Reptiler dör väldigt långsamt. Rockalina hade nekros i ett ben, skruvade klor och felvuxet bett. Det är dock snarare ett under att hon överlevt - inte ett tecken på att det inte varit så farligt eftersom hon blivit så gammal.Eftersom den bott hos damen i nästan 50 år kan den nog inte ha vanskötts så mycket/länge. Och problemet kan knappast vara att den gått fritt på golvet. På senare tid har släktingen (och troligen ägaren) brustit i skötseln i övrigt dock, med tanke på dess tillstånd.
Min sköldpadda hade inte accepterat att vara i ett så litet terrarium som de hade sina i. Den avskydde att vara instängd och patrullerade hela bostaden (100-200 kvm). Uppenbarligen hade den troligen överlevt en vinter utomhus men att släppa ut en sköldpadda i Sverige? Även de i NJ verkade de ha dem inomhus på vintern trots att jag förstod det som att det var en art som lever vilt där. Jag önskar dock att jag hade prövat att ge min sköldpadda daggmask!
Den som berättade för mig att man inte skulle ha sköldpaddor på golvet sa att det var för att de riskerar att bli förkylda om de utsätts för drag. Om det stämmer vet jag inte.