Koppla naturvetenskap till häst, hjälp!

Pinkpony

Trådstartare
Hej!
Nu är det så att jag ska påbörja mitt gymnasiearbete som går ut på att skriva en uppsats. Jag hade tänk att skriva om hästens anatomi, beteende eller liknande men eftersom jag går ett naturvetenskapligt program måste jag även koppla det till just det ämnet.

Min lärare sa att jag isåfall måste undersöka t.ex. varför en viss hästras evt har en svagare rygg än någon annan häst, om de har olika gener eller nått.. Man ska liksom kunna ''lösa ett problem'' och kunna ställa upp en frågeställning till ämnet. Har helt kört fast men vill verkligen skiva något om hästar just för att jag tycker det är intressant och det känns även som om det faktiskt finns något att få ut av det istället för att skriva om miljöhot eller nått sånt..

Någon som har förslag på hur jag ska kunna koppla häst till naturvetenskap? Finns säkert hundratals saker men jag kommer inte på några, haha.
Tacksam för alla svar och ideer! :D
 
Sv: Koppla naturvetenskap till häst, hjälp!

Kanske kissing spines? Skulle kunna tänka mig att det går att få fram statistik från försäkringsbolagen om vilka raser som är mest drabbade. I frågeställningen skulle du kunna ha tex "är ridhästen mer drabbad än travhästen" eller ställa två raser mot varandra. I "bakgrunden" går du igenom anatomin och förklarar vad diagnosen innebär. Undersökningen kan ju just vara att få fram siffror från olika förs.bolag och se om det finns samband.

På gymnasienivå ska det väl inte vara alltför avancerat? Annars kan man ju tänka sig att även intervjua ett antal veterinärer (anonymisera!) och låta dem ge sin syn på saken.

I diskussionen kan du ju föra fram dina ideer om hur KS uppstår och kan förebyggas.

Naturligtvis går det att ta någon annan diagnos - bara att välja! Lycka till :)
 
Sv: Koppla naturvetenskap till häst, hjälp!

Valde att skriva om artros (det förekommer ju både bland människor och hästar) och då kan jag analysera om det finns några samband och likheter. Artros känns mer välkänt för lärarna än kissing spines även om det känns betydligt mer intressant. Himla tur att man kan få lite hjälp och tips när man själv har gröt i hjärnan.

Antar att det inte ska vara så särskilt avancerat. Brukar vara svårare att komma på ett vettigt ämne än att skriva, haha. Kan ju kolla upp endel statiskt osv precis som du säger, tack! :)
 
Sv: Koppla naturvetenskap till häst, hjälp!

*KL*

Eftersom det kanske finns fler som är på gång med specialarbete tänkte jag komma med ett förslag om någon är intresserad av fysik.

Det skulle vara intressant om någon kunde mäta och jämföra trycket från olika typ av stångbett, både i hästens mun och på hästens nacke. Kanske konstruera en modell av ett huvud och använda någon typ av sensorer.

Några frågeställningar att undersöka skulle kunna vara:

- Hur påverkar förhållandet mellan över- och underskänkelns längd trycket mot hästens laner och tunga?

- Hur påverkar överskänkelns längd trycket mot hästens nacke?

- Hur påverkar trycket på ovanstående punkter om skänklarna är framåtvinklade, bakåtvinklade eller helt raka?

Om någon nappar kan jag kanske ge lite bra litteraturtips, och är också väldigt intresserad av att ta del av resultatet.
 
Sv: Koppla naturvetenskap till häst, hjälp!

*KL*

Eftersom det kanske finns fler som är på gång med specialarbete tänkte jag komma med ett förslag om någon är intresserad av fysik.

Det skulle vara intressant om någon kunde mäta och jämföra trycket från olika typ av stångbett, både i hästens mun och på hästens nacke. Kanske konstruera en modell av ett huvud och använda någon typ av sensorer.

Några frågeställningar att undersöka skulle kunna vara:

- Hur påverkar förhållandet mellan över- och underskänkelns längd trycket mot hästens laner och tunga?

- Hur påverkar överskänkelns längd trycket mot hästens nacke?

- Hur påverkar trycket på ovanstående punkter om skänklarna är framåtvinklade, bakåtvinklade eller helt raka?

Om någon nappar kan jag kanske ge lite bra litteraturtips, och är också väldigt intresserad av att ta del av resultatet.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Satte den här under ryttarhälsa i och med att det handlar mer om mig, ägaren, än om hästen. Och måste även börja med att jag vet att jag...
2
Svar
27
· Visningar
3 384
Senast: purity_666
·
Kropp & Själ Vill börja med att säga att den som vet eller har en aning vem jag är får gärna behålla det för sig själv.:) Ska försöka skriva så...
2
Svar
31
· Visningar
4 728
F
Hästmänniskan Vette tusan om jag har hamnat rätt men vi prövar! Har beslutsångest, tänkte man kanske kan få lite nyttiga tips här av hästmänniskor...
Svar
6
· Visningar
2 376
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Knepig rubrik kanske. men jag känner mig så osäker!! Tittar runt efter häst just nu, och jag är rädd för att verka oseriös/okunnig när...
Svar
8
· Visningar
2 488

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp