Köpa häst! HjäLp..

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Krizz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 502
K

Krizz

Hej

Visste inte riktigt var ja skulle placera denna tråden men..det får bli här..
Har haft en häst på foder som jag var sååååå nära på att köpa om den hade gått igenom besiktningen, men nej det gjorde den inte och min dröm gick i tusen bitar.(Kan då tillägga att hästen knappt var 6år gammal, Hbl och hade aldrig varit halt tidigare)
Har då börjat leta ny häst och behöver veta de vanligaste tabbarna och hur känns det när man vet att "den här hästen ska jag ha!"?
Hur många hästar tycker ni att man ska provrida och vad ska man titta efter?

Hur viktigt är det med en bra benställning och att hästen går igenom besiktningen U.A?
Röntgen? är det nödvändigt?

Ras? Har hört at Hbl ofta har dåliga ben, Fbl är uthålliga men har även de trasiga ben för jämnan stämmer det?

Var ska man leta? Ska man åka på genomresa i Sverige eller ska man åka till en uppfödare alternativt ett försäljningsstall och provrida..?

Är jätte tacksam för svar..:)
//Krizz

Sv: Köpa häst! HjäLp..

frågan är vad du ska använda din nya älskling till. om du har planer på att komma lite högre upp iklasserna (oavsätt diciplin) så rekommenderar jag att du får hästen friröntgad för att undvika konsekvenser senare.

det där om att du måste rida femtioelva hästar innan du bestämmer dej är inte rätt! blev störtkär i första hästen jag tittade på!:love: red henne ca 20 min och bestämde mej att ta hem henne när veterinären kikat på henne.

alla raser har problem med ben å rygg, det blir liksom det man gör det till.. benställning beror som sagt på vad du skall ha honom/henne till. fördel om det är korrekt spec. om du skall avla men inget måste..

håll koll på annonserna som finns ute på nätet och i tidningar. när du ringer upp så kollar du rent allmänt:
-vad kan h*n?
-tävlad? klasser, resultat, osv
-hantering?
-lastbar? svår? hur svår?
-trafiksäker?
-hästsäker (kan man rida i grupp? ensam? snäll i hagen?)
-veterinärbesök? kolla upp vilken skada
-pris? varför till salu?
-vad ägaren har för planer för sin häst?
-temprament?

när du väl är framme så ber du snällt ägaren att sitta upp och rida fram i samtliga gångarter och var kritisk när du tittar. skriv gärna upp på ett papper små egenheter hästen har el liknande. FILMA GÄRNA! kolla rakriktning och böjning.

sen hoppar du själv upp och provar hur hästen reagerar för dina hjälper. framåtbjudning, korta/länga, öka/bromsa, ev hoppa ett litet hinder även om det är en dressyrhäst för att se hur den reagerar på nya omständigheter.. se till att någon skriver ner lite punkter, och gärna FILMAR även nu då det kan vara svårt att komma ihåg känslan.

hoppas du hittar din dröm! lycka till!!;)

benställningen är vikigt!

och framför allt ta med dig ng kunning oxå,de e så lätt att bli blind när man hittat *drömhästen*
Och ha inte bråttom,åk och rid iaf ett par gånger om du har möjlighet till det

hej hallå

jag ¨håller fullständigt med förregående talare :rofl:
och ska du nu köpa häst
som jag min tokfan :devil:
från någon annan del av sverige
be dom då filma hästen
jag har sett tusentals filmer med olika hästar
och har troligen hittat min älskling

om du tar från ett försäljningsstall '
kolla upp dom noga med andra köpare
fråga efter referenser :idea:
och ska du vetbesikta hästen ta med din egen vetrinär
så det inte blir något fusk

lyckat till

Nu e d såhär da...Har nämligen hittat en helt underbar häst! E me på bild på min avatar...Han funkar utmärkt i hoppningen och jag har en del att jobba med i dressyren men han har kapaciteten i både dressyr och hoppning...problemet är då att han är, enligt klinikchef på Skara hästklinik, ngt utåttåad båda fram...bakbenen anmärkte han inte något på men jag tycker att han är lite krokig även där...han ser ut som många travhästar, hasorna är ganska täta och tårna på bakbenen pekar lite utåt...( nu va han inte direkt nyverkad men vet ej om det har någon påverkan)

Veterinären snakkade jag med direkt efter besiktningen och han sa att hästens benställning inte kommer ha någon påverkan på hållbarheten "- det har ingen klinisk betydelse, det hade varit värre om han var inåttåad" Vad tycker ni om detta? Hur ska man se på såna här problem?
Hästen skall användas till tävling lätta klasser i dressyr och hoppning... för er som inte vet..

Skulle vara JÄTTETACKSAM för alla svar!:bow: :bow: :bow:

/Krizz

Välkommen till hästletar-klubben!
Är själv på span och det börjar snart kännas lite hopplöst. Varje helg i princp far jag och videokameran runt som ett jehu.
Men precis som du säger, alltid är det något, som får en att tveka...men frågan är: kommer man någonsin hitta en häst där ALLTING stämmer, både temperament, gångarter, hanteings- och utbildningsmässigt, välriden, benställning, inga hudåkommor/beteendestörningar OCH skadefri???
Man får nog ställa sig frågan: Vad kan man tänkas tulla på?
Önskar dig verkligen lycka till!

Att hästen är lite utåttåad ska som veterinären sa inte ha någon betydelse för hållbarheten, mer eller mindre var häst i dag är lite utåttåad... Så länge det inte äre ett extremfall så ska det inte vara något som helst problem!

Åh, jag har precis samma problem som du hade!

Jag är också i tankarna om att köpa häst, och har pratat med en ägare till ett halvblod sen i november men har inte fått "klartecken" på att genomföra ett verkligt köp (stallet har just blivit färdigt) förrän nu. Har varit och provridit och han var underbar! Heelt i min smak! 6 år, men de flesta trodde tydligen han var äldre pga sitt lugna temprament. Hon har nu haft dit veterinären och han fick anmärkningar på frambenen...........! Men veterinären hade tydligen mycket svårt att sätta fingret på vad det var, och trodde då att han var lite ringrostig eftersom han i princip hade sått sen i januari. Så nu ska jag ta hem honom som planerat och sätta igång honom i sommar. Ta allting riktigt lugnt, grundligt och ordentligt. Det blir en till besiktning senare i sommar, så jag håller verkligen tummarna på att det "bara" var pga att ha han stått. Vi får se.

Lycka till på dig!

Jo men så var det för mig med...Denna som jag nu har bestämt mig för var den 8.e hästen jag provat...Letade också efter den PERFEKTA hästen men insåg till sist att den finns inte...det kommer alltid att finnas en liten detalj som inte stämmer in på drömhästen i huvvet, i mitt fall var det hästens benställning. Detta beslöt jag mig för att ignorera då han gick igenom böjprovet klockrent och att veterinären tittade extra noga på benställningen utan att anmärka ngt spec. För mig så är han den mest PERFEKTA hästen som jag kan hitta!:love:

Tack för ALLA svar!:bow:

Jo men så var det för mig med...Denna som jag nu har bestämt mig för var den 8.e hästen jag provat...Letade också efter den PERFEKTA hästen men insåg till sist att den finns inte...det kommer alltid att finnas en liten detalj som inte stämmer in på drömhästen i huvvet, i mitt fall var det hästens benställning. Detta beslöt jag mig för att ignorera då han gick igenom böjprovet klockrent och att veterinären tittade extra noga på benställningen utan att anmärka ngt spec. För mig så är han den mest PERFEKTA hästen som jag kan hitta!:love:

Tack för ALLA svar!:bow:

det låter ju inte direkt som nåt problem eller ??

Jag för min del skulle aldrig tex köpa en häst som kräver strykkappor då jag anser att den har fel benställning ..
men bara du kan känna dina krav ..

jag tex har just köpt en häst som var halt på bägge fram (2veckor sedan) på ren magkänsla ..
hon haltar inte längre alls ...:banana:

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som... 2
Svar
39
· Visningar
11 261
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 081
Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 990
Hästmänniskan Jag red som barn/tonåring och har sen börjat igen som vuxen tvåbarnsmamma. Är rejält mycket fegare nu, föredrar helt okomplicerade... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 796
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V