Köpa sköldpadda

Bukefalos 30 år!

Eftersom den bott hos damen i nästan 50 år kan den nog inte ha vanskötts så mycket/länge. Och problemet kan knappast vara att den gått fritt på golvet. På senare tid har släktingen (och troligen ägaren) brustit i skötseln i övrigt dock, med tanke på dess tillstånd.
Min sköldpadda hade inte accepterat att vara i ett så litet terrarium som de hade sina i. Den avskydde att vara instängd och patrullerade hela bostaden (100-200 kvm). Uppenbarligen hade den troligen överlevt en vinter utomhus men att släppa ut en sköldpadda i Sverige? Även de i NJ verkade de ha dem inomhus på vintern trots att jag förstod det som att det var en art som lever vilt där. Jag önskar dock att jag hade prövat att ge min sköldpadda daggmask!
Den som berättade för mig att man inte skulle ha sköldpaddor på golvet sa att det var för att de riskerar att bli förkylda om de utsätts för drag. Om det stämmer vet jag inte.
Reptiler dör väldigt långsamt. Rockalina hade nekros i ett ben, skruvade klor och felvuxet bett. Det är dock snarare ett under att hon överlevt - inte ett tecken på att det inte varit så farligt eftersom hon blivit så gammal.

Min erfarenhet av vattensköldpaddor är att man skaffar sig ett par små bajsmaskiner som snabbt växer till ett par rätt stora bajsmaskiner... efter några år som sköldpaddsägare var jag rätt glad när jag hittade en akvariebutik som jag kunde skänka dem till.
Ja, det enda jag kan tänka när jag tittar på vattensköldpaddor är "salmonellasoppa"... Man ska i och för sig alltid betrakta reptiler som bärare av salmonella men just vattensköldpaddor är ju i det närmast omöjliga att hålla rent till.

Min 9åriga dotters högsta önskan är en landsköldpadda och jag läser och läser om dem. Jag blir dock lite orolig över skötsel och trivsel? Jag menar hundar, katter och andra djur är ju relativt enkelt att se livsglädje i men en sköldpadda, hur ser man att den är nöjd med livet? :nailbiting:

Min 9åriga dotters högsta önskan är en landsköldpadda och jag läser och läser om dem. Jag blir dock lite orolig över skötsel och trivsel? Jag menar hundar, katter och andra djur är ju relativt enkelt att se livsglädje i men en sköldpadda, hur ser man att den är nöjd med livet? :nailbiting:
Utöver det fysiska är sköldpaddor väldigt nyfikna och uppfinningsrika med stor personlighet! En avstängd och kämpande padda är nog hyfsat lätt att skilja ifrån den som trivs.
Se om du inte kan hälsa på en eller två om du överväger att skaffa en men känner dig osäker? :)

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka