Köpa tidigare hyrbil?

Bukefalos 30 år!

Vi funderar på att byta bil då den vi har ser så brackig ut att jag skäms för att åka i den. Udda anledning, jag vet! Annars är den supertrevlig att köra med totalt över 300 hk.

Hur som helst så kikar vi nu på en begagnad bil efter att de senaste 6 åren endast köpt nya bilar. Bilen är två år gammal och har gått 2000 mil, automat (CVT) - men den har varit hyrbil. Det oroar lite, särskilt som det syns att ena hjulet har varit emot något.

Ska man dra öronen åt sig?
Jag hade inte reagerat på det själv om det var en seriös uthyrare.
Det är ju deras levebröd att hyra ut fungerande bilar. Vilket innebär att dom brukar sköta bilarna bra.

Ja, fast riskerna med att köra en okänd bil är betydligt större än att köra sin egen. Man känner inte egenskaper och form så väl innan en stund har passerat. Så jag tänker ändå att det inte är konstigt att hyrbilar får mer skador.

Det är nog detta jag tänker på - i kombination med att den som hyr kanske oftast är sällanförare. När vi väl fick se bilen blev det tydligt att den hade stötskador både här och där. Kanske mest kosmetiskt, men inte superkul.

Det är nog detta jag tänker på - i kombination med att den som hyr kanske oftast är sällanförare. När vi väl fick se bilen blev det tydligt att den hade stötskador både här och där. Kanske mest kosmetiskt, men inte superkul.
Just nu kör jag en bil som helt saknar karossdelar utan skador, repor eller andra blessyrer - den jag ärvde från min far och som han köpte ny och därmed enda ägare - men körde ett par år i Spanien när han inte var på toppen av sin bilkörningsförmåga. Jag är väldigt obrydd kring sånt, men visst, ska man köpa vill man ha det tydligt avspeglat i antal pengar man ska erlägga.

Har också köpt en hyrbil (stor XL Caravelle med 9 platser för att få plats med hela familjen och barnvagn) en gång som visade sig ha haft en rejäl krockskada, men eftersom vi köpte på märkesverkstad kände vi oss ändå trygga med att de haft koll på reparationen.

Yttre karosskador är ändå det jag är minst oroad för vid bilköp - dels syns de - dels påverkar de inte användbarheten. Mer oroad över att man missar att motorn är nära sitt livs slut eller att bilen körts av någon som inte kan hantera en koppling eller som inte förstått relevansen av regelbunden service enligt tillverkarens instruktion.

Just nu kör jag en bil som helt saknar karossdelar utan skador, repor eller andra blessyrer - den jag ärvde från min far och som han köpte ny och därmed enda ägare - men körde ett par år i Spanien när han inte var på toppen av sin bilkörningsförmåga. Jag är väldigt obrydd kring sånt, men visst, ska man köpa vill man ha det tydligt avspeglat i antal pengar man ska erlägga.

Har också köpt en hyrbil (stor XL Caravelle med 9 platser för att få plats med hela familjen och barnvagn) en gång som visade sig ha haft en rejäl krockskada, men eftersom vi köpte på märkesverkstad kände vi oss ändå trygga med att de haft koll på reparationen.

Yttre karosskador är ändå det jag är minst oroad för vid bilköp - dels syns de - dels påverkar de inte användbarheten. Mer oroad över att man missar att motorn är nära sitt livs slut eller att bilen körts av någon som inte kan hantera en koppling eller som inte förstått relevansen av regelbunden service enligt tillverkarens instruktion.

Jag är väl inte oroad över små karosskador, mer skadan på hjulet i så fall. Men jag vill ju helst inte byta till en bil som har mer småskador än vad jag sammanlagt har haft på alla andra bilar.

Nu verkar det hur som helst bli en ny bil igen som vi hoppas kommer ha länge.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka