Köpa bil?

Monifa

Trådstartare
Tankarna går kring att byta bil någon gång under 2014 och har väll lite tankar och funderingar samt är nyfiken hur andra resonerar kring pengarna.

Sparar du ihop alla kronor och ören vid bilköp?
eller
Lånar du delar? Isf hur mycket?

Tanken är att spara ihop cirkus 50-60 inkl. försäljning av nuvarande bilen. Nya bilen ska vara i prisklass 80'000:- och sedan låna resten och betala av i snabbtakt. Detta för att jag inte vill tömma hela sparkontot utan ha lite kvar.

Nuvarande bilen får jag väll 20' för om jag har tur. Beror helt på skicket nästa år då centrallåset börjat krångla. I övrigt är den pedant skött med service etc. alltid gått igenom besiktningen, en tidigare ägare men har NU gått 24 000 mil och kommer väll ha gått iallafall 2000 mil till innan hösten 2014. Planen just nu ser ut som så att min bror ska köpa den av mig.

Men som sagt hur gör du?

Sv: Köpa bil?

Ja, jag har köpt bil för sparade pengar i 65 tusen kronors prisklassen. Just för att man aldrig kan veta vilka oförutsedda utgifter som kan komma, då är det skönt att man har en sak mindre behöva betala. Men jag prioriterar framförallt så för att jag är student med extrajobb, så budgeten är inte den största, hade jag haft ett välbetalt heltidsjobb hade jag kanske prioriterat annorlunda.

Sv: Köpa bil?

Jag kommer antagligen få låna en hel del, har precis fått jobb så ekonomin är inte den bästa och så som jag jobbar och kommer bo måste jag ha bil. Så för tillfället lånar jag mammas bil och det kan jag inte göra i all evighet. Fast visst skulle jag kunna ta av mina fonder, men annser att det är bättre att de pengarna sitter där de är, då de är en ganska hög värde stigning på dem, vilket gör att jag måste skatta massa på pengarna.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 135
Fordon (Jag skulle vilja döpa tråden: Finns det någon som vill spränga min bil?) Efter att ha haft ett minst sagt vansinnigt frustrerande år i... 2
Svar
30
· Visningar
3 162
Senast: Migo
·
Fordon Jag har smått uppgivet insett att min gamla trotjänare på fyra hjul är på väg att ge upp. Den är av årsmodell 2010 och har gått som en...
Svar
4
· Visningar
1 285
Senast: aiquen
·
Fordon Jag söker jobb allt vad jag kan och de flesta jobben ligger i stan en timme bort. Pendlingskostnaden blir ju kännbar om jag får ett jobb... 2 3
Svar
57
· Visningar
4 163
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka