köra för tung transport

Sv: köra för tung transport

Jag har E-behörighet :grin:

Nej det är inte svårt alls?!

Men trådskaparen har inte behörigheten och frågade vad som händer om hon blir stoppad med för tungt ekipage.

Det blir böter, varning och man får inte köra vidare ekipaget.
Efter tre varningar blir man av med kortet.
Att köra BE-ekipage utan behörighet ses som en lättsam trafikförseelse.

Däremot att lasta vagnen för tungt (mer än maxlasten och/eller så det blir tyngre än vad bilen får dra), DÅ blir det en trafikfara!

Vi borde ha diskussionen irl istället för du förstår inte hur jag skriver och jag förstår inte alls hur du skriver :grin:

Jag har E-behörighet :grin:

Nej det är inte svårt alls?!

Men trådskaparen har inte behörigheten och frågade vad som händer om hon blir stoppad med för tungt ekipage.

Det blir böter, varning och man får inte köra vidare ekipaget.
Efter tre varningar blir man av med kortet.
Att köra BE-ekipage utan behörighet ses som en lättsam trafikförseelse.

Däremot att lasta vagnen för tungt (mer än maxlasten och/eller så det blir tyngre än vad bilen får dra), DÅ blir det en trafikfara!

Fast straffen är konstigt nog tvärtom vad jag hört. Du blir av med körkortet om du kör över be-behörigheten även fast det är lastat rätt men får bara böter om du lastat fel(för tungt).

Tycker reglerna är sjuka(iaf dom vi drabbats av). Tur att det ska ändras. Men inte än på ett tag tyvärr:(

Jag har själv varit ner till polishuset där jag bor och frågat (känner några som är poliser där) och första gången man blir stoppad så är det böter och en varning andra gången så är det körkortet som ryker.

Det är väl en viss skillnad på att sätta på en släp efter lastbil... Får du ens koppla på ett lätt släp där med bara Cbehörighet? Var går isf gränsen? Det var inget som togs upp när jag höll på...

På B behörighet får du lova att lasta på ett släp med en häst i utan att ens ha kört med något innan. Det är väl sjukare än att folk som kört hela livet inte får dra 2 hästar... Egentligen...
Jag känner inte någon som inte är försktig när den kör häst- men det finns ju både idioter o annat såklart...

Fast nu var det ju inte så jag menade... Får och får, om man nu inte får köra tungt släp men gör det ändå, varför bara gå på den gränsen, varför inte gå upp på tung lastbil istället för bara använda sig av B-kortet, körkort har man ju så varför inte...

Kanske inte när den kör häst men det släpet jag mötte det vobblade ganska rejält... Som tur var var det min far som körde... Han gjorde en rejäl chansning och den höll... Istället för att tvärnita så fortsatte han att köra... Hade han bromsat hade släpet tagit bilen... Nu slängde det över precis metrarna efter att vi passerat...

Du blir av med körkortet om du kör över be-behörigheten även fast det är lastat rätt men får bara böter om du lastat fel(för tungt).(

Förstår inte riktigt vad du menar? Kör du över din BE-behörigheten (tyngre än vad bilen får dra) är du ju verkligen ute på fisens mosse och ska absolut bli av med körkortet. OAVSETT hur det är lastat.

Ja det var ju det jag menade, men vad jag har fattat så blir man ju inte av med kortet då?
Men om du därimot kör med ett ekipage där bilden får dra transporten men du får inte köra med vanligt b-kort, så blir man av med körkortet. Då borde det ju vara en större fara att ha lastat fel(för tungt).

Jag som är dålig på sånt där med körkort har en annan fråga.
Är BE-körkort samma som man har när man kör en sån där jätte stor lastbil med släp som rullar på vägarna?
För känns ju som det är ganska stor skillnad på att köra bil + hästtransport än att köra en jätte stor lastbil med släp.
Men det kanske är olika körkort där?

B är körkort för personbil och lätt lastbil
E är tillägget för tung släp på den akutella bilen

C är lastbilskort

BE - personbil eller lätt lastbil med tungt släp
CE - lastbil med släp

Jag har skummat igenom den här tråden, många verkar inte ha en aning om verkligeten......
Det är ju pågång att reglerna för hur mycket man ska få dra ska ändras, för allvarligt talat så är viktreglerna helt förvridna i det här landet, i princip är det så att med en liten lätt mini bil får du dra hur mycket som helst medans tex en stor stark stadsjeep tex knappt få dra någonting, enbart för att totalvikterna blir för höga. Om nu inte alla redan räknat ut det här så är det logiskt sätt säkrare att dra med en tung bil än med en liten lätt. Men reglerna säger tvärtom....
Sen vad gäller BE-kort så, visst det är ett tyngre ekipage man får köra, men allvarligt talat ni som tagit BE har ni blivit bättre förare för det? Det är precis samma saker som kan hända när ni har dragit med lättare totalvikter, skillnaden nu är att ni får dra med bättre bilar = säkrare körning.... HELT SJUKT!!!
Isf skulle alla som drar släpvagn överhuvudtaget måsta ta mer körkort, då skulle det kanske ha någon betydelse.
I många andra länder finns inga maxvikter på vad du får dra, där verkar det då funka....
Jag kör föresten helt lagligt, men hoppas att reglerna ändras snart så jag får köpa en RIKTIG dragbil...

KL

noterar med intresse att de som uttalar sig mest och tycker det är fånigt att behöva ha BE kort, verkar vara mkt unga personer som inte varit ute på vägarna alls själva med släp som förare, alternativt inte har särskilt stor erfarenhet av att köra släp själva.

Jag tycker i varje fall vi hästfolk skall föregå med gott exempel och köra lagligt vad gäller körkort, bils tillåtna dragvikt och släpets totalvikt. Föregår vi med gott exempel kan inte de som bestämmer hacka ner på oss att vi är de stora bovarna som inte följer reglerna.
Det viktigaste att veta om amn kör släp med levande varelser i är att man inte har samma väghållning på ekipaget, bromssträckan blir längre då man inte kan bromsa så kraftigt.
Tänk på att planera körningen så att den blir så mjuk som möjligt, många som kör bil och då även med släpo har blicken alldeles för nära bilen när de kör, lyft upp blicken och flytta fram den så får ni en mycket bättre körning som blir både mjukare och mer ekonomisk.

Jag personligen tycker att det är värt att lägga de pengarna på¨vad ett E-kort kostar.

Har du inget annat att skriva? Dra alla över en kam du, jag får väl tycka att något är "larvigt" lika mycket som du kanske tycker jag är larvig som tycker så eller what ever...

Jag har kanske inte lika mycket erfarenhet själv än men jag åker med hästen 1ggn/veckan minst.
Sedan har jag ju åkt med andra mycket innan jag fick behörigheten själv. Innan det hade jag inget ekipage jag själv fick dra på B-kort.

Min pappa som haft körkort i 30 år och kört alla sorters släp med olika bilar och andra motorfordon (ej lastbil då vad jag vet i alla fall) får inte framföra mitt hästsläp tomt ens med stadsjeepen vi har, lagens rätt. Han är då ingen trafikfara och han skulle aldrig få för sig att ta BE-kortet för att han tar hästkärran ibland och flyttar sopor eller möbler i...
Typiskt sånt "tänk" har äldre människor här där jag bor och jag ser inte varför de skulle vara en trafikfara?

Senast ändrad:

Ja jag tycker observationen är högst relevant, den understödjer att insikt kommer med erfarenhet. Hade du större sån och av att själv köra transport skulle du troligtvis inte ta så lättvindigt varken på traffik lagar eller körkortsbehörighet rent allmänt. Högst omoget resonemang hela grejen anser jag, och från övriga unga som kommenterat detsamma i tråden som inte själva kör släp.

jag la till lite i mitt inlägg ovan...

Jag tänker alltid på säkerheten först! Som sagt, jag har BE-kort för att jag kör mycket tungt och vill köra lagligt.
Men en sån som min pappa tex (inlägget ovan), det är sånna personer jag menar, dom är ingen trafikfara.

Konstigt för det var just en sådan förare jag mötte... Men det är klart jag har bara inbillat mig det hela... pucko mig...

Ja förmodligen för då hade den iaf varit laglig...:grin:

skall bli skönt när reglerna ändras... :bow:

Liknande trådar

Hundträning Hej Ni kanske minns mig, jag skrev en tråd för ett par år sedan om min sambo som hade köpt en hund han inte tog hand om och jag visste...
Svar
18
· Visningar
2 833
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans... 2
Svar
30
· Visningar
7 613
Senast: Ajda
·
F
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är ju ganska ironiskt egentligen. Hur jag, fylld av dödsångest, tog mina först stapplande steg till en psykolog förra hösten. Jag...
Svar
10
· Visningar
2 663
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 272
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka