Bukefalos 28 år!

Konsumera mindre 2018!

Vilket syfte skulle det fylla att konsumera mindre, tänker du (ni)?

Som jag ser det, bör minskad konsumtion leda till ökat sparande. Sparande är i sin tur per definition uppskjuten konsumtion. Men nu skulle ju konsumtionen minskas?

Fast jag ser inte sparande som uppskjuten konsumtion. Jag ser sparande som både något långsiktigt, en buffert och möjligheten att få göra det man vill
 
Vi har ju på samhällsnivå en enorm överkonsumtion just vad gäller heminredning. Det har ökat enormt under de senaste decennierna, vilket både genererar mycke avfall och driver upp bostadskostnaderna.
Jag skulle inte vilja säga att byta ut ett kök från 70-talet kallas heminredning. Någonstans måste man ju fräscha upp och byta ut grejer. Och därmed även höja värdet på huset.
 
Du försöker få fram definitioner?

För mig blir det bara semantik. Det som gemene man menar när man talar om att konsumera mindre, prylbanta osv - det är nog att köpa färre onödiga saker. Minska miljöavtryck.

För mig personligen innebär konsumera mindre att laga det jag har istället för att köpa nytt. Att skilja ha-begär från behov. Att konsumera sådant som är i görligaste mån miljövänlilgt.
Lammet jag äter har betat på grannens mark som annars skulle stått obrukad och kaninköttet är det mest klimatsmarta kött som jag hittat.

I din definition är det ändrad konsumtion. Visst. Men själsligt skänker det en hel del tillfredställeles att äta mina egna grönsaker från köpta frön) istället för den resurskrävande avocadon. Äta mina egna gröna bönor och inte köpa sojabönor i tetra.
Äggen kommer från ett hönseri som inte använder importerat hönsfoder och odlar en stor del själva.

Så "minska konsumtionen" innebär för mig, och kanske för fler, att avstå sådant man inte behöver.
Nej. Jag letar inte efter definitioner.

Jag undrar vad syftet med minskad konsumtion är. Ett svar har handlat om att gå ner i arbetstid. Flertalet andra svar om att snarare ändra sin konsumtion, eller om att lite lagom underförstått se viss konsumtion som mer legitim än annan.

Att ändra sin konsumtion till det man trivs bättre med, låter ju trevligt, men det låter inte som en minskning direkt.

Jag är intresserad av frågan och det är därför jag frågar!
 
Javisst. Det finns många fördelar med att spara. Men jag frågade ju vad syftet med den minskade konsumtionen var. Ditt svar är ungefär: att jag ska kunna konsumera mer när/om ett akut behov uppstår.

Ja men typ. Det betyder ju dock inte att jag måste göra det, eller kommer göra det. Men det är trevligt att ha möjligheten om behovet uppstår. Det är heller inte så att när jag når en viss summa på sparkontot måste jag ta ut dem och gå bananas på Åhléns. Jag sparar också tex för att kunna betala en dyr veterinärräkning eller tandläkarräkning om det behovet skulle uppstå, eller en dyr reparation av något slag, att kanske kunna köpa en bostad. Om jag bränner den summa jag sparar varje månad är den totalt onödiga prylkonsumtionen däremot garanterad, det vill jag undvika. Det är dåligt för planeten och har inget egentligt värde för mig på lång sikt. Är det då inte bättre att jag sparar och konsumerar mindre skit?
 
Jag skulle inte vilja säga att byta ut ett kök från 70-talet kallas heminredning. Någonstans måste man ju fräscha upp och byta ut grejer. Och därmed även höja värdet på huset.
Jovisst. Som med kläderna. Sen kan man ha lite olika idéer om när det behövs.
 
Ja men typ. Det betyder ju dock inte att jag måste göra det, eller kommer göra det. Men det är trevligt att ha möjligheten om behovet uppstår. Det är heller inte så att när jag når en viss summa på sparkontot måste jag ta ut dem och gå bananas på Åhléns. Jag sparar också tex för att kunna betala en dyr veterinärräkning eller tandläkarräkning om det behovet skulle uppstå, eller en dyr reparation av något slag, att kanske kunna köpa en bostad. Om jag bränner den summa jag sparar varje månad är den totalt onödiga prylkonsumtionen däremot garanterad, det vill jag undvika. Det är dåligt för planeten och har inget egentligt värde för mig på lång sikt. Är det då inte bättre att jag sparar och konsumerar mindre skit?
Jag vet inte varför du vill ha mitt godkännande?

