Kontrakt med förra ägaren

H

Hästen

För 8 år sedan fick jag en häst av en f.d bekant, dvs ingen köpeskilling.Ett kontrakt skrevs att jag inte fick sälja hästen vidare utan hon skulle bestå i min ägo.
Är detta juridiskt bindande?
//
 
efter att haft sånt kontrakt själv.
nej det är inte juridiskt binande.
(efter mkt bråkigheter med advokater o dylikt)
 
Kanske inte juridiskt men moraliskt bindande. Om du inte kan ha kvar hästen så prata med förre ägaren om den inte vill ta tillbaka hästen så måste det vara fritt fram att sälja den. Men om du vill ha betalt för hästen av förra ägaren så tycker jag att du är småsnål, eftersom du fick den bara för att du lovade att ge hästen ett gott hem under resten dens liv.
 
Tyvärr missuppfattar du mig .
Detta handlar absolut inte om pengar, så småsnål är jag inte.....
Det var heller inte tal om att ha hästen kvar under resten av dens liv, utan så länge jag ville.
Jag kan på sikt tyvärr inte ha hästen kvar och vill finna bästa lösningen för min kamrat.
Om jag lämnar tillbaka hästen till förra ägaren tar hon bort hästen.Trots att den är fullt frisk och i sin bästa ålder.
Det kan jag inte leva med.

//
 
Lämna ut den på foder det är inte att sälja och det har du rätt till!
 
Står det något mer i kontraktet ? Finns det någon vites-klausul ?

OM det inte finns så tror jag inte att hon kan göra så mycket om du säljer hästen. Mer än att bli arg på dig !
 
Ja, det är "juridiskt" bindande, vad du nu menar med det? Frågan är vad den fd bekante ska göra om du bryter mot avtalet.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Såg en annons på Hästnet på en häst till salu. Säljaren skrev att hon kommer att kräva anställningsbevis av köparen med motiveringen att...
2
Svar
25
· Visningar
2 758
Senast: co-SMAD4
·
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 727
Senast: lizzie
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 928
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp