Köpa begagnad elsparkcykel, vilken j**la djungel....

• Fordon
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 814

Bukefalos 30 år!

Jag har läst informationen där. Och där står bara vad som är lagligt i de fall då elsparkcykeln klassas som cykel. Jag har försökt hitta mer information om hur man gör för att klassa dem som moped, vilket gör att man kan använda dem lagligt. Det som är olagligt är att använda dem om de inte är registrerade och trafikförsäkrade.
Men VILL du verkligen stå på en liten platta med ett svajigt styre framför dig och köra fortare än 20 km/h?? Det händer riktigt läskiga olyckor med elsparkcyklar!!

Men VILL du verkligen stå på en liten platta med ett svajigt styre framför dig och köra fortare än 20 km/h?? Det händer riktigt läskiga olyckor med elsparkcyklar!!
Det vet jag inte. (Jag har, i ärlighetens namn, aldrig stått på en elsparkcykel...) Just nu funderade jag mest på hur man gör för att det ska vara lagligt att använda en sån, om det är en sån jag får tag i.
Jag tänker att många av de olyckor som sker, gör det för att föraren har ett olämpligt beteende i trafiken.

Jag har läst informationen där. Och där står bara vad som är lagligt i de fall då elsparkcykeln klassas som cykel. Jag har försökt hitta mer information om hur man gör för att klassa dem som moped, vilket gör att man kan använda dem lagligt. Det som är olagligt är att använda dem om de inte är registrerade och trafikförsäkrade.

Jag tolkade informationen som att det inte går att få till det lagligt, utan om de överskrider gränserna så får de inte köras på allmän plats, och att en del elsparkcyklar behöver trafikförsäkras.

Bättre att köpa en klass 2-moped som är tänkt att vara det, isf. Eller en klass 1, för all del. Också säkrare att köra, iom att det är ett fordon som faktiskt är gjort för det. För en elsparkcykel i snabb hastighet krävs inte något dramatiskt för att den ska välta.

Edit: hittade detta (källa: NTF)

"Elsparkcyklar som går för snabbt eller har en för kraftig motor för att räknas som cykel övergår inte automatiskt till att klassas som till exempel moped. För att ett fordon ska kunna klassas som moped måste det uppfylla flera specifika krav, och elsparkcykelns utformning gör det svårt att leva upp till dessa. Det är dock möjligt att kontakta ett besiktningsorgan för att genomföra en enskild prövning av fordonet, för att undersöka om elsparkcykeln skulle kunna klassas som exempelvis moped. I praktiken är det dock svårt och mycket ovanligt att få ett sådant godkännande."

Kanske läge att kontakta ett besiktningsorgan och fråga?

Senast ändrad:
Jag tolkade informationen som att det inte går att få till det lagligt, utan om de överskrider gränserna så får de inte köras på allmän plats, och att en del elsparkcyklar behöver trafikförsäkras.

Edit: Det sista bekräftas av information på Åklagarmyndighetens hemsida (över 14km/h och 25kg nettovikt så behövs en trafikförsäkring, även om den går som cykel. Enligt Länsförsäkringar är klassificeringen då "lätta fordon".).

Här i Stockholm får vi inte ta med dom i kollektivtrafiken på grund av brandrisk. Vi hade en Xiaomi som vi var nöjda med tills den slutade ladda för den var utsliten. Vi bytte till fasta hjul på den efter en punktering det var inte kul att laga punkan

Det gäller bara tunnelbanan. Ihopfällda elsparkar får tas med på alla andra trafikslag inom SL.

Bättre att köpa en klass 2-moped som är tänkt att vara det, isf. Eller en klass 1, för all del. Också säkrare att köra, iom att det är ett fordon som faktiskt är gjort för det. För en elsparkcykel i snabb hastighet krävs inte något dramatiskt för att den ska välta.

Edit: hittade detta (källa: NTF)

"Elsparkcyklar som går för snabbt eller har en för kraftig motor för att räknas som cykel övergår inte automatiskt till att klassas som till exempel moped. För att ett fordon ska kunna klassas som moped måste det uppfylla flera specifika krav, och elsparkcykelns utformning gör det svårt att leva upp till dessa. Det är dock möjligt att kontakta ett besiktningsorgan för att genomföra en enskild prövning av fordonet, för att undersöka om elsparkcykeln skulle kunna klassas som exempelvis moped. I praktiken är det dock svårt och mycket ovanligt att få ett sådant godkännande."

Kanske läge att kontakta ett besiktningsorgan och fråga?
Nej, jag hade verkligen inte velat köra fortare än de tillåtna 20 km/h på en elsparkcykel. Det känns inte som världens säkraste fordon precis.

Bättre att köpa en klass 2-moped som är tänkt att vara det, isf.
Och här missar man ju då att det är just en nätt elsparkcykel jag behöver ha, för att kunna busspendla till jobbet. En moped lär jag inte få ta med på bussen...

Jag har också funderat på en elsparkcykel för att kunna åka kollektivt till jobbet. Men sen tänker jag på att många arbetsplatser inte tillåter cykelbatterier inomhus, hur förvarar ni elsparkcykel dagtid?
På min förra arbetsplats fanns det speciella skåp i cykelgaraget där batterier skulle förvaras och jag tror de kunde laddas där med. Man fick inte ta med batterier upp.

Och här missar man ju då att det är just en nätt elsparkcykel jag behöver ha, för att kunna busspendla till jobbet. En moped lär jag inte få ta med på bussen...

Jo, jag fattade det, men då är det nog också en elsparkcykel som uppfyller kraven för att klassas som cykel som gäller, verkar det ju som (och jag fattade det som att du frågade hur den skulle kunna klassas som moped istället, därav att jag försökte att leta upp information kring just det). Om en ska vara säker på att den är laglig att köra på allmän plats, och är någorlunda säker att köra. Eller, som sagt, höra med ett besiktningsorgan vad som krävs för att få klassa den som moped..men det verkar i praktiken vara svårt att få igenom pga elsparkcykelns konstruktion (de är generellt inte byggda för att vara säkra att köra i högre hastigheter, även om de går att köra snabbare..).

Jag menade alltså att om du vill ha ett fordon som är klassat som moped och får köras fortare än 20km/h, så är det nog bättre att köpa just en moped. Inte att du ska skaffa en moped.

Jag har googlat vidare och informationen som jag hittar säger generellt att elsparkcykel som går att köra i 14-20km/h behöver en trafikförsäkring. En elsparkcykel räknas som cykel om den går i max 20km/h och max 250kw. Och i praktiken så är de oftast inte byggda för att godkännas som moped om en vill registrera en snabbare/starkare dom moped.

Jag kan nog inte bidra med mycket mer så önskar dig varmt lycka till i jakten på en passande och lämnar tråden.

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Vilken väg ska vi köra?
  • Vilken träningsklocka???
  • Köpa elsparkcykel
  • Vilken dammsugare vill jag ha?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur