Bukefalos 28 år!

"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.

AlmostEasy

Trådstartare
Hej!

Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över huvudtaget "ha kontakt" med munnen. Även innebörden av att"rida aktivt" har börjat förbrylla mig, att driva hästen in i handen som det ibland kallas.

Själv har jag hittat tjusningen med att inte korta upp tyglarna efter att jag skrittat fram, rida så lite som möjligt, utan understödjande drivning eller aktivering av bettet. Jag tar i hästen EN gång för att be den söka sig neråt, sedan släpper jag. Vill jag ha en hög form för jag försiktigt upp huvudet EN gång, sedan släpper jag. Det samma gäller med tempot. Med andra ord "placerar" jag hästen där jag vill att den ska gå, sedan låter jag den vara.

Detta uppfattas ofta som oerhört störande för många.

Jag läste exempelvis ett "Expertsvar" från Hippson där det stod följande gällande en ryttare vars häst ogillade kontakten med tygeln; "Jag brukar nästan rida lite över tygeln, hålla kvar kontakten och driva med skänkeln. Efter en stund tycker hästen att det bli jobbigt och väljer ofta själv att ta en ärlig kontakt lite längre ner. Du får aldrig rida runt utan stöd"

Många som inte sett mig rida hävdar även upprört att jag "överger min häst" och att jag "inte finns där för honom" i ridningen när jag rider så "lite".

Vad tycker ni om detta? Precis alla åsikter är supervälkomna! xD
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Angående tryck/energi - jag tror det är svårt att bygga upp samma energi utan att alls använda tyglar. (Omöjligt ska jag inte påstå, men skulle inte tänka tanken själv.) Jämför man med att rida bettlöst eller med halsring t ex så blir hästarna oftast mycket lägre i energi, på gott och ont, gott tycker säkert de som rider med det! :p
Men rider man med bett i munnen t o m har man som sagt fortfarande samma verktyg, man kan fortfarande få hjälp av bettet till energi. Även om man väl inte gärna vill tänka att man trissar upp hästen med bettet! :angel:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jag tror min häst är riden samlat på lång tygel tidigare. När han är i bra kondition och styrka så jag kan smått länga på tyglarna i samlad trav utan att han tappar bärighet, iallafall för en liten stund. Och vilken känsla det är :love:. Ha en brukshäst under sig som trampar på under bara min sits. Vilken styrka man har under sig i dessa tillfällen.

Det är definitivt något jag kommer lägga mer vikt i när vi kommit igång igen efter vinervilan. Jag har bara tagit tillvara på detta när jag travar av exempelvis för att få honom lång och låg. Men det är så impinerande att se andra rida i hög form i helt långa tyglar så jag ska försöka träna på detta ordentligt :D
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Ja nånting får hända så det blir lite fart här igen ;-)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

I min värld kommer den höga formen av hur den jobbar med hela kroppen.

Kruxet är att hästar gärna blir för höga i formen- ryggen är inte med, varav man idag utgår från rund o djup. Överlinjen är mer stretchad.
Återigen så misstänker jag att samling ofta har en annan betydelse- lugnt o fint- sakta. Med bakbenen hemma i stallet.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Det du beskriver är nog snarare en väg vissa använder som förberedande jobb till samling. Innan de har tekniken, styrkan.
Om/när de väl får det så kan man lägga till mer energi = blir så småningom "riktig" samling.
Bakbenen hemma i stallet hoppas jag väl iofs inte, då låter det som fel spår! :p (eller ännu tidigare grundjobb som inte har med samling att göra)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Kan man rida en samlad ökad trav? Med tanke på att samling sägs komma i piaffen. Eller är det bara ytterligare en form man jobbar/visar hästen i?

Min tanke jag fick är alltså: ändamålsenlig form är en sak, samling en annan. En ren tanke jag inte alls vet om den stämmer! Tyckte bara den va lite intressant och kan kanske få fart på tråden igen.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Det är nog det man har försökt att göra varav bara frambenen rör sig massor.

Den gamla ökade traven hänvisar till vinklade bakben o "häng" i steget. Sväv.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Det du beskriver är nog snarare en väg vissa använder som förberedande jobb till samling. Innan de har tekniken, styrkan.
Om/när de väl får det så kan man lägga till mer energi = blir så småningom "riktig" samling.
Bakbenen hemma i stallet hoppas jag väl iofs inte, då låter det som fel spår! :p (eller ännu tidigare grundjobb som inte har med samling att göra)
Det brukar inte funka så. om hästen lär sig ett bekvämt o lätt sätt att gå- spar energi, brukar det inte gå att få tillbaka sedan.
Motorn måste vara på oavsett om du rider samlat eller i ett högre tempo o takt osamlat.

De får heller ingen styrka av att lalla runt. jog.
Det är inte för intet som man i alla tider har skrivit om övergångar o alla halvhalter som det som bygger mest styrka.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

I min värld kommer den höga formen av hur den jobbar med hela kroppen.

Kruxet är att hästar gärna blir för höga i formen- ryggen är inte med, varav man idag utgår från rund o djup. Överlinjen är mer stretchad.
Återigen så misstänker jag att samling ofta har en annan betydelse- lugnt o fint- sakta. Med bakbenen hemma i stallet.

Precis .. hästar har ganska enkelt för att gå för höga i formen med sänkt rygg och uttryckt underhals på lös tygel, om man nu vill rida så , så javisst..
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Fast att hästar går i hög form med sänkt rygg förekommer även på sträckt tygel.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Precis .. hästar har ganska enkelt för att gå för höga i formen med sänkt rygg och uttryckt underhals på lös tygel, om man nu vill rida så , så javisst..

Kan du förklara hur det går till?
Vad menar du med underhals?
Vilka muskler använder hästen för att "trycka ut underhalsen"?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Minns inte om det var du som tidigare i tråden menade att hästen gör vad man lär den?
Det är i och för sig flera som menar att man kan lära hästen att reagera på typ vilken signal som helst. Och med den tanken går det såklart lika bra att rida svår klass vanlig dressyr på långa tyglar. Bara att lära hästen det signalsystemet.

Jag har tänkt...
Och nu undrar jag högt.
Min upplevelse är att ridning inte bara handlar om att lära hästen signaler. Utan att man med hjälperna har ett språk som bygger mycket på hästens naturliga reaktion och just hur muskler samarbetar.
Vilket för mig innebär att jag gör allt svårare om jag inte följer hästens naturliga reaktion för hur vi använder hjälperna.

Som fio och axel nu var inne på- att hästar man ser ridna i samling på slak tygel eller ingen tygel går med hög nacke och uttryckt underhals och bakbenen borta.
Det ser onekligen ut att vara så hästen reagerar på den ridningen. Och därför om man vill samla som en dressyrhäst ( så westernryttarna inte känner sig träffade ) så rider man på ett annat sätt- med kontakt. För då kan vi få hästen reagera på ett annat sätt. Låter så sjukt svårt att inte använda sig av hästens naturliga svar på vår ridning?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Hästen är av naturen mottrycksdjur och nått av det första vi lär dem av med. Det heter inte gå med skänkeln utan gå ifrån skänkeln...
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Fast jag lär inte av hästen, den är fortfarande ett mottrycksdjur. Men det är ju därför man inte kan klämma med skänkeln. Vi lär oss använda signalen så den funkar och då är det lätt att lära hästen...
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Men hästens naturliga reaktion är den omvända. Hästen får inte lägga sig i handen dvs trycka emot. Signalen är inte förhållning - lägg dig mer i handen.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Och det gör den om man drar eller håller fast....
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Det hinner det inte blir om du inte håller fast. Samma om du "petar" en gång snabbt, och sedan släpper, då får du inte motreaktionen. Eller ger en kort, mjuk signal m handen, som släpper innan hästen reagerat.

Om du däremot knuffar, eller drar / håller fast (behöver inte vara hårt) så får du den reaktionen - det är därför pressure and release-träningen kom. Hästen måste då plötsligt läras att ge efter genom att man håller-håller-håller till den "ger sig själv" eftergift och lyder genom att följa trycket. Man använder inte signaler på samma sätt då.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
2 955
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
86 548
Senast: IngelaH
·
Dressyr Hoppas jag har lagt tråden i rätt forum. (Videon vänds rätt efter några sekunder) Jag behöver hjälp med att förbättra min sits och...
2
Svar
20
· Visningar
2 943
Senast: Brille
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 173
Senast: KSF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Häst
  • Dressyrsnack 17
  • Medryttare under sommaren

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp