Kontorsjobb

Bukefalos 30 år!

Jamtland

Trådstartare
(Alltså jag vet inte om det här blir vettigt, det är ju ändå rätt sent för en vardag. )

Jag fastnade häromdagen i en fundering, om vi tittar på hur stora städers centrum ser ut så är det många kontor där? Om jag läser i romaner i storstadsmiljö så är det klassiskt att kvinnan i historien jobbar som sekreterare eller assistent till den snygga chefen.

Och jag började fundera på vad i hela friden alla dessa människor som jobbar på kontot gör hela dagarna?! För de/ ni tycks ju vara många! Och har inte de klassiska kontorsarbetena förändrats med ingår av datorer och nu ai så mycket sådant jobb blivit överflödigt?

Jag har jobbat som administratör i många år och AI kan inte göra mitt jobb helt själv. Den kan hjälpa till med vissa saker såsom om jag ska skicka ut en inbjudan till kurs eller formulera en text så kan den komma med förslag. Men jag behöver fortfarande kontrollera noga då den ibland gör fel eller så är språket inte tillräckligt bra. Så den är ett verktyg men kan inte ersätta människor helt än. Själv så hatar jag när företag enbart har AI som kundtjänst och det är omöjligt att komma fram till en person.

Angående din fråga vad alla gör på kontor så tänker jag att det är en lång kedja bara för att ett företag ska ha en produkt att sälja. För att ta ett exempel så ska ju alla tjänster och produkter som ett företag har köpas in (eller designas) marknadsföras/ läggas ut på hemsida /faktureras /info skickas till lager om att produkt ska skickas etc. Sen ska personal anställas, löner ska utbetalas, pension/ skatter etc ska rapporteras in. Någon ska ha kontorsservice/ IT och se till att alla andra har dator / arbetsplats etc

I min branch arbetar jurister, politiska experter och kommunikatörer/press främst. Och en del stödfunktioner som IT, HR, ekonomi osv. AI kan göra en del, exempelvis ersätta en del arbetsuppgifter som juniora jurister historiskt sett gjort men kan inte förhandla eller delta i domstol. Inom politiken är den tämligen värdelös. I mitt jobb kan AI producera material som annons, grafik och text men inte hantera press, kriskommunicera, vara chefsstöd osv. Sammanfattningsvis kan man säga att seniora roller kvarstår men juniora roller och operativt arbete är hårt exponerat för AI. Vilket är en utmaning för arbetsmarknaden eftersom vi måste sysselsätta de yngre om vi ska ha framtida seniorer.

Vi är 18 "kontorsnissar" på min enhet. Vi är miljöhandläggare på kommunen och en chef. Som stöd har vi administratörer och stödfunktioner som registrerar ärenden, hanterar enklare frågor, hjälper till med personalärenden med mera.
Bara där är vi uppe i ca 25 personer.

Det finns ju massor med kontorsjobb.
Allt från miljö till säkerhetsfrågor liksom. Och då tänker jag bara inom våra fyra väggar i kommunhuset.

Men visst, ibland undrar jag också vad vissa tjänster är till för. Jag förstår inte jobbtiteln. När jag har frågat har jag inte fått något svar som gör det begripligt. Men i de allra flesta fall är det helt vanliga jobb.

Jag blev nyfiken av tråden och googlade lite. Hittade då en människa som är "kontorsforskare". Underbar titel! :D
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/fran-tralhav-till-kontorslandskap

Det finns väldigt många olika professioner som utför sitt arbete på ett kontor. Självklart har arbetets utformning förändrats med tiden och innovationer, men med datorernas intåg borde det väl snarare vara fler som jobbar på kontor än tidigare, eftersom det är rätt praktiskt att sitta på ett kontor om man sitter framför en dator. Och datorns intåg i sig har väl skapat en massa nya yrken, arbetssätt och arbetsuppgifter som inte fanns tidigare. För varje ny teknisk utveckling sägs det att den kommer att ersätta människor och arbeten och underlätta så att det blir mindre för oss kontorsråttor att göra, men när jag ser mig omkring tycker jag att arbetsbelastningen bara blir allt högre och att människor mest är mer stressade än någonsin?.... 🤔

Det känns som att det alltid lite granna ses ned på en för att man "jobbar på kontor" och som TS själv skriver "vad i hela friden alla dessa människor som jobbar på kontot gör hela dagarna?!"
Det kan ibland kännas frustrerande när man sitter där i flera timmar och det finns inget fysiskt som händer, men samtidigt efter alla dessa mejl, marknadsföring, fysiska och digitala möten så vet jag att jag faktiskt bidrar till individers utveckling och psykiska hälsa. Så jag tänker fortsätta "knacka dator" även om jag bara ses som en kontorsråtta i mängden.

Hos min arbetsgivare skulle jag säga att 95% av allas jobb görs på kontor. Kärnverksamheten är att vi bestämmer vad enkäter ska innehålla och vilka som bör svara, programmerar dem så att de kan besvaras online, skickar ut dem till olika kombinationer av personer, ordnar resultaten så att man kan titta på dem online. I vissa fall är det vi som tar den titten och gör en rapport och presentation av resultatet.

För att ovanstående kontorsarbete ska kunna hända så tillkommer ytterligare från kollegor som definierar och säljer projekten till att börja med, marknadsför oss, hanterar ekonomin, personalen, IT, lokalerna, leder/organiserar ... även det på kontor. Ibland besöker vi kunders kontor, men det mesta är online.

Det enda jag kan komma på som någon gör utanför kontor är när teamet som jobbar kvalitativt är ute och pratar med respondenter i verkligheten, t ex hemma hos dem eller i butiker.

(Alltså jag vet inte om det här blir vettigt, det är ju ändå rätt sent för en vardag. )

Jag fastnade häromdagen i en fundering, om vi tittar på hur stora städers centrum ser ut så är det många kontor där? Om jag läser i romaner i storstadsmiljö så är det klassiskt att kvinnan i historien jobbar som sekreterare eller assistent till den snygga chefen.

Och jag började fundera på vad i hela friden alla dessa människor som jobbar på kontot gör hela dagarna?! För de/ ni tycks ju vara många! Och har inte de klassiska kontorsarbetena förändrats med ingår av datorer och nu ai så mycket sådant jobb blivit överflödigt?
Jobbar på ett mindre företag där en överväldigande majoritet av arbetet sker på ”kontor”. Kontoret innehåller kontorsplatser, lab, testsalar med hårdvara osv. AI används till att effektivisera vissa uppgifter. Företaget servar kunder globalt med teknisk utrustning för medicinsk teknik, elsystemsövervakning, fusionsforskning, mappningar av landskap och städer, satellitkommunikation och andra applikationer.

Däremot har jag svårt att förstå vad 4000 anställda på ett bankkontor gör. Men det är för att jag saknar erfarenhet, kunskap och insyn i den branschen. Inte att de som jobbar där sitter och rullar tummarna, för då skulle de inte längre ha dessa jobb.

Jag tänker att det gäller mer allmänt, det man inte vet något om förenklar hjärnan och har man då vissa personlighetsdrag dras fort slutsatsen att det är ganska ”onödigt” - trots att man egentligen inte har en aning. Jag upplever i alla fall att den där aversionen/negativa inställningen till det stort ”varierande” kontorsyrken ofta hänger ihop med bristande erfarenhet och kunskap om just dessa.

Som någon skrev, väldigt många arbeten utförs med hjälp av terminal idag och då behövs helt enkelt nånstans att sitta/stå med skärmar, tangentbord och pekdon - sinnebilden av en kontorsplats. Existensen av kontor (som idag är lite ifrågasatt med distansarbete) är för övrigt en stor källa till även andra arbetstillfällen. Kontor behöver förvaltas, utvecklas, städas, människorna behöver äta, gymma, träna, vårdas, transporteras, ta emot besökare osv.

Min tanke när jag läste trådstarten var: Vad betyder "Jobba på kontor"/"Kontorsjobb"? Vad definieras som just "Kontorsjobb"?
Platsen? Hur ser platsen i så fall ut?
Att man alltid sitter vid datorn? Om man någon gång/några gånger under dagen behöver gå från datorn och jobba med något mer fysiskt - är det då kontorsjobb? Eller måste det vara att man sitter framför datorn 8-16:30 varje dag?

Edit: Annan fråga. Det kan väl inte finnas särskilt många jobb numera där man inte en enda gång i veckan behöver sätta sig vid en dator?

Kvantifierat säger forskningen att ett av många men vanligt kontorsjobb som handlar om tjänstemannautövning skapar 0,49 extra arbetstillfällen. Ett kontorsjobb som handlar om teknisk utveckling/innovation kan skapa 5 extra arbetstillfällen enligt liknande forskning.

Det beror väl lite på hur man definierar "kontor" och "kontorsarbete". Tänker man kontorsarbete som något som huvudsakligen utförs sittande vid en dator och i mötesrum, så är det nog lättare att rabbla yrken som är helt fria från kontorsarbete än omvänt. Spontant skulle jag gissa att fler människor gör mer kontorsjobb idag jämfört med för 50 år sedan.

Tittar jag bara på folk i min närhet så jobbar de inom ekonomi (kontor!), e-handel (kontor!), IT (kontor!), bokbranschen (kontor!), personalledning/HR (kontor!), forskning (kontor!), arkitektur (kontor!), ingenjör (kontor!). Jag jobbar kliniskt inom vården och lägger 50% av min arbetstid på datorknappande (trots att vården kryllar av rena administrativa tjänster). Lärare och läkare larmar regelbundet om omöjliga administrativa berg. Inte ens piloten slipper helt undan pappersarbete.

Jag tycker att ditt inlägg är ganska förolämpande faktiskt. Varför skulle det vara konstigt att vi på kontoret har att göra hela dagarna? Hur kan den tanken ens väckas? Är det verkligen så svårt att förstå?

Tillägg: Vi lever i en väldigt digitaliserad värld. Så många kommer naturligtvis jobba vid en dator.

Senast ändrad:
Jag är ekonom och utför mitt arbete (bokföring, fakturering, betalningar, analyser, systeminställnigar, bokslut osv) på en dator på mitt kontor. Mina kollegor är förutom VDn (som gör massa olika saker), säljare (pratar med kunder, lägger in ordrar, räknar offerter mm) på datorn, inköp- och logistikansvarig (som förhandlar priser, planerar leveranser, lägger inköp, gör in- och utleveranser på datorn), konstruktörer (som sitter och ritar våra konstruktioner i ett program på en dator), produktionschef (som bereder, köper in, levererar ut, bokar frakter, planerar projekt på en dator) och löneadmin (gör lönekörning mm på dator).

Jag tycker att ditt inlägg är ganska förolämpande faktiskt. Varför skulle det vara konstigt att vi på kontoret har att göra hela dagarna? Hur kan den tanken ens väckas? Är det verkligen så svårt att förstå?
Jag håller med, det var min första tanke också…

Jag är medicinsk sekreterare, jag är på mitt kontor hela dagen vid en dator. Jag är spindeln i nätet som sköter remisser, brev, bokar patienter, skriver diktat etc. Utan oss fungerar inte vården. Och vi jobbar i ett team med sköterskor och läkare där alla behövs lika mycket och vi ser alla varandras värde.
Visst försöker AI ta över en viss del av vårt arbete men det kommer aldrig gå fullt ut (hoppas jag).

Jag tänker inte gå in i varje detalj men det det är ganska lätt att söka upp vad en medicinsk sekreterare gör.

Jag jobbar på en myndighet. I princip alla här jobbar "på kontor" även om det också ingår fältarbete i en del tjänster.

Vi (som i arbetsplatsen) producerar handlingar och dokument i form av rapporter, vägledningar, publikationer och annat. Har en väldigt massa möten. Svarar på remisser. Förbereder underlag till politiska beslut. Med mera med mera.

Och sen inte minst handlägger ärenden och svarar på allmänna frågor och funderingar från invånare som hör av sig till myndigheten.

AI har på ett sätt gjort stort intrång på vår arbetsplats och påverkar arbetsbelastningen mycket. Men inte i bemärkelsen att AI tar över våra jobb, tvärt om så skapar AI en massa arbete för oss. Tyvärr många gånger med största sannolikhet helt i onödan.

Antalet sekreterare och assistenter är försvinnande få och de allra flesta cheferna är kvinnor. Oklart om snygghet varit ett krav.

På åttiotalet när jag hade mitt första sommarjobb, i telefonväxeln på kontor så fanns det faktiskt sekreterare. Flera stycken på varje avdelning som skrev rent rapporter som ingenjörerna skrivit för hand. De skötte papperspost också dvs skickade iväg beslut till kunder och rapporter till andra delar av företaget. De är borta sen väldigt väldigt länge iom datoriseringen. VD-assistenter förekommer, men då behöver det vara lite storlek på företaget. T ex har företaget jag jobbar på med ~150 anställda ingen sån, VD reder sig själv. Så dedär romanerna i storstadsmiljö har nog en lite daterad uppfattning om kontorsarbetslivet... :)

Jag har funderat på om Ai kommer ta över mitt jobb, det handlar om att lägga ihop information från tex A, B, C och D för att få E. Redan nu lägger vissa företag det jag gör i låglöneländer

När jag jobbade på kontor var det inom hemtjänsten. Huvuduppgiften var att svara på alla inkommande samtal och antingen lösa det som behöver lösas eller visa vad planerarna behöver göra.
I övrigt var det lite annat administrativt jobb också.

Det känns som att det alltid lite granna ses ned på en för att man "jobbar på kontor" och som TS själv skriver "vad i hela friden alla dessa människor som jobbar på kontot gör hela dagarna?!"
Det kan ibland kännas frustrerande när man sitter där i flera timmar och det finns inget fysiskt som händer, men samtidigt efter alla dessa mejl, marknadsföring, fysiska och digitala möten så vet jag att jag faktiskt bidrar till individers utveckling och psykiska hälsa. Så jag tänker fortsätta "knacka dator" även om jag bara ses som en kontorsråtta i mängden.
Jag ber tusen gånger om ursäkt för att jag uttryckte mig så klumpigt! Det var verkligen inte min mening, det jag försökte få fram var en förundran över att det finns så mycket jobb att det behövs så många, många människor.

Jobbade själv som affärsbiträde och sedan lokalvårdare innan jag blev sjukskriven heltid och har mött en hel del tråkiga attityder gällande jobb också, så jag skulle aldrig "se ner på" någon annans yrke/ arbete. ❤️

Det har sedan jag började jobba på kontor skett en gradvis digitalisering av många arbetsuppgifter. Till exempel har hantering av fakturor på papper nästan helt försvunnit under mina drygt tjugo år som ekonom. Å andra sidan har det skett en enorm digitalisering även inom ett flertal praktiska yrken. I dag är till exempel många lager automatiserade i någon utsträckning.

För att något ska kunna digitaliseras måste det finnas standardiserade processer att automatisera. Det är inte alltid så lätt att få till och därför ser jag det inte som sannolikt att AI och/eller datorer helt ska ersätta människor. Tekniken sparar tid men den skapar samtidigt andra arbetsuppgifter i form av kontroll och kvalitetssäkring.

Sedan, som andra påpekat, är att jobba på kontor inte ett yrke i sig. Det är oerhört svårt att förklara för någon utomstående vad jag egentligen jobbar med. Den mest konkreta arbetsuppgift jag haft genom åren var nog när jag gjorde löner till ett hundratal anställda. Det var en ganska liten del av min tjänst men jag blev ändå lönetanten (vilket jag inte hade något emot alls utan tyckte var ganska kul).

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka