De tragiska är många med tanke på hur ofta jag hör det. Men folk är okunniga, jag tror det är mycket där det ligger, och att man är fast i gamla mönster. Det lär släppa förr eller senare.Sånt där är ju bara tragiska människor som håller på, envisas med att kalla en person kvinna om den vill vara man och tvärtom. Dock går det ändå inte bortse från att könet fortfarande är en kvinna tex, det är det ju rent fysiskt tills det är bytt. Men klart man ska kalla någon som bytt könsidentitet för det den vill bli kallad, inget konstigt med det.
Har aldrig träffat på någon som är emot eller tycket det är konstigt med könsbyten eller olika könsidentiteter, men det är ordmässigt det kan bli väldiga missförstånd ifall ord används som kan användas på andra sätt. Kön för mig är inte lika med könsidentitet.
Du är dock medveten om att svensk transsjukvård på flera håll avråder från operation av genitalier om det gäller FTM? Och att de gärna förhalar det för alla transpersoner då det inte anses nödvändigt. Dessutom ska operationen beslutas på högre instans, socialstyrelsen tror jag det är. Det är inget som görs i en handvändning direkt.
Här skapas ju ett problem kön likställs med könsorgan, och de som vårdar transpersoner vill inte operera, och därmed fastnar man i något slags limbo av att inte räknas någonstans. Som svensk är det redan svårt att få genom en transitionering, och att få genom operation av genitalierna är inte lättare. Jag brukar säga att det är inte många cis-personer som hade kommit genom nålsögat som är transvården.
Jag har för den delen träffat många som är anti-trans och anti att transpersoner ska få hjälp. Att det är onödigt, kan man inte bara vara homo (fast det är ju lite onödigt också att vara homo tycker de), man behöver inte operera sig man kan vara maskulin och feminin ändå, etc etc. Det saknas en förståelse på många håll, och det kan som sagt leda till våldsamheter mot transpersoner, och det är inte ovanligt att det händer. Sverige är inte så öppet som vi vill tro.
Det känns lite som engelskans sex och gender egentligen hade varit det som behövdes här, för i svenskan säger vi ju gärna att kön = könsorgan + andra saker som pekar mot man/kvinna t.ex. skägg eller bröst och könsidentitet används endast för transpersoner. Att använda könsidentitet om en cis-person kan få konsekvensen av att personen brusar upp och blir aggressiv i ett "jag identifierar minsann inte, jag är x!". Men då ska kan man ju kunna ha könsorgan som "bio-kvinna" och identifiera sig som kvinna.
För jag förstår vad du menar, men jag förstår också att andra kan bli upprörda över det. Det lär också lägga sig med tiden.