köpa christ cortez...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare catta_84
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 134
  • Visningar Visningar 21 667
Sv: köpa christ cortez...

Men hallå, nu är du väl ändå ute och cyklar!
Detta gäller beg. PRIVAT importerade bilar, inte fabriksnya som tillverkas utomlands.

Ja, våran bil är privatimporterad. MEN när det gäller bilar så finns det lager med delar att få tag på. Tydligen så finns inte det när det gäller transporter i samma utsträckning, så ska man ha något så måste det gå från fabrik. Om du läser tråden om min transport så ser du vad jag menar. Det gäller även en Henra som en vän har. Hon har väntat på delar till hennes som är uttagen November -06 sedan hon tog ut den och dom sa att det är svårt att få fram delar till transporterna.

Medan en grej till en Ume som min hovlagare hade, tog inte många dagar förrän den kom.

Likaså till en gammal kylinge -88, var det inga problem att få fram grejer till, till ett rimligt pris. Och den transporten är ju trots allt 19år..

Senast ändrad:

Såvitt jag känner till har de inte "konkat" utan gått samman under Thulegruppens namn för att bättre kunna samordna sin marknadsföring och få ut sina märken. De som är samlade där under är Star, Kylinge, Trane och Brenderup. Att man går samman i en större grupp är väl ett smart drag? Då blir man ju starkare på marknaden även om man inte har de största budgeten för marknadsföring.

Ang. transporter som byggs i utlandet så är det väl bara Trane som till viss del byggs i Polen? De andra har ju fortfarande sina fabriker kvar.

Och som jag skrivit i en annan tråd...OM vi håller oss till svenska produkter i största möjliga mån så SLIPPER vi utflyttning av den svenska industrin och kan då få behålla våra jobb....fundera på det innan ni köper billiga import produkter.

Kylinge finns ej kvar som modellnamn längre i Thule-paketet. Brenderup är väl danskt från början. Vilka släp som tillverkas i Sverige eller inte vet jag inte, men så här står det på Thules hemsida om var de har tillverkning, :

"Business Area Trailers develops, produces and markets trailers in four segments: boat trailers, consumer trailers, commercial trailers and horse trailers in Europe, North America and South Africa.

The business area is headquartered in Denmark and has production facilities in Nörre Aaby (Denmark), Jönköping and Bromölla (Sweden), Wielen (Poland), Jamestown and Winslow (USA), as well as Johannesburg (South Africa)."

Bukefalister i Jönköping och Bromölla kanske kan berätta om det faktiskt tillverkas hästsläp där fortfarande. Kanske t o m vilka släp.

I övrigt håller jag med dig om fördelarna med att köpa svenska produkter, men är inte så bra på att leva som jag lär.

Vilka delar beställdes i de fallen?

Axlar, bromsar, kulhandske etc. är ju samma på de allra flesta märken. Så sådana detaljer kan du beställa genom vilken som helst. Jag kan t.ex. beställa bromsdelar eller torsion till mitt Christ via t.ex. en Böckmann-åf, och även serva på samma ställe.

Det låter ibland som om det var jättestor skillnad på släpen när det egentligen är samma underleverantörer.

Varför gräver du så mycket i detta? Det är väl ganska naturligt att du vänder dig till den ÅF som du köpt transporten ifrån om du vill ha reservdelar? Inte 17 ringer jag till Star för att söka efter en reservdel till min Boj? Även om Star använder samma underleverantör så är det inte naturligt för mig att vända mig dit.

Det är ju samma sak med en bil, t ex så har jag nyligen köpt en Volvo V70, för att byta en så enkel sak som växel lådsolja var jag tvungen att lämna in den hos en auktoriserad Volvo verkstad för det var specialverktyg för att öppna växellådan. Alltså kunde inte min vanliga verkstad utföra detta.

I min tankegång så är det generalagent/ÅF för märket som måste vara de mest kunniga om reservdelar mm så därför vänder man sig till dem.

Jag har egentligen inga problem med om de tillverkas i t.ex. Tjeckien eller Polen. Problemet är att jag hört skitsnack från bl.a. Starsäljare om att Christ har fabrik i Polen. Ironiskt.
Ännu mer ironiskt är väl att du skriver här och låtsas vara en Christ-kund när du uppenbarligen är en säljare av detta släp:devil:

Vad menar du med att gräva? Om vi ska diskutera så är det ju mer intressant om vi håller oss till fakta.

Om det nu är så att man kan beställa dessa delar lika enkelt till i princip alla släp så faller väl jämförelsen eller hur?

Men har vi inte varit igenom detta ett antal ggr roslagen? Jag är inte säljare av Christ mer än du är säljare av Henra.

Tjena mittbena du kan säga hur många gånger som helst att du inte är säljare av Christ och jag (och många med mig) kommer aldrig tro dig. :eek:

För resonemangets skull. Skulle du köpa samma del om den kostade en tredjedel mer hos en viss, bara för att den är sk svensk?

Då kan du och många med dig vara djupt förvissade om att så inte är fallet.

Argumentera hellre om sakfrågan.

Jag måste säga att jag är böjd att hålla med roslagen i detta fall...du uttrycker dig alldeles för kunnigt för att vara en vanlig medelsvensson trailerägare! Förutom Lovisaleonora som är en mycket ordentligt person, finns det ingen här som visar din kunnighet om hur delar sitter och VAR man kan köpa och tillverka dem....:devil:

Jo, dina inlägg kommer som ett brev på posten så fort det finns minsta lilla klagomål på leverantörer/ÅF av olika slag. Det finner jag lite underligt...därför tycker jag du gräver.

Men bara för att jag är intresserad betyder det inte att jag är säljare?

Delarna: Enkel logik. När jag köpte släp kollade jag naturlightvis upp vilka delar som används på olika märken. Märkte att det var SAMMA på i princip alla. Därför kan jag veta att jag kan promenera in på vilken säljare som helst som säljer släp med t.ex. alco och köpa dessa delar. Kan inte riktigt se att man måste vara säljare för at räkna ut dessa saker.

Senast ändrad av en moderator:

Det är ju inte DET som sakfrågan handlade om för att citera dig...DU ifrågasatte varför muls kompis inte försökt få reservdel från någon annan trailer ÅF eftersom de flesta, enligt dig, använder samma underleverantörer.
JAG påpekade endast att det är naturligt att vända sig till den ÅF man köpt varan ifrån, inte försöka hitta delen på Internet till billigast möjliga pris.

Om Volvo säger till mig att det är specialverktyg för att öppna din växel låda så går jag inte ut på Internet och söker billigast möjliga verkstad för detta, utan jag åker snällt till Volvo och får bilen fixad. Tror inte jag är okunnigare än de flesta utan jag förutsätter att min ÅF vet vad han talar om eftersom han ska vara expert på MITT märke....

Nej, det MÅSTE man givetvis inte vara men det underlättar!

Som jag skrev så lär du inte hitta många bukefalister som gör så och hur det nu än är så inbillar jag mig att buke är ett ganska bra sätt att få ett intryck av hur de flesta hästmänniskor tänker och tycker....

Underligare är de personer som egentligen inte har ett släp av märket men ändå verkar veta att det är dåligt.

Jag blir irriterad över halvsanningar och lögner och kanske blir för engagerad. Men därför skriver jag. Varför skriver du?

Underligare är de personer som egentligen inte har ett släp av märket men ändå verkar veta att det är dåligt.

Tja, alla Muls bilder talar ett rätt tydligt språk för inte skulle jag kalla det kvalité? Och kvalitétstanken hos företaget gäller uppenbarligen heller inte service, vilket skulle påverka intresset även hos mig om det varit aktuellt.

Gällande reservdelar etc anser jag att man bör kunna vända sig till sin säljare och där få hjälp. Det är också en service.

Så att jag är påläst och underbygger mitt resonemang är fel? Nja bättre argument och mindre smutskastning från din sida skulle uppskattas.

Nä vet du vad! Nu är du väl verkligen ute och cyklar??? Jag ska inte påstå att jag är uppe i Lovisaleonoras klass när det kommer till undersökningar av olika märken men jag är tätt i hälarna på henne!

Att vissa importvagnar är av sämre kvalité när det kommer till olika saker det är obestridligt. Det är bara att fråga ÅF om skruvar och muttrar rostar, hur många ggr som glasfibern är doppad i badet, hur tjockt golvet och golvmassan är, titta på lås och gångjärn osv osv. Sen må underredet och axlar vara ok eftersom de flesta har samma leverantörer men chassi och detaljer är ju olika iaf.

Jag har varit runt på tillräckligt många mässor, hos ett antal ÅF och fullkomligt dammsugit t ex Christ, Rausch, Europastern, Maro och Humbauer mfl och enligt MIN mening är de av billigare utförande. Och då tänker jag så här: dessa vagnar ligger så pass mycket under i pris mot t ex en Thule trailer att det kan inte BARA vara tillverkningen som är så mycket billigare i östländerna, det måste även dras in på andra saker.

Detta har jag fått bekräftat inte bara av muls bilder utan även i verkligheten hos klubbkamrater som har haft dessa släp och rapporterat sina problem med saker som inte borde vara problem på släp som knappt är 1 år gamla.

Ja det är klart att man kan göra det.

Men frågan var väl varför det är så enkelt att beställa delar till Kylinge? När märket inte ens finns. Jag undrade bara om det var ngn slitdel typ broms som sitter på många märken, för i så fall är det väl inte så konstigt att det var enkelt.

Liknande trådar

Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 847
Senast: Murray
·
Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock... 2
Svar
20
· Visningar
1 077
Senast: tara
·
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
912
Senast: MissFideli
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
570
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka