köp aldrig dunjackor!

snigelfarmor

Trådstartare
man ska inte stödja djurplpågeri genom att köpa dunjackor som inte är stoppade med svenskt dun vilka nästan inga jackor är. (svenskt dun kommer från döda djur)

de dun du köper är från thailand, eller öststaterna där man plockar gässen tre-fyra gånger levande. de blir täckta med blod o skriker igenom hela procesen, oerhärt smärtsamt. de får ofta skador på hals o kropp pga plockarnas omilda behandling. I sverige hade man fått fängelse för en sådan behandling av djur. det är grymt, oerhärt grymt, men jacktillverkarna kommer undand genom att klpa det utomlands.

Köp inte dun, det finns så mycket annat varmt.
stöd inte djurplågeri.

Ja men vi har förstått det nu. 3:e gången du skriver det.

Kan man instället få ifrågasätta hur man kan veta varifrån dunet är?? VILKA produkter här i Sverige köper av dessa? Varifrån får du den här informationen, källa tack?

Du skrev samma sak i min tråd om Hööks dunjacka. Hur vet du att den är fylld med dessa dun? Jag har kollat i Hööks katalog, och där står det att de är medlemmar i WSD, Worldwide Saddlery Distributors, "en världsomspännande inköpsförening som ger möjlighet att hålla låg nivå på priser och hög nivå på kvalitét". De borde väl då veta varifrån de får grejerna, eller?

Men det är intressant detta, ska ringa Hööks och fråga vart de får dunet ifrån.

källa är dr, dansk tv som hade smygfilmat på en gåsfarm i ungern, de visade filmen för danska veterinärer o de grät, o jag grät.
samt djurens rätt.

här ett utdrag:
ca 50% av allt dun plockas från levande ankor och gäss som är väldigt smärtsamt för att fylla en kudde måste ca 6 gäss plockas de länder som producerar mest gåsdun från levande fåglar är ungern, kina och polen en film av djurrskyddsorganisationen beauty without cruelty gjord på en ungersk farm visar hur gässen lyfts i huvudet och hur benen knyts ihop innan alla fjädrar slits bort de plockas helt obedövade och gör givetvis allt de kan för att komma loss plockningen sker på ackord vilket gör att fåglarna skadas ännu mer ibland går ben och vingar av
från det att gässen är 8 veckor plockas de 3-5 gånger innan de slaktas en del blir under de sista veckorna tvångs matade för att deras på grund av avel förstorade lever ska växa mer så att man kan göra gåsleverpastej den tråkiga miljön gör att fåglarna stympar sig själva och andra fåglar

dun plockas också ifrån vilda fåglar ejderhonan rycker av sina bröstdun för att hålla äggen varma fjädrarna som plockas ur bot gör ofta så att äggen inte kläcks andra vilda fåglar som svanar, strutsar och påfåglar skjuts oftast men fjädrarna kan också sågas av eller dras ut från den levande fågeln

du kan oftast bara få reda på var dunet kommer ifrån genom att ringa tillverkaren, inte hööks då alltså. men om de vet så är det jättebra, du får gärna dela med dig senare !

/jenny

OK!

Jag ska ringa Borås då och höra om de vet, och om de inte gör det, få numret till tillverkaren. För om det nu skulle vara sånt dun, så vill jag ju inte köpa den där snygga västen. Och dessutom ska jag då tipsa min kompis som också tänkt köpa den!

Sedan har jag en del kontakter tack vare min pappa och hans jobb, så det skulle nog kunna bli lite uppmärksamhet ang det.. :devil:

Köper aldrig dunjackor överhuvudtaget, vare sig det är svenskt eller inte! :(

Nu har du blandat ihop lite här. De fåglar som används för gåsleverpastejproduktion (vilkat ord) är inte desamma som man plockar dun av.
Ejderdunet skördas från klippor när fåglarna "fäller" naturligt.

Man sågar inte av en fjäder från struts eller påfågen, helt enkelt för att en sådan fjäder inte går att använda. Och skulle man göra det så är det helt ok. Man vingklipper t.ex många fåglar för att de inte ska flyga iväg. Det känns inte att klippa av en fjäder. Man använder inte heller fjädrar från vilda påfåglar, "odlade" påfåglar hålls i sådan miljö att fjädrarna inte skadas. Naturligtvis används sådana.

Vad har du för källa egentligen? :mad:

det där har jag svårt att tro på...varför skulle de skaffa sig en massa extra onödigt arbete på de sättet....stoppar de även när "gåsen" i varmt vatten levande då lr :devil:

jag köpte precis en mckinley jacka... antar att de inte har svenskat dun... hopppas djuren va döda innan de plockades...

Om det verkligen är som du säger så tänker jag ALDRIG köpa något med dun!!
Det finns faktiskt gränser för vad djuren ska utstå för att vi människor ska kunna klä oss i snygga, dyra dunjackor! :mad:

/ sandra :(

Jag får verkligen hoppas att hennes uppgifter inte stämmer! I sådanafall är det förjäv....

/ sandra som läste inläggen lite snabbt ;)

Precis vad jag tänkte påpeka, men du hann före... :)
Alla bara antar att det är djurplågeri för att det kommer från djur...

"Låg nivå på priser, hög nivå på kvalitet"

Hihihi hohoho hahaha höhöhö håhåhå hehehe hähähä!!!!!!!!!

Skulle det inte vara "Hög nivå på priser, låg nivå på kvalitet"?

:rofl:

låter ju lovande..
e han chef på uppdrag granskning?

danmark gjorde ju ett upprivande reportage men sverige verkar inte vilja veta något..det är ju bara vi skåningar som kan se danmarks tv tyvärr..
/jenny

inte jag utan källan..dååålig källa.

nej djuren man använder för gåslever är inte samma eftersom de sitter i små små järnburar så de inte kan röra sig.
varannan timme trycks et ner ett järnrör i halsen på dem o pumpar in mat tills magen är helt absolut full, på det viset vidgar sig levern , vet inte varför men det är effektivt o väldigt plågsamt.
så bojkotta rika fester med extra plågad mat :-)

ang strutsarna så vet jag inte, men om det är sant så påverkar det ju fåglarna, det är INTE ok att såga av en fjäder från en struts. precis som det inte är ok att klippa svansar på hundvalpar eller raka av svansen på en häst, den har en funktion, såsom fjädrar givetvis. är det vilda djur så stressas de oerhärt oxå. så ok kallar vi inte det, ok?
ejderdun skördas tyvärr inte alltid enligt reglerna. oftast ja men jag skulle inte vilja använda det, men ejderdun är helt klart mer "godkänt" än gåsdun ..

skrev jag inte källan? dåligt, det var en djurrättssida.
är inte så aktiv längre, men bilderna från gåsdunsplockning ger mig än idag tårar och det är ju så onödigt, precis som päls.

det låter på dig som att djurplågeri är bra bara för att jag tog en dålig titt på innehållet i mitt utdrag från en hemsida...
gåsdunet stämmer och det är det viktiga.

vad menar du?

det kan ibland vara svårt att tro på kallsinniga saker, speciellt då det inte uppmärksammats i media osv.
de plockar de levande tre-fem gånger, fastbundna och kämpandes mot smärtan.
RITSCH låter det precis så faktiskt, usch.
jag hade dokumentären inspelad innan men insåg att jag aldrig skulle kunna se den igen, har sett den två gånger, det räcker.
danmark gjorde även det berömda programmet om slakthästar till italien. samma killar o tjejer. kanon bra, bättre än våra uppdrag granskning (även om det är bra) o kalla fakta osv.

exakt vilka varor från djur innebär inte någon form av djurplågeri. alltså djurplågeri enligt sunt förnuft, inte lagen.
det är ju tillåtet att binda upp kor 9 månader om året på betonggolv...det hade jag aldrig velat göra med min ko om jag haft nån (har bara haft tjurar) vill man inte det mot sin häst varför ska man göra det mot en ko som är lika intelligent.
jag är bonde och född i en grisbox så jag vet vad sund djurhållning innebär, men även det innebär sådana påfrestningar på djuren i svenska lantbruk så att jag inte är nödbedd att kalla det djurplågeri, nödvändigt för att vissa vill ha kött osv.
jag är väldigt kunnig inom detta område och utbildar mig till djurskyddsinspektör.

Just det dååålig källa.

Du har själv precis skrivit att det var fel uppgift en gåslevergässen använde till dunproduktion. Gåslevergässen är en helt annan fråga änn fjäderfrågan.

Jag tar det en gång till då: Om man "sågar" dvs klipper av en fjäder från en fågel så sakdar det INTE fågeln. Du jämför med att kupera en hundsvans, det är helt fel. Svansen är en kroppsdel. Att klippa en fjäder är som att klippa en nagel. Det finns inga nerver inne i fjädrarna, och det växer ut nya fjädrar ganska omgående. Hur du skulle kunna göra det på ett vilt djur undrar ju jag? Klippa fjädrar kan man bara göra på tamdjur. Som jag skrev innan så använder man inte fjädrar från vilda strutsar och påfåglar, helt enkelt för att de fjädrarna är för fula och skadade. Och varför skulle du fånga vilda fåglar när de är så lätta att föda upp. Bra mycket billigare.

Djurrättssidorna måste du läsa med en nypa salt och ett starkt kritiskt öga. På dessa sidor kan du t.ex. läsa att det är djurplågeri att klippa får!!! För ca ett år sedan drevs det en jättekampanj världen över inom dessa kretsar om detta. :mad: Likaså finns det info om att man inte ska använda honung för att bina blir ledsna då vi tar den.... :smirk:

Om man inte skördar ejderdun enligt "reglerna" kommer fåglarna inte tillbaka nästa år, alltså ingen skörd då. Det är ruggade fjädrar från vilda djur man samlar in.

En sista fråga: antar att du aldrig plockat en gås? Man doppar den döda gåsen i varmt vatten för att fjädrarna ska släppa. Eftersom gåsen är fet i dunet så är det svårt att få vattnet att komma ända in på skinnet. Där vattnet inte fått fjäderfästena att öppna sig är det nästan omöjligt att få av fjädrarna. Varför man skulle slösa tid på att folk ska försöka plocka en levande gås och sedan låta den gå ett år till nästa plockning i stället för att slakta och plocka gåsen på mindre änn halva tiden, sälja gåskroppen och föda upp nya gäss är otroligt dumt. Även om du bortser fvrån djurens väl så måste du få mycket mindre lönsamhet i detta.

Jag tycker det är viktigt med djurrätt, därför blir jag förbannad när de här organisationerna sprider en massa konstiga uppgifter som gör att frågorna inte tas på allvar!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Dalmatiner

Hästrelaterat

Tillbaka