Superfin ugglekruka!
Ja, jag vill också ha en egen drejskiva hemma! Så kan man sitta och gegga ner sig hur ofta man vill, haha.
Tack så mycket! 😊
 
Jag har fått tag i lite olika papper som jag tänkt testa, ritakvarellpapprena är sådär.. gillar hur färgen beter sig mest på det vanliga teckningspappret bäst hitintills. Där torkar färgen snabbt, blir klarare och gör lite som den vill! :D

Sen har jag ju noll koll på vilken storlek jag målar i tydligen (pappret är på rulle). Det är närmare A2 på de flesta målningarna hitintills. Jag vill upp i A1 :love: Får se hur det blir med det!

Jag sliter mitt hår och det blir ett steg fram, två steg tillbaka men den här gillar jag jättemycket:

20210325-213608.jpg
Wow riktigt fin
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 619
Senast: MML
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 731
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 000
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
68 058
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp