Köpa Hjälm

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Bjäbban
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 060
B

Bjäbban

Är en total nybörjare i ridning. (rider på islandhäst i ett tur ridnings stal ca en gång i veckan sedan i juli.)
Har fått låna hjälm, men funderar på att köpa egen hjälm nu!:idea:
Såg en annons i tidningen från EKO hallen att de hade en hjälm för 599:- heter Aerowave.
Är den bra tro, även om det var ett hyfsat pris så vill jag ju inte köpa ”fel” så mycket pengar har jag inte…. :confused:
Tacksam för svar, om ni inte vill skriva i tråden, så går det bra att PM mig!

Sv: Köpa Hjälm

Du får helt enkelt åka och prova hjälmen. Om hjälmen är godkänd vilket alla hjälmar som säljs i dag är, så ska det ju inte vara något "fel" på den. Aerowave låter som någon form av lättvikts eller ventilationshjälm, har själv en sådan (dock ej det märket/modellen) och de är mycket bekväma och sköna att rida i och ej så varma som sammetshjälmar. Men se till så att du får rätt storlek bara, du kan ju fråga de om hjälp i butiken om du känner dig osäker.

Lycka till! :)

Hej!

En säker hjälm är en bra hjälm, och de allra flesta hjälmar som säljs är CE-märkta och godkända för tävling och uppfyller därmed grundläggande men ganska tränga säkerhetskrav. Fråga för säkerhets skull i affären.

I praktiken betyder det att man som konsument helt enkelt kan välja den hjälm man tycker är snyggast och skönast och som sitter stadigt på huvudet.

Själv har jag en ganska billig hjälm, en Olympic sammetshjälm från Källqvists som finns i många affärer. Det är en klassisk sammetshjälm som passar mitt huvud jättebra och som jag är nöjd med.

det finns även billigare hjälmar att köpa som är godkända, om du rider utomhus mestadeles så skulle jag köpa en plasthjälm, eftersom att sammet har en tendens att inte bli så fina efter många uteturer i regn och snö. Fast visst är dom i plast inte lika "snygga"

Du har redan fått bra tips om hjälmar och utprovning, så jag kan bara tillägga att jag har just en AeroWave, och jag är jättenöjd. Den är snygg, bekväm och sval, klarar regn och snö (och hagel :crazy: ) utan problem, och den är givetvis CE-märkt. Och 599:- är ett bra pris för den, jag betalade 649:- för min på rea.

Tack för alla svar!:love:
Jag ska åka dit på fredag, ska på dett hålet då och titta på den, så får vi se om jag har en med mig hem!:D

hej!
Är det sk ventilationsknapp mitt uppe i hjälmen?
Prova ordentligt, för man får ordentlig:mad: huvudvärk efter tre sekunders ridning om denna trycker på huvudet...
Ett annat tips, kolla att sammeten är fastlimmad på hela hjälmen, annars bildas mindre klädsamma veck om du rider i regn då sammeten töjer sig och hasar ner...

Durin ox skrev:
hej!
Är det sk ventilationsknapp mitt uppe i hjälmen?
Prova ordentligt, för man får ordentlig:mad: huvudvärk efter tre sekunders ridning om denna trycker på huvudet...
Ett annat tips, kolla att sammeten är fastlimmad på hela hjälmen, annars bildas mindre klädsamma veck om du rider i regn då sammeten töjer sig och hasar ner...

Åh! Tack! :love: Ska kolla noga!
Har hört att hjälmar ska köpas ett halvt nr för små, då de töjer sig, är detta riktigt:confused:

Bjäbban skrev:
Åh! Tack! :love: Ska kolla noga!
Har hört att hjälmar ska köpas ett halvt nr för små, då de töjer sig, är detta riktigt:confused:

Det kan nog atämma. Men jag har själv aldrig gjort det, jag har köpt antingen att dom har varit lagoma eller lite för stora men mina krymper :crazy: eller så är det mitt huvud som aldrig slutar växa. :confused:

Bjäbban skrev:
Jag har en Aerowave, och det stämmer nog att den töjt sig ca en halv storlek sen jag köpte den. Så om du tvekar mellan två storlekar kan du köpa den mindre... Men jag skulle vara väldigt försiktig med att köpa en tajt hjälm, finns inget värre än att rida med en hjälm som inte töjde sig så mycket som man hoppats...

Glömde...
Jag är väldigt nöjd med min Aerowave. Jag tvekar inte att rekomendera den om den passar din huvudform. 599:- är ett kanonpris för en så bra hjälm.

Nu har jag köpt hjälm!!:bump:
Det blev inte på Eko och inte heller en Aerowawe …
Jag åkte till en riktigt hästsport affär istället, tog fasta på rådet om att göra det istället, för att köpa på ett stort varuhus.
Och fick mycket hjälp att prova ut så att den satt bra och kändes bekväm!
Till sist var det bara två kvar som jag stod och velade mellan…
Den ena var helt klart snyggare än den andra…
Men den ”fula” var mer praktisk i ”plast” därmed inte känslig för väder, och så var det bara att ta en svamp och torka av den om den blev smutsig och så var den rätt mycket biligare också, den andra kostade mer än det dubbla…
Så efter mycket funderande (stackars försäljare, veligare kund för man nog leta efter…:angel: ) så blev det till slut den!
Heter Joffa 220 och den kostade 395:-
Eftersom den var så mycket billigare än vad jag hade tänkt mig, (inte helt fel!!!) så köpte jag ett par ridvantar också!
Jaha nu har jag hjälm och ridvantar då är det ”bara” en häst också!!!!:D

Liknande trådar

Hemmet Hittade ingen bra rubrik men denna får duga... Jag är uppväxt i villa men har på min höjd bott i BR-radhus själv. Jag gillar inte... 5 6 7
Svar
136
· Visningar
14 592
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker ju att jag har skalat ner mitt liv rejält, släppt en massa saker på min to-do-lista, för att bara göra sådant jag verkligen... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 769
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Nu måste jag få skriva av mig och få lite input och andra människors synpunkter i detta. Vet inte själv vad jag ska göra och tiden...
Svar
2
· Visningar
1 253
Senast: Dorinda
·
Ridning Hej, jag vet att det finns 1000 trådar om detta, men skulle ändå vilja ha lite egna svar så jag lägger upp en ny :) Jag ska köpa min... 2
Svar
32
· Visningar
2 983

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Pass förvaring
  • Dressyrhingsten Skyline to B.
  • WE-tråden
Tillbaka