Köpa transport

Sv: Köpa transport

KL

Påtal om Boj har jag fått ett annat erbjudande.
En Boj -99 ser ut att vara superfräsch! :banana: :banana:

Varför ska boggie vara säkrare?
Komforten beror ju helt på vad hästen gillar. Min trivs då ypperligt i våran enkelaxlade. Tänker inte köpa någon ny förrän den är dags att nyta ut heller.

Enda säkerheten jag ser med en boggie är om man får punktering, men som sagt, en stallkompis från förr körde ju punka på boggin på BÄGGE högerhjulen.

Min häst som jag kör med klagar inte heller när hon åker enaxlat.
Hon står helt stilla o käkar hö.

Ja, och vi har fått punktering på vår enaxlade, på den sida hästen stod på. Gick bara fint, lasta ur hästen byta däck, på med hästen igen.
Kompisen fick punktering på ett däck på boogien, det var tydligen mkt svårare att byta.

Som sagt, punka. Visst får man punka på båda hjulen på samma sida är det samma sak som en enaxlad, men hur ofta händer det. Du har i alla fall en bättre chans att klara dig, får man punka på enaxlat så är det som det är, har du dubbla hjul får du en andra chans så att säga.

Komforten ÄR bättre, det går inte att förneka. Jag köper i alla fall aldrig mer enaxlat.

Alla hästar jag har träffat som provat båda, har åkt myycket bättre i boggie! Samt blivit mkt mer lättlastade i boggie än enaxlat.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har haft två enkelaxlade släp och har nu boogie och det kan jag lova,här blir det ALDRIG enkelaxlat igen!
Det är så stor skillnad i komfort både för hästem och för mig som kör!
Dessutom är det definitivt en fråga om SÄKERHET.
Mina hästar var lättlastade i de enkelaxlade också,men de trivs helt klart bättre i boogien.

jag förstår dig, min mamma är också rätt säker på att hon vill ha en enaxlad just för att det körs så lite, inte ens 1ggr/månad. Kanske en gång i halvåret haha.
Har alltid haft enaxlat dessutom så. Och som du säger så blir det dyrare att laga en boggie, jag förstår inte riktigt fördelarna med boggie.

Jag resonerade precis som TS när jag skulle köpa mitt första släp. Jag hade helt enkelt inte råd att lägga allt för stora pengar på transport, och bävade för kostnaderna vid byte av däck osv. Jag fick dessutom ett kanonpris på ett enaxlat.

Jag hade också innan köpet kört enstaka gånger med mina hästar i enaxlat vilket gått bra.

Men gud, vad jag ångrar att jag inte köpte boggie...

Inte så mkt för det här med punktering. För det första så händer det ganska sällan, och jag har dessutom fått det med mitt enaxlade utan att det var några större problem eftersom jag aldrig kör speciellt fort med transport.

MEN båda mina hästar har för vart år som gått blivit mer och mer missnöjda med att åka transport. Det hände inte första gången. Heller inte tionde gången. Men problemen kom smygandes allteftersom.

Och jag förstår dem. Jag kör heller inte så väldigt mkt, men jag har en längre sträcka på grusväg som jag alltid måste passera. Och hur sakta man än kör så blir det fruktansvärt skumpigt.

Och när de ska kliva på så är släpet väldidgt gungigt även om stödbenen är nere.

Så för mig har det blivit en erfarenhet som jag aldrig kommer att göra om. Det är mkt, mkt bättre att vänta alt. låna för att kunna köpa en boggie istället oavsett hur lite man tänker köra. Det är inte värt pengarna att köpa enaxlat, oavsett hur billigt det är.

Till TS: Jag har ett Kylinge. Bortser man från nackdelarna med att det är enaxlat så är jag mkt nöjd och hade inte tvekat en sekund till att köpa en begagnad Kylinge boggie i väntan på ekonomi till att köpa ett helt nytt och bra släp.

KL

NU behöver jag verkligen er hjälp. Jag står inför ett svårt val och vill ha er bedömning.
Klart blir dock att det INTE blir någon boggie, så det kan vi skippa.
Men...vilken skulle ni välja :crazy:
* Boj Bravo -99, ser ut som ny
* Kylinge Orion -99 m. fronturlasning, mkt fräsch

Jag tycker bägge två är lika fina, men priset är exakt desamma så nu vet jag varken ut eller in :crazy:

Jag fick bilder på VV, shit säger jag bara :crazy:
Dörren fram (inte fronturlastningsluckan) var helt skev och glipade när den var stängd :eek:

Mina erfarenheter:

Värmlandsvagn: Går helt bort, skramlig, svajig, lågbudget...

Kylinge: Bra vagn om man inte har för stor häst (mina har haft svårt att få plats mellan bommarna, ganska kort...)

Boj: Bästa vagnen av de 3, bra säkerhetslösningar, stadig och smidig. Helt klart mitt val.

Jag fick bilder på VV, shit säger jag bara :crazy:
Dörren fram (inte fronturlastningsluckan) var helt skev och glipade när den var stängd :eek:

Hmmm...varför blir jag inte förvånad...:smirk:
VV ÄR ett lågbudgetsläp, och med några år på nacken så har de nästan undantagslöst blivit skeva och skramliga...

Ja, och vi har fått punktering på vår enaxlade, på den sida hästen stod på. Gick bara fint, lasta ur hästen byta däck, på med hästen igen.
Kompisen fick punktering på ett däck på boogien, det var tydligen mkt svårare att byta.

Skitkul om man råkar få punka på släpet och måste lasta ur på en hårt trafikerad väg... För många år sedan hjälpte vi en stackars kvinna som fått punktering på sitt enaxlade släp på E4 utanför Norrköping. Hästen var mer eller mindre nervvrak av alla bilar som susade förbi i mer än laglig hastighet...

Mitt första släp var enaxlat, och visst funkade det bra, men jag blev inte alltför ledsen när det totalkvaddades i en krock 1½ år senare, då bytte jag upp mig till boggie och sedan dess så vill jag aldrig mer ha enaxlat.

Jo det verkar helt klart vara fler som gillar boggie, men det är ju jag som bestämmer vad jag ska ha i vilket fall, och gillar jag enaxlat så köper jag ju det. Har aldrig haft några problem och när hästen blev svårlastad så var det i boggiesläpet mitt åker han hur lungt och stadigt som helst.

Hmmm...varför blir jag inte förvånad...:smirk:
VV ÄR ett lågbudgetsläp, och med några år på nacken så har de nästan undantagslöst blivit skeva och skramliga...

Hur många år på nacken gäller det då?
Mitt -02 (tidigt 02) är INTE, jag menar INTE, skramligt och mörkt eller skevt.. Det är stadigt, absolut o-skramligt och dessutom ljust tack vare takförstret. Den har negativa sidor, och att där är ingen lyx det kan jag hålla med om, men så fruktansvärt dåligt är det inte.

VV är ju intressant pga fronturlastningen, annars måste jag säga kylinge.

Fast VV gamla modeller har tyvärr ingen bra fronturlastning, det är väl det negativa med mitt släp också. Den är för smal eller ja, hur har dom tänkt att hästen ska komma ur där fram egentligen mellan väggen och mittstolpen? Den är gjord för en smal jäkel till häst.
Så jag använder inte den, så den får tjäna tit-ut lucka samt nödlösning. Det går ju förvisso precis lika bra att lasta ur där bak.

Eftersom jag gillar fronturlastning (och kylinge) så sänger jag kylinge ;)

Men kolla besiktningspapper etc på båda. Och hur du klarar dig rent viktmässigt.

Liknande trådar

Utrustning Jaha, står i träsket, behöver en ny transport. Ber om ursäkt över en rörig tråd med mycket om och men. Vad är era bästa tips för att... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 318
Senast: _Taggis_
·
Utrustning Ska byta transport och funderar vad jag har att välja på och behöver lite tips. Vet ni några som uppfyller dessa krav? - Ej för ny...
Svar
9
· Visningar
2 233
Senast: Kanintant
·
Utrustning Till hösten blir det kanske att vi skaffar egen transport, antingen ny eller beg. Har läst på lite om säkerhetsdetaljer på bommarna och...
Svar
12
· Visningar
1 220
Senast: skuggi
·
Utrustning Sitter lite i valet och kvalet med min gamla transport. Det är en gammal kärra, Boj (eller Hydro som det hette då) från 1972 men i fint...
Svar
14
· Visningar
2 382

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet

Hästrelaterat

Tillbaka