Sv: Köpa äldre transport med fronturlastning??
Ang axelrenovering/byte.. Det är inte alltid det går att renovera dem (eller GÅR går det ju alltid men det blir lika dyrt som en ny)
Jag fick ju nedslag på axellagringarna på båda sidorna. Lät ganska 'ofarligt' Haha, jomenvisst, det fanns TVÅ ställen i hela Sverige som gjorde axellagringsbyten (man måste öppna axeln och ha sig). Nåväl, jag skickade ner axeln dit. Prickade tyvärr semestrar och hussvagnssäsongen så de gick ner i juni och tog till september innan de kom till min axel. Öppnade den, konstaterade att 'du, det här blir nästan lika dyrt att renovera som att köpa ny'.
INNAN de öppnade axeln var prisuppgiften för bytet av axellagringarna 'cirka 3000', såfort de öppnat den handlade det om 7000 kr *gah*
Så jag bad dem låta bli. Och sne började JAKTEN..den på en ny axel. orginalaxeln hade slutat tillverkas, TSV-numret på släpet var bortnött av många års väder och vind och det var inte helt lätt att få rätt på vad det skulle vara för axel.
Tillslut tog jag den gamla, åkte in till en släpvagns/husvagnsfirma och sa 'hjälp, jag vill ha en ny sån här' och de mätte och fixade och donade och kollade och beställde en ny. Som pappa sen monterade åt mig. Axeln kostade 8000 kr, och moonteringen fick jag ju gratis av pappa (annars hade det gått iaf en tusenlapp till, minst, på det).
Så, RÄKNA inte med att renovera fungerar, för det kan bli så illa att det är lika dyrt att renovera som att köpa ny.
Sen, det FINNS gamla transporter med bytta/renoverade axlar. Men man kan få söka länge, men gör hellre det än chansa.
Det jävligaste med hela axelgrejen är att man inte får någon förvarning. Mitt släp gick igenom UA 2002 (och föregående år). Jag körde MAX 150 mil med det (och då har jag räknat ganska högt) till nästa besiktning 2003, och då (2003) fick jag nedslag på axellagringar bägge sidor, glapp.
Så det är (tyvärr) ingen säkerhet att det är nybesiktigat och klarat föregående besiktningar UA, för med lite otur så ett år senare går det inte igenom UA. Nästan det jag tycker är värst, det är så svårt att se/veta när man köper det hur länge till axeln är sjysst. Kan ju ta fem år, femton år eller fem månader =/