Bukefalos 28 år!

Kontraktfråga

Sv: Kontraktfråga

*KL*

Kan bara tillägga att hade JAG skrivit i ett kontrakt att jag ville ha förköpsrätt så skulle jag sätt till att hålla kontakten och göra mitt bästa att hålla nya ägaren uppdaterad med giltiga nummer och namn!

2, 5 år utan kontakt där man flyttar, byter namn och har bytt nummer utan att meddela så skulle jag inte ta förgivet längre att jag får ett meddelande nån dag att jag kan köpa tillbaka min gamla häst!


Du skrev precis det jag tänkte skriva!
 
Sv: Kontraktfråga

*KL*

Kan bara tillägga att hade JAG skrivit i ett kontrakt att jag ville ha förköpsrätt så skulle jag sätt till att hålla kontakten och göra mitt bästa att hålla nya ägaren uppdaterad med giltiga nummer och namn!

2, 5 år utan kontakt där man flyttar, byter namn och har bytt nummer utan att meddela så skulle jag inte ta förgivet längre att jag får ett meddelande nån dag att jag kan köpa tillbaka min gamla häst!

Tack! :bow:

Exakt så känner jag. Som nån annan skrev - man får känslan av att A bara försöker få till skadestånd och pengar :crazy:
 
Sv: Kontraktfråga

När jag sålde min häst för 3 år sedan så sa jag till köparen att hon gärna fick kontakta mig om hon skulle sälja vilket hon lovade - nu gjorde hon inte det ändå trots att vi hade sporadisk kontakt utan jag hittade själv "till salu" annonsen och hade säkert fått köpa om jag velat men jag hade tyvärr inte möjligheten och dessutom begärde hon för mkt för hästen (för mig).

Vad jag ville säga var att säljer man så säljer man - man kan vädja om lite goodwill från köparen men man kan absolut inte kräva det, sålt är sålt liksom.
 
Sv: Kontraktfråga

Jag håller med. Skulle inte orka jaga nån som inte visat intresse på flera år om jag hittat en köpare som passar hästen.
 
Sv: Kontraktfråga

Jag håller också med. Låter lite konstigt att förra ägaren så hemskt gärna velat köpa tillbaka hästen, men inte hört av sig på flera år.

När jag sålde min förra häst så skrev jag att jag gärna ville bli kontaktad om han någon gång skulle säljas, men det syftar ju också bara till köparens goda vilja. Nu tror jag dock att han får stanna där resten av livet. :laugh:
 
Sv: Kontraktfråga

Såna där ''jag ska ha första tjing''-kontrakt är så jävla löjliga. Om ngn säljare skulle kräva att det stod med i ett kontrakt på nån häst jag skulle vilja köpa skulle jag tacka för mig. Då kan de sälja till ngn annan. Sålt är sålt helt enkelt.
 
Sv: Kontraktfråga

Men varför ska man sälja en häst som man uppenbarligen fortfarande vill bestämma över?! :confused:

Man kan alltså lugnt sälja hästen, flytta, byta namn och inte hålla kontakten, mm mm, sedan ska säljaren lägga tid och energi på att leta upp säljaren och erbjuda den att köpa tillbaka hästen? Snacka om krav! :crazy:
Köparen kanske vill/måste sälja hästen snabbt, fått ett generöst bud som inte ger någon betänketid osv. Och då ska säljaren daddas med och letas upp för att få frågan om den vill köpa tillbaka hästen den en gång bestämt att den inte ville ha! Jag fattar väldigt lite faktiskt! :confused:

Min första häst skrev jag i kontraktet att jag ville ha förköpsrätt på. Men då vädjade jag ju bara till köparens goda vilja att kontakta mig! Och givetvis höll jag ju kontakten med köparen!

:bow: :bow: :bow: Håller med sålt är sålt och som du skriver, om det är så jäkla intressant m hästens liv så kan man ju hålla kontakten. Skulle f.ö aldrig skriva på ett sådant kontrakt iaf om jag var en köpare. Jag betalar summan = MIN häst och jag bestämmer
 
Sv: Kontraktfråga

Jag tycker du betett dig illa.
Hur hade du själv kännt det om du blev överkörd på samma sätt?
Jag tycker inte det verkar så svårt att sätta sig in i situationen.

Och har fd ägaren visat något som helst intresse utav hästen under den här tiden, hållit kontakten osv Jag tycker iaf inte att h*n kan känna sig överkörd. Är man intresserad håller man kontakten och då kan man börja diskutera saken om man vill :mad:
 
Sv: Kontraktfråga

Kontraktsbrott, men jag har svårt att se att det kan ge konsekvenser.

Men, hur svårt kan det vara att få tag i förra ägaren?
Utgår från att du hade kvar kontraktet från när du köpte hästen? Och att det på detta kontrakt stod ett personnummer? Isf så hade du bara behövt lyfta luren och ringa skattemyndigheten så hade du fått fram folkbokföringsadress på personen. Det hade du kunnat få fram därifrån även utan personnumret, genom att uppge den adress personen hade då du köpte hästen. Inte mkt mer jobb än att sätta ut en annons, och hade lätt kunnat ordnas medans du väntade på att spekulanter skulle höra av sig.

Dålig stil av dig att inte ens anstränga dig att få tag i personen, och tur för dig att ingen konsekvensklausul var inskriven i kontraktet.

Och om man inte har kvar kontraktet då? Jag brukar inte ha kvar dem i flera år eftersom jag står som ägare mm. Anser iaf att det är upp till fd ägaren att hålla kontaketn om man är så jäkla intresserad utav hästen. Luktar "vill ha pengar utav en stämning"
 
Sv: Kontraktfråga

Och om man inte har kvar kontraktet då? Jag brukar inte ha kvar dem i flera år eftersom jag står som ägare mm. Anser iaf att det är upp till fd ägaren att hålla kontaketn om man är så jäkla intresserad utav hästen. Luktar "vill ha pengar utav en stämning"

Jag sparar ALLTID kontrakt, oavsett hur gamla de är, de är MIN säkerhet ifall det skulle komma fram något tjafs långt i efterhand. Skulle aldrig våga slänga ett kontrakt, särskilt inte sålänge jag har "varan" kvar. Har t.o.m. kvar kontraktet på min allra första häst, och hon har varit död i över 10 år nu.
 
Sv: Kontraktfråga

kl

Herregud vilken hätsk stämning det var i den här tråden.:eek:

Sålt är sålt. Klarar man inte det så kan man låna ut hästen i stället.
 
Sv: Kontraktfråga

Jag sparar ALLTID kontrakt, oavsett hur gamla de är, de är MIN säkerhet ifall det skulle komma fram något tjafs långt i efterhand. Skulle aldrig våga slänga ett kontrakt, särskilt inte sålänge jag har "varan" kvar. Har t.o.m. kvar kontraktet på min allra första häst, och hon har varit död i över 10 år nu.

:bow:
samma här
 
Sv: Kontraktfråga

Hade jag varit A och flyttat, bytt efternamn osv hade jag definitivt inte förväntat mig att du som köpare skulle jaga runt som en blådåre efter mitt namn och nummer. Hade jag haft intresse i hästen hade jag självklart sett till att höra av mig och meddela detta och mina nya kontaktuppgifter.

Förstår delvis moraltanterna i tråden men jag måste säga att det känns som att A mest insåg att det kanske fanns en liten chans att få dig att må piss och kanske tjäna en slant. Hade A verkligen haft sådant intresse i hästen tycker jag att hon inte bara borde hört av sig utan även isf iallafall försökt få komma och hälsa på.
 
Sv: Kontraktfråga

KL

Jag sållar mig till skaran som egentligen inte ser att du gjort något fel... sålt är sålt... man kan aldrig kräva att få "första tjing"... utan allt handlar om vilken kontakt man har med köparen.... överlag så drar jag mig från att sälja djur som en princip... jag tillhör dom som tycker det känns tufft att förlora kontrollen över djurets väl och ve..därför väljer jag oftast den enklare vägen .. avlivning... då vet jag precis vad som hänt och behöver aldrig oroa mig eller fundera eller vakta på saluannonser....:cool:
 
Sv: Kontraktfråga

KL

Tack för allt stöd från alla! Jag ångrar inte en sekund att jag sålde till de andra, men känns ändå tråkigt att behöva bråka om saken.
 
Sv: Kontraktfråga

Tack för allt stöd från alla! Jag ångrar inte en sekund att jag sålde till de andra, men känns ändå tråkigt att behöva bråka om saken.
Det hade du sluppit om du talat med säljaren först. Hur svårt är det att snacka med den nuvarande boende på den plats som säljaren fanns på, vart vederbörande flyttat? Man brukar ha den kollen.

Att du inte ångrar dig visar vilken nivå din moral står på. Hade du haft någon hade du inte i första hand gått med på villkoren. Eller i andra hand begärt omförhandling av den paragrafen.

Du skriver att säljaren tog kontakt med dig via Facebook och att du då informerade om vad du gjort. Hur stämmer det med din beskyllning om att h*n är intresserad av skadestånd?
Oavsett vad säljaren gjort eller inte gjort betr kontakter så har du brutit mot avtalet! Eller står det någonstans att säljaren är förpliktigad att hålla viss kontakt?

Var inte alltför säker på att säljaren inte kan visa ekonomisk skada p g av ditt kontraktsbrott.

Delvis *Kl*
Man ska göra skillnad på vad lag och bestämmelser säger och vad man själv tycker är rätt eller fel. I en domstol duger det inte med argument av typen "sålt-är-sålt".

LIA
 
Sv: Kontraktfråga

Men varje gång jag sett att just denna fråga kommit upp i frågespalter och sådant och en sk hästjurist tillfrågats, då har de varje gång svarat att man som köpare aldrig är skyldig att sälja tillbaka hästen till köparen, även om det står i kontraktet. De juristernas motivation är att i och med att man säljer, då har man ingen laglig rätt att kräva något.
Jag har då aldrig hört eller sett någon kunnig jurist påstå att paragrafer i ingågna avtal inte behöver följas. Dvs, om dom inte strider mot några bestämmelser.

Därför vore det intressant om du namnger dessa jurister du hänvisar till. Några sekretessproblem torde du inte behöva åberopa här.

LIA
 
Sv: Kontraktfråga

Fast hur ska jag kunna veta vilka som bor där nu? Jag kan inte varken adress eller namn på dom. Jag tror att jag hittar dit, men det är över 10 mil enkel resa.

Jag tror att när h*n läste att hästen var såld så tänkte h*n att "aha, det har jag inte gått med på! Undrar vad jag kan tjäna på det här". Personen har dessutom flera hästar, men hävdar att just min var så speciell för henom. Varför valde h*n just den hästen att sälja då? Det känns inte logiskt.

Jag vet att det är skillnad på lag och åsikt, men jag tror ändå inte att det är nån fara för min del.
 
Sv: Kontraktfråga

Jag förstår inte vad h*n skulle kunna tjäna pengamässigt, fult att tro och anklaga någon för det. Om h*n fick köpa tillbaks hästen skulle h*n bli x antal tusenlappar fattigare och nu när han inte fick det så blir han inte rikare i varje fall.
Eftersom fd ägaren gick att hitta på fb så hade du ett enkelt sätt att slippa åka de 10 milen för att leta upp människan, om viljan hade funnits. :grin:

delvis kl
Hur den stackars fd ägaren än gör så verkar det som om de flesta tycker h*n gör fel. Om h*n inte håller kontakten så anses h*n vara ointresserad av hästen och om kontakten hålls så anses h*n lägga sig i för mycket och vilja bestämma över hästen. :confused: (rent allmänt nu)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 745
Senast: Lhas
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 300
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Har oturen att min kära fyåraåring drabbats av en hovbensfraktur efter att han gick omkull på asfalten. Läst på buke att folk ger...
Svar
3
· Visningar
2 105
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 435

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp