Köpa äldre transport med fronturlastning??

  • Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare LuddeLump
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 416
L

LuddeLump

Vi behöver byta ut vår gamla transport mot en med urlastning fram. Problemet är att vi inte kan dra på oss nåt lån och har nyligen bytt bil så sparkontot är i det närmaste tomt...
Går det att hitta vad vi söker för runt 15000 kr? Lite småfix gör inget då gubben är händig.
Nån som har erfarenhet???
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Köpa äldre transport med fronturlastning??

Det du riskerar i den prisklassen är att du åker på ett AXELBYTE inom överskådlig tid... Så se till att hitta en som har ny axel då. Vilket inte är så himla lätt i den där prisklassen då en ny axel kostar 8 - 10 000 kr..

Jag sålde mitt gamla TRane från 73, iofs utan fronturlastning men helrenoverat (nya sidoväggar, nytt golv, ny matta, ny el, nya sommardäck osv) samt med ny axel (och då automatiskt nya bromsar med) för 10 000 kr för ett par veckor sedan. Jag hade dock ALDRIG bytt axel på det om jag vetat att jag skulle bli tvungen att sälja det, bara axeln gick på 8000 kr (och då är det bara axeln, inte jobbet). Väggarna kostade 2000 kr. Så allt annat följde i princip med gratis, dvs det var en OTROLIG förlustaffär för mig (och en himla bra deal för köparen).

Problemet med gamla släp är att du får aldrig ut vad du lagt ner på dem. Och just därför kan det bli en dyr affär att köpa dem om de inte har en garanterat fräsch axel. Det är oväsentligt att de klarat en besiktning UA dagen innan, nästa besiktning kan du få nedslag på axeln och då står du där och transporten är i princip värdelös alternativt blir nästan dubbelt så dyr som man tänkt sig.

Så AXELN är det viktigaste. Nästan allt annat kan man lätt och enkelt och utan större kostnad byta själv, men man kan få sig en rejält obehaglig överraskning om axeln måste bytas, och ju äldre släp (eller ju mer axeln gått) dessto större risk.

Alt om ni har kontakter och kunnande att byta axel själv och budgeterar med det, men du måste vara medveten om den posten.
 
Sv: Köpa äldre transport med fronturlastning??

Köpte mitt ume -89 med relativt nyrenoverade axlar för 12.000 kr besiktigat. Det är som alexandra_w skriver, se upp med axlarna, dom kan behövas renoveras alt. bytas på äldre släp.

En bekant köpte sitt ume, minns ej årsmodell ,men äldre än mitt med boggie och fronturlast för 16.000, dock ej besiktigat.
 
Sv: Köpa äldre transport med fronturlastning??

Ang axelrenovering/byte.. Det är inte alltid det går att renovera dem (eller GÅR går det ju alltid men det blir lika dyrt som en ny)

Jag fick ju nedslag på axellagringarna på båda sidorna. Lät ganska 'ofarligt' Haha, jomenvisst, det fanns TVÅ ställen i hela Sverige som gjorde axellagringsbyten (man måste öppna axeln och ha sig). Nåväl, jag skickade ner axeln dit. Prickade tyvärr semestrar och hussvagnssäsongen så de gick ner i juni och tog till september innan de kom till min axel. Öppnade den, konstaterade att 'du, det här blir nästan lika dyrt att renovera som att köpa ny'.

INNAN de öppnade axeln var prisuppgiften för bytet av axellagringarna 'cirka 3000', såfort de öppnat den handlade det om 7000 kr *gah*

Så jag bad dem låta bli. Och sne började JAKTEN..den på en ny axel. orginalaxeln hade slutat tillverkas, TSV-numret på släpet var bortnött av många års väder och vind och det var inte helt lätt att få rätt på vad det skulle vara för axel.

Tillslut tog jag den gamla, åkte in till en släpvagns/husvagnsfirma och sa 'hjälp, jag vill ha en ny sån här' och de mätte och fixade och donade och kollade och beställde en ny. Som pappa sen monterade åt mig. Axeln kostade 8000 kr, och moonteringen fick jag ju gratis av pappa (annars hade det gått iaf en tusenlapp till, minst, på det).

Så, RÄKNA inte med att renovera fungerar, för det kan bli så illa att det är lika dyrt att renovera som att köpa ny.

Sen, det FINNS gamla transporter med bytta/renoverade axlar. Men man kan få söka länge, men gör hellre det än chansa.

Det jävligaste med hela axelgrejen är att man inte får någon förvarning. Mitt släp gick igenom UA 2002 (och föregående år). Jag körde MAX 150 mil med det (och då har jag räknat ganska högt) till nästa besiktning 2003, och då (2003) fick jag nedslag på axellagringar bägge sidor, glapp.

Så det är (tyvärr) ingen säkerhet att det är nybesiktigat och klarat föregående besiktningar UA, för med lite otur så ett år senare går det inte igenom UA. Nästan det jag tycker är värst, det är så svårt att se/veta när man köper det hur länge till axeln är sjysst. Kan ju ta fem år, femton år eller fem månader =/
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 070
Senast: Calmiche
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring... 2 3
Svar
45
· Visningar
6 207
Senast: Mimmimamma
·
Äldre Har under det senaste året hållit utkik efter en begagnad bil att ersätta min äldre bil med, specifikt märke och modell. Sedan i maj har...
Svar
6
· Visningar
1 465
Senast: EmmaW
·
Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 461
Senast: lillkillen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ung kille
  • Ögonfärg
  • Sängproblem...

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka
Upp