Självklart är det bra att ha pengar nog att kunna betala veterinären eller lämna ett dåligt förhållande.

Typ uppskjuten konsumtion, men man vet inte exakt vilken konsumtion det blir medan man sparar för den?
 
Fast jag ser inte sparande som uppskjuten konsumtion. Jag ser sparande som både något långsiktigt, en buffert och möjligheten att få göra det man vill
När du använder bufferten till att fixa en vattenskada, konsumerar du ju. Eller när du gör det du vill - din drömresa - så konsumerar du ju. Vi slipper inte ut ur konsumtionsnätet!
 
När du använder bufferten till att fixa en vattenskada, konsumerar du ju. Eller när du gör det du vill - din drömresa - så konsumerar du ju. Vi slipper inte ut ur konsumtionsnätet!

Det handlar om att konsumera smart, inte köpa det som står framför näsan.
Om jag konsumerar mindre skit som jag faktiskt inte behöver, då kan jag spara de pengarna till hus eller pension eller om jag drömmer om att ha råd att göra något.

Det känns som att du har fastnat på ordet konsumera. Att alla inte ser ordet som du ser det.
Idag lever många i en form av köphets, behöva verkligen det här paret jeans? Jag har redan 4 par i nästan samma färg, men de är inte nya. De 700:- kan jag istället lägga undan och i framtiden renovera mitt kök som behöver en upprustning för en kommande försäljning.
 
Nej. Jag letar inte efter definitioner.

Jag undrar vad syftet med minskad konsumtion är. Ett svar har handlat om att gå ner i arbetstid. Flertalet andra svar om att snarare ändra sin konsumtion, eller om att lite lagom underförstått se viss konsumtion som mer legitim än annan.

Att ändra sin konsumtion till det man trivs bättre med, låter ju trevligt, men det låter inte som en minskning direkt.

Jag är intresserad av frågan och det är därför jag frågar!
OK

För mig har det genom livet varit ett förhålningssätt.
Att konsumera det man behöver och undvika onödigheter. För min själ är ägandet väsentligt (till skillnad från dig - det har vi diskuterat :) ) Det ger mig frihet och oberoende. Ingen kan ta ifrån mig något som jag äger.

Att ha få ting av hög kvalitet istället för drivor av billigt skräp - det är för mig att ha konsumerat mindre. Mindre konsumtion blir liksom vilken mängd jag får? Kvantitet vs kvalitet? Hållbarhet.

Jag har en vettig lön. En stor del av den går till sådant som jag itne kan konsumera direkt. Mitt hus, driftskostnaderna för det, underhållet. Det ingår i en plan för att ha ett bra liv när mina inkomster är lägre.

Självklart ingår tankar runt konsumtionen i min vardag. Vilka pengar har jag och vad går de till. Medvetet spenderande.
Om jag fikar på stan med en vän så kostar det över hundralappen. Vilket jag skulle kunna äta mat för i säkert tre dagar. Det första är onödig konsumtion det andra livsnödvändigt. Balansen mellan själslig och kroppslig tillfredsställelse.
 
Jag vet inte varför du vill ha mitt godkännande?

Självklart är det bra att ha pengar nog att kunna betala veterinären eller lämna ett dåligt förhållande.

Typ uppskjuten konsumtion, men man vet inte exakt vilken konsumtion det blir medan man sparar för den?

Ditt godkännande? Nej det är lugnt. Har bara försökt skriva om mitt syfte med ett sparande, eftersom du ställde en öppen fråga om det. Det är allt.
 
När du använder bufferten till att fixa en vattenskada, konsumerar du ju. Eller när du gör det du vill - din drömresa - så konsumerar du ju. Vi slipper inte ut ur konsumtionsnätet!
Fast oavsett om någon konsumerat mindre eller inte så måste ju vattenskadan repareras när/om det händer, så ser inte sambandet med hur mycket eller lite prylar någon köpt eller inte.
 
När du använder bufferten till att fixa en vattenskada, konsumerar du ju. Eller när du gör det du vill - din drömresa - så konsumerar du ju. Vi slipper inte ut ur konsumtionsnätet!
Jag håller förvånande nog helt med dig i dina funderingar om konsumtion. Det enda (?) jag kan komma på är att gå ned i arbetstid som verkligen minskar konsumtionen.
 
Nej. Jag letar inte efter definitioner.

Jag undrar vad syftet med minskad konsumtion är. Ett svar har handlat om att gå ner i arbetstid. Flertalet andra svar om att snarare ändra sin konsumtion, eller om att lite lagom underförstått se viss konsumtion som mer legitim än annan.

Att ändra sin konsumtion till det man trivs bättre med, låter ju trevligt, men det låter inte som en minskning direkt.

Jag är intresserad av frågan och det är därför jag frågar!

Kanske en egen tråd i ämnet?
 
  • Gilla
Reactions: MM
Fast oavsett om någon konsumerat mindre eller inte så måste ju vattenskadan repareras när/om det händer, så ser inte sambandet med hur mycket eller lite prylar någon köpt eller inte.
Lånar man till vattenskadan lär ju det begränsa konsumtionen under återbetalningen, typ.
 
Alltså. Jag frågade om syftet. Och får då en massa svar om annat.
Syftet kan vara massor, några exempel.

Konsumera mindre saker men dyrare (tex rättvisemärkt som är dyrare än inte märkt eller bättre kvalité).

Betala av mer på huslån.

Tycker om känslan eller känner trygghet i att se sparpengar växer.

Gå ner i arbetstid eller gå tidigare i pension tidigare.

Känns bara bra att inte slukas av köphetsen som kallar på oss hela tiden.
 
Mitt mål med att spara mera pengar är att i framtiden kunna gå ner i tid på jobbet samt att kunna gå i pension tidigt. För att kunna göra detta behöver jag ha en buffert, fall bilen går söner eller att jag måste gå till tandläkaren.
 
  • Gilla
Reactions: MM
OK

För mig har det genom livet varit ett förhålningssätt.
Att konsumera det man behöver och undvika onödigheter. För min själ är ägandet väsentligt (till skillnad från dig - det har vi diskuterat :) ) Det ger mig frihet och oberoende. Ingen kan ta ifrån mig något som jag äger.

Att ha få ting av hög kvalitet istället för drivor av billigt skräp - det är för mig att ha konsumerat mindre. Mindre konsumtion blir liksom vilken mängd jag får? Kvantitet vs kvalitet? Hållbarhet.

Jag har en vettig lön. En stor del av den går till sådant som jag itne kan konsumera direkt. Mitt hus, driftskostnaderna för det, underhållet. Det ingår i en plan för att ha ett bra liv när mina inkomster är lägre.

Självklart ingår tankar runt konsumtionen i min vardag. Vilka pengar har jag och vad går de till. Medvetet spenderande.
Om jag fikar på stan med en vän så kostar det över hundralappen. Vilket jag skulle kunna äta mat för i säkert tre dagar. Det första är onödig konsumtion det andra livsnödvändigt. Balansen mellan själslig och kroppslig tillfredsställelse.
OK

För mig har det genom livet varit ett förhålningssätt.
Att konsumera det man behöver och undvika onödigheter. För min själ är ägandet väsentligt (till skillnad från dig - det har vi diskuterat :) ) Det ger mig frihet och oberoende. Ingen kan ta ifrån mig något som jag äger.

Att ha få ting av hög kvalitet istället för drivor av billigt skräp - det är för mig att ha konsumerat mindre. Mindre konsumtion blir liksom vilken mängd jag får? Kvantitet vs kvalitet? Hållbarhet.

Jag har en vettig lön. En stor del av den går till sådant som jag itne kan konsumera direkt. Mitt hus, driftskostnaderna för det, underhållet. Det ingår i en plan för att ha ett bra liv när mina inkomster är lägre.

Självklart ingår tankar runt konsumtionen i min vardag. Vilka pengar har jag och vad går de till. Medvetet spenderande.
Om jag fikar på stan med en vän så kostar det över hundralappen. Vilket jag skulle kunna äta mat för i säkert tre dagar. Det första är onödig konsumtion det andra livsnödvändigt. Balansen mellan själslig och kroppslig tillfredsställelse.
För mig är det där uttryck för vissa preferenser, där vissa saker anses som skräp och annat för något bättre. Konsumtion i båda fallen. Jag tror nog att de flesta försöker göra som du, i den meningen att försöka prioritera den konsumtion som känns bra på något sätt.
 

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 373
Senast: zassoo
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 192
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
887
Senast: MiniLi
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 541
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp