"Kontakta för pris"

Kikar lite efter ny häst, men blir så uppless på att så många skriver "Kontakta för pris". Varför i hela världen skriver man inte ut det pris man vill ha för hästen? Finns ett antal jag skulle kunna tänka mig att titta på där inte priset finns med, men eftersom det finns ett stort antal där priset står utskrivet så prioriterar jag ju dom istället.
Måste ju vara jobbigt för säljaren också om de får x antal telefonsamtal/mail med prisförfrågningar..?

Synpunkter, åsikter, erfarenheter?
Jag skriver inte ut pris på dyrare hästar av olika anledningar om jag sätter ut dessa på annons. Får ”rätt” sorts köpare ändå eftersom dom som har köpt mina hästar har förstått på ett ungefär i vilken prisklass hästarna ligger i. Känner lite att behöver man fråga så är det inte i rätt prisklass.
 
Jag skriver inte ut pris på dyrare hästar av olika anledningar om jag sätter ut dessa på annons. Får ”rätt” sorts köpare ändå eftersom dom som har köpt mina hästar har förstått på ett ungefär i vilken prisklass hästarna ligger i. Känner lite att behöver man fråga så är det inte i rätt prisklass.
Vad menar du med ”rätt prisklass” ? Att köparen inte har tillräckliga resurser för att matcha hästen eller vad? Man kan ju vara rik och okunnig men också fattig och kunnig.

Jag umgicks ett tag med en ponnymamma där bägge döttrarna tävlade. Jag blev mörkrädd när jag hörde hur de pratade om ponnyer, utrustning och dyl. Det viktiga var inte funktion och passform utan att det var dyrt. Dyrt var bra oavsett, jag tror aldrig att de frågade efter pris. Men deras hästhållning var inget som imponerade mig iallafall.
 
Vad menar du med ”rätt prisklass” ? Att köparen inte har tillräckliga resurser för att matcha hästen eller vad? Man kan ju vara rik och okunnig men också fattig och kunnig.

Jag umgicks ett tag med en ponnymamma där bägge döttrarna tävlade. Jag blev mörkrädd när jag hörde hur de pratade om ponnyer, utrustning och dyl. Det viktiga var inte funktion och passform utan att det var dyrt. Dyrt var bra oavsett, jag tror aldrig att de frågade efter pris. Men deras hästhållning var inget som imponerade mig iallafall.
Att man inte har råd med hästen helt enkelt.
Det finns extremfall åt båda hållen. "Fattig" är inte lika med mkt kunskap och vice versa vilket säger sig själv tycker jag. Det går inte att säga att det är så bara för att man kan betala för sig.
 
Tycker många överskattar värdet på hästen också, jag tycker ändå jag har ett bra hum om vad prisklassen BORDE vara på en häst, men säljaren verkar ofta leva i nån önskedröm. Såg ett sto på 12 år som gått LA med mediokra resultat (men ”kapacitet att gå långt” så klart!) ingen imponerande stam, (för eventuellt avelsvärde) snarare tvärtom, och ingen vidare exteriör eller gång. 200’ skulle de ha för den. 🙄
 
Jag skriver inte ut pris på dyrare hästar av olika anledningar om jag sätter ut dessa på annons. Får ”rätt” sorts köpare ändå eftersom dom som har köpt mina hästar har förstått på ett ungefär i vilken prisklass hästarna ligger i. Känner lite att behöver man fråga så är det inte i rätt prisklass.
Jag kan tänka mig att det resonemanget stämmer på hästar som går svåra klasser, inte på hästar under det för det är omöjligt att gissa. Men hästar som går höga klasser med bra resultat där priserna ändå är såpass höga att man som köpare mer eller mindre faktiskt inte behöver tänka på priset riktigt.
 
Jag skriver inte ut pris på dyrare hästar av olika anledningar om jag sätter ut dessa på annons. Får ”rätt” sorts köpare ändå eftersom dom som har köpt mina hästar har förstått på ett ungefär i vilken prisklass hästarna ligger i. Känner lite att behöver man fråga så är det inte i rätt prisklass.
Fast jag håller inte med. Jag skriver nog hellre ut priset än får jobbiga meddelanden.

Folk lär ju fråga om priset, oavsett, tänker jag?
 
Fast jag håller inte med. Jag skriver nog hellre ut priset än får jobbiga meddelanden.

Folk lär ju fråga om priset, oavsett, tänker jag?
Det behöver du inte heller.
Dom som köper dessa hästar vet i vilken prisklass hästarna ligger i så det frågas inte. Sen är jag inte den som är den utan kan mkt väl diskutera priset om det är ngn ”speciell” köpare. Jag besvarar inte meddelande om prisfrågor ens.
 
Det behöver du inte heller.
Dom som köper dessa hästar vet i vilken prisklass hästarna ligger i så det frågas inte. Sen är jag inte den som är den utan kan mkt väl diskutera priset om det är ngn ”speciell” köpare. Jag besvarar inte meddelande om prisfrågor ens.
Det är kanske en inre krets som har denna kultur, och då funkar det så klart mellan likasinnade.

Lite trist bara för icke-inbjudna att känna sig oförskämt bemötta för att de inte ingår i kretsen, kan jag tycka.

Jag hade inte kunnat med att inte svara.
 
Det är kanske en inre krets som har denna kultur, och då funkar det så klart mellan likasinnade.

Lite trist bara för icke-inbjudna att känna sig oförskämt bemötta för att de inte ingår i kretsen, kan jag tycka.

Jag hade inte kunnat med att inte svara.
Det handlar inte om ngn inte krets för min del utan jag svarade på om mina dyrare hästar. Vet inte vilka icke inbjudna du syftar på men dom flesta som köper lite dyrare hästar tävlar och vet således vad dessa hästarna kostar.
 
Det handlar inte om ngn inte krets för min del utan jag svarade på om mina dyrare hästar. Vet inte vilka icke inbjudna du syftar på men dom flesta som köper lite dyrare hästar tävlar och vet således vad dessa hästarna kostar.
Absolut!

Men den som råkar göra fel... ?

Det var lite så jag tänkte. Självklart är det vissa som då inte förstår, och blir ignorerade av dig. Annars hade du du inte beskrivit det som att man inte besvarar dem.

Hade jag varit på väg upp i klasserna och funderat på att köpa en dyrare häst, och efterfrågat prisuppgifter, och sedan inte ens fått ett svar, så hade jag inte kontaktat den säljaren igen.

Oh well. Vi kan tycka olika.
 
Det behöver du inte heller.
Dom som köper dessa hästar vet i vilken prisklass hästarna ligger i så det frågas inte. Sen är jag inte den som är den utan kan mkt väl diskutera priset om det är ngn ”speciell” köpare. Jag besvarar inte meddelande om prisfrågor ens.

Det här känns som en förklaring till varför utomstående suckar åt ”hästmänniskor” (och jag med för den delen). Det finns väl ingen anledning att vara oförskämd på det där sättet, bara för att man säljer dyra hästar. Så oprofessionellt.
 
Det handlar inte om ngn inte krets för min del utan jag svarade på om mina dyrare hästar. Vet inte vilka icke inbjudna du syftar på men dom flesta som köper lite dyrare hästar tävlar och vet således vad dessa hästarna kostar.
Men med tanke på att hästmarknaden inte är prisreglerad, hur ska man veta i vilken prisklass just din häst befinner sig? Hästar med likvärdiga meriter och egenskaper kanske brukar ligga mellan x och y kr, men det kan ju tänkas att du har värderat just din häst till z kr, som ligger en bra bit högre? Tänk om jag tror att din häst kostar y, vilket är inom min budget, men sedan när affären ska göras upp, så kostar den z. När frågar man om priset på dyrare hästar, om man inte får göra det i samband med annonsen?
 
Absolut!

Men den som råkar göra fel... ?

Det var lite så jag tänkte. Självklart är det vissa som då inte förstår, och blir ignorerade av dig. Annars hade du du inte beskrivit det som att man inte besvarar dem.

Hade jag varit på väg upp i klasserna och funderat på att köpa en dyrare häst, och efterfrågat prisuppgifter, och sedan inte ens fått ett svar, så hade jag inte kontaktat den säljaren igen.

Oh well. Vi kan tycka olika.
Vet inte riktigt vad du menar med att göra fel. Jag har tidigare skrivit att jag får dom köparna jag vill ha till mina hästar. Om ngn som inte förstår inte kontaktar mig igen är inget jag hänger upp mig på. Bra hästar säljs alltid.
 
Det här känns som en förklaring till varför utomstående suckar åt ”hästmänniskor” (och jag med för den delen). Det finns väl ingen anledning att vara oförskämd på det där sättet, bara för att man säljer dyra hästar. Så oprofessionellt.
Du är mest troligen inte i min målgrupp ändå så det får du jättegärna tycka 🤷‍♀️
Jag lägger min tid på viktigare saker dvs tex kunder än att du tycker det är ”oförskämt” och ”oprofessionellt”.
 
Men med tanke på att hästmarknaden inte är prisreglerad, hur ska man veta i vilken prisklass just din häst befinner sig? Hästar med likvärdiga meriter och egenskaper kanske brukar ligga mellan x och y kr, men det kan ju tänkas att du har värderat just din häst till z kr, som ligger en bra bit högre? Tänk om jag tror att din häst kostar y, vilket är inom min budget, men sedan när affären ska göras upp, så kostar den z. När frågar man om priset på dyrare hästar, om man inte får göra det i samband med annonsen?
Behöver du fråga om priset är du inte i rätt målgrupp. Dom flesta av mina hästar säljs inte ens på annons tack och lov.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 316
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 809
Senast: lundsbo
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 762
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 519
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp