Sv: Köpa häst på chansen
Jag skulle nog aldrig våga köpa häst på det där sättet. I alla fall inte en ridhäst. Möjligen om man t ex letar efter en sällskapshäst, skogsmulle , eller avelsmärr.
Min senaste häst hämtades hem först en månad efter första titten. Jag var och tittade på den tre gånger, och var med och besiktigade den innan jag bestämde mig.
Men när jag var yngre så köpte min mamma in många hästar på auktion med jämna mellanrum, och det är ju verkligen chansning om nåt

. Konstigt nog så blev det aldrig några ångerfulla köp.
Inköptes några ungponnyer, welsh och connemara , både med och utan stam, allihopa blev jättetrevliga ridponnyer, har kvar ett sto som köptes som 2 ½ åring, ohanterad och väldigt stirrig av sig. Idag är hon 16 år och världens snällaste barnhäst, står hos en fodervärd, och hon har börjat tävla hoppning på gamla dar

, plus haft tre fina föl.
Så vi har bara haft goda erfarenheter av att göra impulsköp, men jag hade dock aldrig vågat göra så själv.
Visst kan man kanske våga om det rör sig om väldigt låga summor, men det kan bli dyrt i längden ändå, om hästen t ex visar sig ha en skada, med dyra veterinärräkningar som följd.
Sen är det ju rätt tråkigt för hästen med om det visar sig att man inte funkar ihop, och så måste den säljas vidare. Det kan man kanske visserligen inte veta efter en eller två provridningar heller, man har i alla fall fått en liten hum om hästen.