Ja. Sedan är ju frågan, fine med inte politiskt budskap men diskussionen här rör ju sponsring öht från politiska partier. Vid en snabb googling verkar det vara oerhört vanligt att politiska partier sponsrar idrott, allt från fotboll till tennis. Senast nu är det en speedwayklubb som fått 450.000 av sverigedemokraterna vilket finns på skylt men inte med övrig text . Jag har ju svårt att se att ett sådant avtal skulle göras om det inte var tillåtet? Man kan tycka vad man vill om det, men såklart om det handlar om pengar och överlevnad går det före vad den enskilda individen tycker och anser och när det gäller just ridsport är det med all säkerhet andra värderingar som går före vilka som eventuellt sponsrar. I vårt fall, som jag sagt förut, åker vi på de tävlingar som passar hästarna. Vad de har för priser och hur rosetterna ser ut (många väljer tävlingar utifrån rosetter också, speciellt barn, ju större rosett ju fler startande i klasser där mest barn rider) är inte viktigt för vår del. Att ponnyerna tar sina kval, får schyssta banor av bra banbyggare och så vidare är det vi far efter och då spelar resten ingen roll.
Men har frågan varit om det varit tillåtet alls eller ej? Det handlar väl mest om huruvida det är lämpligt, alternativt borde vara tillåtet?
De idrottsförbund som har regler upplagda tillåter just partisymboler/namn men inte politiska budskap, vilket jag skrivit ett par gånger nu.
Jag förstår att man inte väljer tävling efter sponsor. Jag har aldrig haft koll på vilka sponsorer klubbar haft. Men det är inte bara de som tävlar som kan ha åsikter och som f d föreningsaktiv ser jag tänkbara problem, inte bara pengar i kassan. Om det gäller en kommunal anläggning kan det finnas regler för vilken reklam som får sättas upp, t ex.
Och så kan förstås alla ha sin egen åsikt om detta oavsett om man tävlar inom ridsport, fotboll, speedway eller inte alls.