Bukefalos 28 år!

Konsumera mindre 2018!

Det är väl en flytande gräns. Vad tycker man sig investera i? Att bygga ut huset för att höja värdet? Det är ju uppenbar konsumtion, skulle jag säga.

Aktier? Tja. Det är väl ofta ett slags (hopp om) sparande. Dvs uppskjuten konsumtion. Ibland tom större konsumtion, om aktivärdet har stigit.

Alltså, problemet är ju att med samma eller större mängd pengar, blir konsumtion svårt att undvika.

Därav frågan om syftet.
Du är rätt begränsad i ditt tänkande.

Alla pengar som investeras går vare sig till nytt kök, eller aktier (i viss mån kan man se aktier som sparande, i andra fall som investeringar), utan en hel del invesyeringar handlar om sådant som ger jobb, och som utvecklar ett företag eller samhället.

Investeringar i forskning och utveckling är definitivt inte vare sig konsumtion eller eller sparande, ett köp av en grävmaskin i en mindre entreprenadfirma är inte konsumtion, liksom inte heller byggandet av en ny skola eller ett nytt reningsverk.

Det som är illa, är när stora mängder pengar hamnar i det läget att de läggs på hög, ofta stora högar, och placeras i diverse värden (t.ex värdepapper), med det huvudsakliga syftet att generera mer pengar.
Sådana pengahögar á la Joakim Von Ankas pengabinge, ger ingen nytta för samhället alls utom för ägaren, i synnerhet om dessutom undviker att betala skatt.

Att diskutera hur och vad vi konsumerar på både det personliga planet och i offentlig eller företagsbaserad verksamhet, och vad hållbar konsumtion är, är vällovligt.

Man kan även med fog diskutera hur vårt ekonomiska system ska fungera, och om tesen om ständig tillväxt är rimlig.

Men att påstå att det finns investeringar som är något annat än uppskjuten konsumtion blir lite underligt...
 
Syftet kan vara massor, några exempel.

Konsumera mindre saker men dyrare (tex rättvisemärkt som är dyrare än inte märkt eller bättre kvalité).

Betala av mer på huslån.

Tycker om känslan eller känner trygghet i att se sparpengar växer.

Gå ner i arbetstid eller gå tidigare i pension tidigare.

Känns bara bra att inte slukas av köphetsen som kallar på oss hela tiden.
Ja, dyrare alternativ av sådant man ändå köper, tex kaffe, minskar ju utrymmet för fler inköp. Så funkar det ju så klart.
 
Du är rätt begränsad i ditt tänkande.

Alla pengar som investeras går vare sig till nytt kök, eller aktier (i viss mån kan man se aktier som sparande, i andra fall som investeringar), utan en hel del invesyeringar handlar om sådant som ger jobb, och som utvecklar ett företag eller samhället.

Investeringar i forskning och utveckling är definitivt inte vare sig konsumtion eller eller sparande, ett köp av en grävmaskin i en mindre entreprenadfirma är inte konsumtion, liksom inte heller byggandet av en ny skola eller ett nytt reningsverk.

Det som är illa, är när stora mängder pengar hamnar i det läget att de läggs på hög, ofta stora högar, och placeras i diverse värden (t.ex värdepapper), med det huvudsakliga syftet att generera mer pengar.
Sådana pengahögar á la Joakim Von Ankas pengabinge, ger ingen nytta för samhället alls utom för ägaren, i synnerhet om dessutom undviker att betala skatt.

Att diskutera hur och vad vi konsumerar på både det personliga planet och i offentlig eller företagsbaserad verksamhet, och vad hållbar konsumtion är, är vällovligt.

Man kan även med fog diskutera hur vårt ekonomiska system ska fungera, och om tesen om ständig tillväxt är rimlig.

Men att påstå att det finns investeringar som är något annat än uppskjuten konsumtion blir lite underligt...
Jag uppfattade det inte som att tråden handlade om att finansiera forskning och liknande, utan om privatpersoners konsumtion.
 
Det handlar om att konsumera smart, inte köpa det som står framför näsan.
Om jag konsumerar mindre skit som jag faktiskt inte behöver, då kan jag spara de pengarna till hus eller pension eller om jag drömmer om att ha råd att göra något.

Det känns som att du har fastnat på ordet konsumera. Att alla inte ser ordet som du ser det.
Idag lever många i en form av köphets, behöva verkligen det här paret jeans? Jag har redan 4 par i nästan samma färg, men de är inte nya. De 700:- kan jag istället lägga undan och i framtiden renovera mitt kök som behöver en upprustning för en kommande försäljning.
Snälla! Renovera inte köket före försäljning! Det är inget bra, du, vi, och hela jorden riskerar att du säljer en lägenhet med nyrenoverat kök, där köparen inte gillar färgen/materialet på köksluckorna, modellen på vitvarorna, och stuket på kaklet, och renoverar köket en gång till, helt eller delvis....

Inget hållbart att renovera kök inför försäljning, och så mycket mera lär du inte få betalt för huset/lägenheten bara för att köket är nyrenoverat.
Antagligen så kostar köket lika mycket eller mer som du ökar intäkten.
 
Jag uppfattade det inte som att tråden handlade om att finansiera forskning och liknande, utan om privatpersoners konsumtion.

Nähä, så när det börjar handla om sådant som du inte kom på, så pratar vi andra om fel saker?

Både privat och offentlig konsumtion är viktiga delar av samhället och hur samhället fungerar bl.a. ur miljösynpunkt.
Hur samhället/offentlig verksamhet och större företag agerar, fungerar som förebilder för privatpersoner.
Mindre företag, som ofta drivs som enskild firma, är svåra att urskilja, och där finns det en gråzon mellan vad som är privat och vad som är inom företaget.

Men du ser alltså inte heller skillnaden i om en privatperson investerar t.ex. i en bergvärmeanläggning, jämfört med att använda en gammal olje- eller vedpanna, investerar i solceller på taket, eller lägger om taket när så behövs, jämfört med att handla det femtioelfte paret jeans, den sjuttioförsta trendiga prydnadssaken, det fyrahundretrettiosjätte paret skor, eller något annat som man absolut inte behöver, utan att reflektera över det?

Personligen så lägger jag under 1000 kronor på "civila" kläder per år, kanske det dubbla på arbetskläder ("blåställ med tillbehör").
Det finns gott om folk som lägger det jag gör av med på kläder per år, på en månad!

Jag köper ju gärna begagnade saker om det går, och t.ex. nästan helt nya och oanvända vitvaror finns det hur mycket som helst att köpa av på nätet.

Att köpa nytt i stället för fungerande (och funktionella) saker är ofta något "man" kan ta sig en funderare över.
 
Snälla! Renovera inte köket före försäljning! Det är inget bra, du, vi, och hela jorden riskerar att du säljer en lägenhet med nyrenoverat kök, där köparen inte gillar färgen/materialet på köksluckorna, modellen på vitvarorna, och stuket på kaklet, och renoverar köket en gång till, helt eller delvis....

Inget hållbart att renovera kök inför försäljning, och så mycket mera lär du inte få betalt för huset/lägenheten bara för att köket är nyrenoverat.
Antagligen så kostar köket lika mycket eller mer som du ökar intäkten.
Jag tänker att man kanske gör om köket inför en försäljning om ett antal år?

Men om man gör om köket inför en värdering så kan man få ganska stor skillnad. Vårat kök t ex är märkligt just nu. Den gamla kyl/frysen var inbyggd, väldigt liten. Så den "nya"(bättre begagnad) ryms inte i "hålet". Så där det är ett hål "saknas' golv osv. Vilket jag kan tänka mig drar ner värdet rätt ordentligt. Så i vårat fall (om vi skulle sälja nu) vore det absolut klokast att göra om köket före försäljning.

Men jag förstår vad du är ute efter :)
 
Nähä, så när det börjar handla om sådant som du inte kom på, så pratar vi andra om fel saker?

Både privat och offentlig konsumtion är viktiga delar av samhället och hur samhället fungerar bl.a. ur miljösynpunkt.
Hur samhället/offentlig verksamhet och större företag agerar, fungerar som förebilder för privatpersoner.
Mindre företag, som ofta drivs som enskild firma, är svåra att urskilja, och där finns det en gråzon mellan vad som är privat och vad som är inom företaget.

Men du ser alltså inte heller skillnaden i om en privatperson investerar t.ex. i en bergvärmeanläggning, jämfört med att använda en gammal olje- eller vedpanna, investerar i solceller på taket, eller lägger om taket när så behövs, jämfört med att handla det femtioelfte paret jeans, den sjuttioförsta trendiga prydnadssaken, det fyrahundretrettiosjätte paret skor, eller något annat som man absolut inte behöver, utan att reflektera över det?

Personligen så lägger jag under 1000 kronor på "civila" kläder per år, kanske det dubbla på arbetskläder ("blåställ med tillbehör").
Det finns gott om folk som lägger det jag gör av med på kläder per år, på en månad!

Jag köper ju gärna begagnade saker om det går, och t.ex. nästan helt nya och oanvända vitvaror finns det hur mycket som helst att köpa av på nätet.

Att köpa nytt i stället för fungerande (och funktionella) saker är ofta något "man" kan ta sig en funderare över.
Ja, jag tolkade tråden som privatpersoners konsumtion. Jag fattar att gränsen mot företag kan vara rätt flytande, men det har jag inga som helst åsikter om.

Att köpa en bergvärmepanna är så klart konsumtion. VILKEN viktig skillnad far du efter? Jag ser det inte som min uppgift i livet att värdera olika inköp utifrån någon sorts nödvändighets- eller präktighetsskala.

Jag funderade över syftet med att minska sin (privat)konsumtion, utifrån antagandet att de pengar vi drar in brukar vi konsumera upp. Själv konsumerar jag tex ganska mycket tjänster inom hästnäringen. Andra prioriterar kök och bergvärme.
 
Vilket syfte skulle det fylla att konsumera mindre, tänker du (ni)?

Som jag ser det, bör minskad konsumtion leda till ökat sparande. Sparande är i sin tur per definition uppskjuten konsumtion. Men nu skulle ju konsumtionen minskas?
För mig är det tudelat:
- Viss konsumtion byts mot färre/mindre men dyrare alternativ så att ingen besparing av pengar sker.
- Annan konsumtion uteblir och då spar jag pengar. Dessa kan skänkas bort till hjälporganisationer eller så behåller jag dem. Det gör att jag kan välja framtida jobb friare, utan att behöva låta hög lön spela så stor roll. Det kan bli ett alternativ att gå i pension tidigare, att vara tjänstledig en längre period eller liknande. Jag vet inte om jag vill det men gillar verkligen tanken på att kunna välja.

Jag tänker överlag på att evig ekonomisk tillväxt som drivs av konsumtion av varor snarare än tjänster är fel väg att gå för samhället. Helst skulle jag vilja att vi alla jobbade mindre och köpte färre saker. Vård, skola, omsorg etc får gärna bli bättre och mer effektivt men det är inte ett problem för mig om t ex "fast fashion" dör ut eller försäljningen av Apple-produkter hamnar under deras förhoppningar.
 
Jag ska verkligen försöka minska min konsumtion och konsumera smartare nästa år. Jag försöker också få min man att göra detsamma. Vi lägger en hel del pengar på saker som vi inte behöver och det är så himla dumt när vi har ett stort bolån på ett hus vi köpte i början av året när priserna var som högst. Målet för 2018 är att kunna bekosta renoveringen av huset med överskottet av våra inkomster och inte behöva höja lånen.
 
Jag ser det inte som min uppgift i livet att värdera olika inköp utifrån någon sorts nödvändighets- eller präktighetsskala.

Jag funderade över syftet med att minska sin (privat)konsumtion, utifrån antagandet att de pengar vi drar in brukar vi konsumera upp. Själv konsumerar jag tex ganska mycket tjänster inom hästnäringen. Andra prioriterar kök och bergvärme.
För mig finns aspekten präktighet inte ens på skalan. Känns märkligt att basera konsumerande utifrån någon sådan skala? För mig handlar det om att vara överens med mitt samvete. Utifrån ungefär samma grund som detta med att aldrig slänga mat.


Ser du inte skillnaden i att konsumera hållbart och "vettigt" mot att bara köpa av något sorts diffust habegär? Som billigast möjliga skruvmejsel på biltema eller en kvalitetsmejsel som håller i generationer? Är bägge delar bara konsumtion för dig? Samma sak?

Min tillgångar är som de flesta andras begränsade. Vad jag lägger de pengarna på känns viktigt.
Inte för dig? Konsumtion som konsumtion?
 
Jag låter andra konsumera nytt och så tar jag reda på det som säljs billigt i andra hand eller skänks bort, så har jag levt hela livet. Det enda jag köpt nytt är min fåne, en Samsung Note 3 som jag kommer att slita ut men det lär ju ta några år misstänker jag. Verktyg köper jag däremot en del nya pga. att utan dom kan jag inte skapa eller laga begagnade grejer så dom ser jag inte som konsumtion utan som investering som betalar sig snabbt.
 
För mig är kärnan att jag inte vill ha tex prylar som sen ändå inte används. Dvs jag har mer heminredning än vad jag behöver, mer kläder än jag behöver, mer böcker än jag hinner läsa etc. Jag förstår inte varför jag då ska skaffa mig mer av detta? Visst om det finns något speciellt klädesplagg som jag vill ha så köper jag det. Men jag tänker igenom det en gång extra.
sen tänker jag att jag också inte behöver ha allt själv. Jag älskar böcker men jag måste inte själv ha varenda bok som jag tycker verkar intressant. Jag kan gå till biblioteket.
Så för mig handlar det också om att jag har så mkt intressen och saker som jag tycker är kul. Så jag skulle inte ha plats för alla saker i mitt hem som jag gillar trots att jag bor rätt stort. Så jag måste inte äga varenda bok jag vill läsa. Det går bra att låna vissa och köpa de som jag verkligen vill ha själv.
 
  • Gilla
Reactions: MM
Jag ska förändra min konsumtion :) Vara mindre impulsiv och vara mer genomtänkt. T.ex. behöver jag verkligen en klänning till? Pengarna kommer då att gå till ett sparande alternativt mitt prepparförråd.
 
  • Gilla
Reactions: MM
Snälla! Renovera inte köket före försäljning! Det är inget bra, du, vi, och hela jorden riskerar att du säljer en lägenhet med nyrenoverat kök, där köparen inte gillar färgen/materialet på köksluckorna, modellen på vitvarorna, och stuket på kaklet, och renoverar köket en gång till, helt eller delvis....

Inget hållbart att renovera kök inför försäljning, och så mycket mera lär du inte få betalt för huset/lägenheten bara för att köket är nyrenoverat.
Antagligen så kostar köket lika mycket eller mer som du ökar intäkten.

Köket måste renoveras innan, sedan får folk byta färg precis som de vill i framtiden. Men vi måste rikta om golvet som har slagit sig och ugn samt Micro är från 1989 (enligt markering på dom) så det är från 2 tidigare ägare. Vi har bara bott här i 2 år och har inte tänkt flytta närmsta tiden, men behöver renovera vårt kök.
Mig gör det inget om den som vill köpa gör om det igen.
 
Här är tråden för oss som aktivt tänkt konsumera mindre 2018 och kan behöva lite stöttning, bolla tankar inför ett köp och få tips på hur man kan göra samt undvika konsumtionsfällor och ändra tankemönster :)

Den handlar i första hand inte om att spara utan just att spendera mindre, sen är det ett plus att det går hand i hand.

Vad har ni för mål 2018?
Jag tänker att jag ska förändra mitt konsumtionsmönster samt spara mer pengar eftersom jag tenderar att dränera mitt sparande lite just nu. Jag tänker att jag ska tillverka mer av mina kläder själv vilket antagligen inte leder till minskad konsumtion men som iallafall förändrar konsumtionsmönstret från kläder till tyg, tråd och mönster. Då ger det mig både nöjet att sy och kläder som förhoppningsvis håller längre och passar mig bättre. VI får väll se om planen gå i lås för hittills har jag inte varit nöjde med modellerna jag sytt och de har hamnat hos andra bärare :D.
 
  • Gilla
Reactions: MM
Man kan ju vända på frågan. Vilket syfte skulle det fylla att konsumera mer än vad man anser sig behöva?
Det kan vara hållbart för samhället om du tex köper tjänster så ger det ju en annan person en inkomst så den kan leva istället för att spara pengarna på tex banken där de kanske inte i samma utsträckning når en grupp som "behöver pengarna". DU kan ju även konsumera tjänsten välgörenhet och då skänka pengarna till någon organisation som behöver den, men det räknas fortfarande som konsumtion.
 
Det kan vara hållbart för samhället om du tex köper tjänster så ger det ju en annan person en inkomst så den kan leva istället för att spara pengarna på tex banken där de kanske inte i samma utsträckning når en grupp som "behöver pengarna". DU kan ju även konsumera tjänsten välgörenhet och då skänka pengarna till någon organisation som behöver den, men det räknas fortfarande som konsumtion.
Ja att det skapar jobb är väl det argument jag själv kunde komma på.
Annars tycker jag man kan ifrågasätta det ekonomiska systemet som gör att vi ska konsumera mkt då jag inte tror det är bra för miljön.
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
887
Senast: MiniLi
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 541
Senast: Fruentimber
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
23
· Visningar
1 392
Senast: Bison
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 523

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp