Köpa stulen häst

Sv: Köpa stulen häst

Du tittar i fel lag. Det är lagen om godtrosförvärv av lösöre (SFS1986:796) som är tillämplig här. Från och med den 1 juli 2003 är det inte längre möjligt att göra godtrosförvärv av stöldgods och annan olovligt tillgripen egendom.

:mad:1: Du måste kunna uppvisa alla dokument vad det gäller köpet.
Även kopior på hur säljaren bevisar att han ägde hästen/varan vid försäljning.
ex dokumentation från försäkringsbolag etc.

2;a har du dessa dokument och de senare visar sig vara förfalskade av säljaren går du fri från ansvar.

3;e Den rättmätige ägaren får tillbaka hästen/varan

4;e dina utlägg, köpeskilling etc utgör en fodran på "tjyven"
som det är upp till dig att kassera.

Så uppfattar jag dagens regler.

En kille köpte för ca 10 år sedan en direktimporterad bil.
Svenskreggad och alla svenska papper iordning.
På en semesteresa till Italien åkte han på en utförlig kontroll av bilen.
Tyska polisen gjorde en data koll och det visade sig att bilen var stulen i Tyskland. Försedd med annan identitet och såld till sverige.
Han blev av med bilen trots att god tro gällde i Sverige.
Importören hävdade även han god tro och gick fri.
Grabben blev av med både bil o pengar.
Så se upp, lita inte på någon.

knapplån

detta gäller inte häst men min sambo köpte en stulen hästtransport för några års sen av en privatperson. (dock såklart utan vetskap om att den var det) Vi var på jakt efter en transport och hittade en i närheten (var till salu på annonsida) så vi åkte och tittade på den. Släpet var avställt och skulle besiktas. Vi följde med till besiktningen och kollade så allt gick rätt till. Ringde och kollade om chassinr och att allt skulle vara rätt...Släpet gick igenom. Med andra ord, vi gjorde det vi kunnat göra för att verkligen vara säkra på allt då det var första gången vi skulle köpa en transport. Kontrollerat släpet med förmedlare av vagnen, tom tillverkarna, polisen och bilprovning innan vi betalade det och sparade alla kvitton såklart.

men ändå (!) åkte vi på en nit när det visade sig att släpet var stulet. Då hade säljaren åkt till ett ställe som förmedlar släp (V*******vagnen) och snott det, skrapat bort chassinumret och ersatt det med ett nytt nummer, bytt ut lapparna inne i släpet osv. jag blev misstänksam...ibland när man får sånd är olustig känsla. Allt såg ju bra ut och den hade gått igenom men jag började luska ut och upptäckte då att det var stulet. ärlig som man är så ringer man återigen till alla dom man kontaktat innan man köpte släpet och sa att detta inte riktigt stämmer...så då fick dom kolla upp det igen och jag hade alltså rätt.

V*******vagnen hämtade släpet (utan att ens tacka för det jag luskat fram om släpet) och sambon fick inga pengar tillbaka för släpet. Det har gått ett par år nu, har kontaktat polisen om utredningen och hur det gått med allt men utan resultat. Kontaktade även inkasso o dylikt. Vi förlorade en transport och alla pengar och som sagt, inte ens ett tack för att vi fick släpet tillrätta igen.

så jag gissar på att det kan vara liknande inom en hästaffär.

Senast ändrad av en moderator:

Det är knäckfrågan...det kommer 4 hästar från Tyskland som den skånske hästhandlaren hämtar utan att ha betalat eller fått i förmedling..dvs de är stulna...hästarna kommer till sverige...tävlas...2 säljs....en "kollega" uppmärksammar hästarna, polisanmäler, den som stulit pållarna döms till fängelse, de 2 som sålts...vem äger dessa ?? nya ägaren som betalat dyra pengar t skåningen, eller tysken som blev av med sina ädlingar? Hur reder man ut detta? Och han som fick pengarna är ju givetvis medellös..
Som du beskriver det om det inte finns mer fakta är faktiskt knäckfrågan hur sjutton kunde hästhandlaren få 2 år för fyra hästar? För att få ett så pass långt/hårt straff finns nog mer som inte framgår här.
Sedan kommer den biten att för att kunna utreda brottet så måste man veta i vilket land brottet begåtts. Enligt din formulering så är det ju i Tyskland och då gäller tysk lag och lagföring inte svensk. Hästhandlaren ska då dessutom straffas i Tyskland inte i Sverige.

"den som stulit pållarna döms till fängelse"

Det står inget om att någon har dömts till 2 års fängelse, men det rör sig om två pållar.

Jag var tvungen att läsa flera gånger för det är som du påpekar - två års fängelse - är ett relativt hårt straff.

Senast ändrad:

Som du beskriver det om det inte finns mer fakta är faktiskt knäckfrågan hur sjutton kunde hästhandlaren få 2 år för fyra hästar? För att få ett så pass långt/hårt straff finns nog mer som inte framgår här.
Sedan kommer den biten att för att kunna utreda brottet så måste man veta i vilket land brottet begåtts. Enligt din formulering så är det ju i Tyskland och då gäller tysk lag och lagföring inte svensk. Hästhandlaren ska då dessutom straffas i Tyskland inte i Sverige.

Nja det blev inte 2 år, det blev till slut 10 månader avtjänat straff i Sverige, bevisningen var "tung".
Utredningen skedde både i Tyskland av Interpol och här i Sverige

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, jag undrar vad man bör tänka på vid köp av häst som endast har pass från annat eu-land? På ett språk man ej förstår. Hästen finns i... 2
Svar
20
· Visningar
723
Senast: Emuliiaa
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har köpt en häst. Först var jag fodervärd. Efter att vi kommit överens om att jag skulle köpa blev Köpekontrakt påskrivet. Full... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 012
Senast: MiaMia
·
Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 327
Senast: Nota
·
Ekonomi & Juridik Funderar på att byta försäkringsbolag på två av våra tre hästar i år. Har Agria och Folksam nu. Men Dunstan kan få ner premien en hel... 2
Svar
33
· Visningar
2 335
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka