köpa valp; spaniel eller spaniel?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare BufoBufo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 7 954
B

BufoBufo

Jag går i köpa hund tankar och har fastnat för engelsk springer spaniel och welch springer spaniel..

Jag vill ha en hund som kan följa med på ridturen, utan att börja jaga upp fåglar m.m .. vet att det handlar om lydnar och träning att kunna bryta deras instinkt men vilken har minst jakt instinkt..

Vad är annars skillnaderna annars på dessa två raser?
Fundrar också på en bladras hund med mycket spaniel i.. några förslag på vilka som ni vet blir bra hundar?

tacksam för alla svar..

Sv: köpa valp; spaniel eller spaniel?

Varför just spaniel?
Vad ska du mer göra med hunden bortsett från ridturer, eller rättare sagt, vad ska du ha hunden till?

bra fläckt och fart.. trevlig och lojal.. uppärksam och tränings villig.. det är uppfattningen jag har av dem..
så klart blir det lydad lite agillity ( och så..
om den vill ).. så är de ju otroligt söta. :)

Vi har en eng springer o en eng cocker. Undrebara glada vovvar! Är mycket nöjd med vårt val. Docke en hel del jakt i dem, och jag har dem inte lösa där det finns gott om vilt, särskilt springern är väldigt itresserad av hare. Jag kan stoppa honom frå att dra i väg på hare etc OM jag hinner i RÄTT sekund. Alltså så har jag dem bara lösa på promenad när jaj jobbar aktivt med dem, när jag mer strosar runt o slappar går de kopplade. Dock lösa hemma i trädgården (utan staket, men där är de jnu HEMMA).

Vad gäller att hålla sig nära, så visst, de vill ha koll och vara omkring mig, men de är bekväma med att vara uppåt 50 m bort- alltså behövs jobbas med för att ha följsamma NÄRA. Jämfört med kompisens labbe som helst är inom 10-15 m.

Sedan hade jag kunnat jobba med med dem och säkert haft dem mer följsamma, och jag är absolut inget hundproffs.

Våra hundar promenerar (i lång lina eller lösa) ca 1.5 h per dag, plus att vi skojtränar och leker/hjärngympar med dem, samt att de skojar o har kul med varandra i trädgården. Har gått lite kurser med springern, JÄTTEKUL och nyttigt för oss båda, men tyvärr inte med cockern (förutom valpkurs) då jag numer jobbar kvällstid, då alla kurser är, och sambom inte är intresserad av kurs (men däremot av långpromenader o hundpussar:)).

Welsh springer har jag ingen erfarenhet av, tyvärr.

Lycka till!

VI har två stycken Engelsk springer spaniel. Helt underbara hundar!

Jag går i köpa hund tankar och har fastnat för engelsk springer spaniel och welch springer spaniel..

Jag vill ha en hund som kan följa med på ridturen, utan att börja jaga upp fåglar m.m .. vet att det handlar om lydnar och träning att kunna bryta deras instinkt men vilken har minst jakt instinkt..

Vad är annars skillnaderna annars på dessa två raser?
Fundrar också på en bladras hund med mycket spaniel i.. några förslag på vilka som ni vet blir bra hundar?

tacksam för alla svar..

Vill du ha en spaniel som inte jagar efter vilt i tid och otid ska du se till att få en med goda jaktanlag. Dvs. en som spontant håller sig under hagelbössans räckvidd (~20m) och har spontan stadga i uppflog. Ju bättre anlag, desto lättare att träna och förstärka önskat beteende.

Jaktträna din spaniel så har du en fullständigt suverän hund att ha med lös i skog och mark. En spaniel ska inte jaga på "egen tass" utan i samarbete med föraren. Vansinnigt rolig aktivitet dessutom som stärker banden enormt mellan hund och förare. Bara för att man jakttränar behöver man inte komma i närheten av att skjuta vilt. Dessutom finns det nu ett grundprov och tävlingsklass för spaniel som gör att man kan ha ett mål med sin träning (annat än viltrenhet) även om man inte är ett dugg intresserad av jakt.

Angående springer vs welsh är det lättare att hitta en springer med goda jaktanlag än en welsh, men hittar du bara rätt hund är nog valet hugget som stucket.

Jag har en engelsk springer spaniel. När vi är ute i skogen är det fart och fläkt, men inne är hon en lugn "soffliggare".
Vi har gått lydnadskurser och spårkurser (personspår). Hon är med mig överallt och håller nog sin matte (jag) som favvo. Hon är aldrig mer än max 15 meter framför mig när hon är lös i skogen och har heller aldrig dragit på viltspår.
Jag har bara erfarenheter av ESS, så tyvärr kan jag inte hjälpa dig i valet mellan de två raserna, men tycker att Duvan gav dig ett bra svar.

Ta tid på dig att hitta en kennel som känns och verkar rätt för dig, alla har olika mål med sin hund.
Uppfödare av de olika raserna (engelsk och welsh) hittar du på hemsidorna:
www.springerklubben.org samt
www.wssk.a.se

Har själv en welsh på 6 månader, min första hund.
Valde welshen för jag tyckte det var finast, mer finlemmad än den engelska eller vad jag ska säga.
Fastnade också för det glada och vänliga hos den. :love:

Hon är med i stallet, i den skogen vid stallet får hon springa lös och håller sig inom 30 meters radie. Har även haft med hästen vid hand och det gick jättebra.
Jag ledde inte hästen utan dottern. Hon sprang inte under magen eller så utan höll sig på bra avstånd. Sen är ju vår gamling gudomligt snäll som inte skulle kicka eller så mot henne.

Visst är hon intresserad av fåglar, men där har det varit nej från början att man jagar inte, inga djur föresten får man jaga.

Än så länge har vi inte träffat på något djur i skogen så det återstår att se hur det funkar.;)

Hon är lättlärd och tycker det är kul med uppgifter.

Det är en jättetrevlig ras, pigg ute och lugn inne.

Så det är klart du ska välja en welsh.:bow:

Hund med fart, welsh så klart.:)

tack för all insperation..
får leta vidare.. tankarna liggar ungefär ett år fram så jag ska nog klura ut mitt dilemma :banana:

Vill du ha en spaniel som inte jagar efter vilt i tid och otid ska du se till att få en med goda jaktanlag. Dvs. en som spontant håller sig under hagelbössans räckvidd (~20m) och har spontan stadga i uppflog. Ju bättre anlag, desto lättare att träna och förstärka önskat beteende.

Off topic - jag vet, men jag kunde inte låta bli att le när jag läste detta. Det är så att en av våra hundars båda föräldrar är jaktchampions med superjaktanlag en bra bit bakåt i leden. Men min plutt ... han jagar inte alls. Uppfödaren blev besviken på honom. Han är ensam i kullen med att sakna jaktinstinkt. Han är verkligen totalt ointresserad. Men jag är ju inte ledsen eftersom jag inte jagar.

Kan ha honom med i stallet och vid ridtur hur mycket som helst. Han håller sig hos matte. :)

Off topic - jag vet, men jag kunde inte låta bli att le när jag läste detta. Det är så att en av våra hundars båda föräldrar är jaktchampions med superjaktanlag en bra bit bakåt i leden. Men min plutt ... han jagar inte alls. Uppfödaren blev besviken på honom. Han är ensam i kullen med att sakna jaktinstinkt. Han är verkligen totalt ointresserad. Men jag är ju inte ledsen eftersom jag inte jagar.

Kan ha honom med i stallet och vid ridtur hur mycket som helst. Han håller sig hos matte. :)

Ahh, han har väl missat viltintresset - sådant händer. Men tänk vilka problem det hade varit om han fått viltintresset och missat förigheten istället...;)

Har man tur (som du) gör inte anlagsmissen något, och i andra fall spelar den en avgörande roll för funktionen. I ditt fall kom rätt hund på rätt plats, kanske av en slump eller så visste uppfödaren vad h*n gjorde när valparna skulle få sina nya hem. Dock är risken liten att få en totalt oduglig jakthund om man köper valp efter dugliga föräldrar. Precis som chansen är liten att få en duglig valp efter odugliga föräldrar.

Ahh, han har väl missat viltintresset - sådant händer. Men tänk vilka problem det hade varit om han fått viltintresset och missat förigheten istället...;)

Har man tur (som du) gör inte anlagsmissen något, och i andra fall spelar den en avgörande roll för funktionen. I ditt fall kom rätt hund på rätt plats, kanske av en slump eller så visste uppfödaren vad h*n gjorde när valparna skulle få sina nya hem. Dock är risken liten att få en totalt oduglig jakthund om man köper valp efter dugliga föräldrar. Precis som chansen är liten att få en duglig valp efter odugliga föräldrar.

Helt klart. Jag visste ju att jag köpte en hund med bra jaktanlag och tanken var att hunden skulle få utlopp för jaktlusten genom att följa med min bror på jakt (för hundens välbefinnande). Men så blev det inte. Han har dock varit en stjärna på lydnadsträningarna :) Utom vid spårningen :( Men som sagt så är jag ju inte ledsen att han var borta den dagen de delade ut jaktinstinkten :) Brorsan däremot tyckte att det var synd. Hade ju sett fram emot att få använda min apportör i jakten och inte bara sin superduktiga tax.

putt, putt:angel:

Kan inte ni med engelsk berätta lite mer om era? Hur är de att träna? Lydnad? Är spanielproven svårare/lättare än retrieverproven?? (jakt alltså) Hur är det med deras hälsa? Frisk/sjuk ras?

Har kollat lite smått på dessa.....:)

putt, putt:angel:

Är spanielproven svårare/lättare än retrieverproven?? (jakt alltså)

Jag har cocker spaniel, men svarar på just den frågan:

Det går inte att säga om det är lättare eller svårare - det är olika prov. Men spanieljaktprov är alltid jakt på riktigt. På spanieljaktprov fälls det vilt.

Skall hunden finna, stöta och apportera vilt. Den skall vara stadig och inte gå efter vare sig i stöt eller apportarbetet. Det är innehållet - typ.

I år kommer ett nytt spanielprov där man inte fäller vilt på försök.

Tänker du köpa hund om cirka ett år, bör du börja leta bra uppfödare redan NU och försöka boka en valp! Nu vet jag inte hur läget är inom spanielraserna, men många raser har en lååång väntelista om man vill ha en bra valp från en klok uppfödare! Så, börja leta NU om du vill köpa hund om ett år! LYCKA TILL!! :)

Tack för ditt svar!! :) Det gör saken betydligt svårare för mig eftersom jag inte jagar;)

Eng springer spaniel är en jakthund och är man inte intresserad av jakt ska man ha en annan ras.
För att få den så trevlig som bara en springer kan vara, måste den tränas. Ofta och under lång tid och framförallt RÄTT från början. Det krävs mycket arbete och hundkunskap för att få en fungerande springer. Dessutom tillgång till jaktmark med fågel.
Ta kontakt med Sv Spaniel o Retrieverklubben och åk ut och titta på någon träning.
Snälla, köp inte en springer för att de är så söta...
Det har redan tillräckligt många människor gjort. Dessutom parat dessa söta hundar med varandra...
Det är inte konstigt att rasen har problem med mentaliteten idag. Har träffat springrar som skäller hejvilt, med svagt viltintresse och tom de som inte ens vill gå i vatten... Men söta är de, på håll iallafall.
Fundera på vad du ska ANVÄNDA hunden till och leta sedan efter lämplig ras.

var svaret riktat till mig??

Nej, jag skall inte ha hund för att den är söt. Jag har en flatcoated retriever just nu och har bara smått funderat på vad nästa hund kunde vara för ras? Med flatten har vi tränat lydnad och sprungit på jaktprov vilket jag tycker är jättekul. Vi har tränat rätt aktivt (med dummies och nedfrysta kråkor då). Tanken var att vi skulle åka ut med kompisarna på jakt ett par gånger per år, men det lär knappast bli nåt av det eftersom hunden är sjuk.. Hon har knäproblem så jag är nästan säker på att vår tränings/tävlingskarriär är över, tyvärr.

Så nu tittar jag runt lite på andra raser och undrar därför hurdan den engelska springern är att träna osv. En bekant till mig har en som är jättetrevlig, men det behöver ju inte betyda att alla är det;)

Jag kände en engelsk springer spaniel förut och tycker att det är en ganska snäll och trevlig hund.
Själv har jag en cavalier king charles spaniel, lite mindre sorts hund, men också jättetrevlig.
Lycka till med valpjakten!

Vad bra! Faktiskt så tror jag att de flesta verkligt seriösa Springerspanieluppfödare inte säljer valp till en som inte är jaktintresserad. De flesta uppfödare vill gärna träffa en presumtiv köpare och utföra en liten intervju för att se om det är rätt person för den rasen! Det gäller nog de flesta raser tror jag - hoppas jag! :)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 218
Senast: __sofia__
·
Hundavel & Ras Hej! Vilka hundraser hade ni övervägt om ni haft följande önskemål: * hög sannolikhet att hunden ska ha vad som krävs för att kunna... 2
Svar
33
· Visningar
5 066
Senast: AnneB
·
Hundträning En av mina intentioner för året är att jag ska bli bättre på att planera och följa upp min träning med hundarna. Men det är så svårt...
Svar
3
· Visningar
1 078
Senast: farin
·
Hundhälsa för 2 veckor sedan skadade sig min afghan valp, bara 13v gammal när hon lekte i hagen o ramlade. Hon blev akut halt kunde inte stödja...
Svar
18
· Visningar
4 240
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Elitloppet – en gång om året!
  • Ponnytrav