Kontroversiella hederspriser?

Bukefalos 30 år!

Hej, lyfter tråden som annonym användare då jag är lite halvkänd här och inte vill hänga ut dottern. Hur skulle ni reagera om det handlar om politisk sponsring i ponnytävlingar? Vi var på en tävling helgen som var där dotterns klass (en av dem) sponsrades av SD. Hon vann klassen och blev tvingad att ta kort tillsammans med SDs representanter. Det kändes inte alls bra. Vi var minst ett par till som reagerade men det blev ju framförallt mot oss eftersom dottern blev tvingad att ta kort. Jag har inte sett att korten lagts ut på SDs sociala medier, klubben har lagt ut tror jag, men som sagt, det kändes inte bra. Andra politiska partier sponsrade andra klasser men SD var de enda som var på plats till och med med tält vid banan. Alla partier som sponsrade fick göra det i ponnyklasser vilket jag tycker känns ännu värre, de hade väl kunnat lägga sponsringen i stora hästklasserna men så skedde ej.

Föreningen svarar inte på kritiken alls, jag vet att även fler har inkommit med kritik, finns det något mer man kan göra?

Jag tycker att det är oerhört olämpligt, oavsett vilket parti det gäller.

Det bästa enligt mig vore om barn- och ungdomsidrott var helt fri från partipolitik. Nu är det som det är och partiloggor på tävlingsplatsen må väl vara hänt. Men att barnen som tävlar kopplas ihop med politiska partier är rent ut sagt hål i huvudet.

Helt otänkbart för mig, oavsett om det var partiet som jag röstar på eller något av de andra. Jag ogillar det även gällande vuxna men barn ska inte behöva stå ut med att utnyttjas i politisk propaganda.

Någonstans så borde barnets vårdnadshavare ha möjlighet att stoppa fotografering och att dessa bilder används i propaganda. Jag inser att jag inte har full koll på den lagstiftningen. Tänker också på barnkonventionen som man borde kunna hänvisa till.
Man kan ALLTID säga nej till att bli fotograferad i samband med tävlingar. Det är gdpr och det ska arrangör och ev sponsorer bara finna sig i. Däremot tvivlar jag på att barn hinner tänka efter om fotograferingen sker till exempel vid prisutdelningen med handslag.
Jag hade kontakt förbundet. Vi kan inte låtsas att SD är ett vanligt parti, som vilka som helst. De må sitta i riksdagen men de har ett rasistiskt "förflutet". Och ärligt hade jag nog tackat nej till priserna och bett arrangören stryka mig, hellre än att fotas med en sådan sponsor. Hade jag vetat före start så hade jag strukit mig. Politik är personligt, och som tävlingsarrangör ska man nog tänka sig för, innan man accepterar så specifikt sponsorskap.
Ridsportförbundets kommentar (ja jag misstänker att jag vet vilken tävling det gäller och vet flera som reagerat och även gått vidare med det) var rätt och slätt: ”Det är valår så de vill väl visa upp sig”.

Just denna klass på tävlingen som jag misstänker det handlade om var dessutom ett SMkval, inte bara att stryka alltså om det var så då det i området är ont om trestjärniga medelsvåra.

Nej. Jag tycker inte heller det är ok att lägga den sponsringen för barn, men troligen visste de vad de gjorde för det är många som ifrågasatt. Det fanns hästklasser på samma tävling.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka