köra för tung transport

Sv: köra för tung transport

Men,jag känner folk som har e-behörighet som jag aldrig skulle låta köra mina hästar pga dålig/vårdslös körning!
E-kortet i sig gör dig tyvärr inte till bättre förare per automatik!
Det finns även många yrkeschaufförer med tunga lastbilar+ släp som också kör illa.Givetvis gäller inte detta alla,men bara för att du har rätt behörighet behöver du inte vara bättre förare!

Ja,det är just detta med tid som är mitt största problem.
Tycker även att det är "onödiga" tusenlappar som jag hellre lägger på annat!
Sedan att det är MÅNGA år sedan man tog körkort hör ju också till!
MoQ som endast har en fortkörningsbot på 26 år med körkort.

Men att riskera ditt, andras liv och i det här fallet hästarnasliv, det är inget man behöver bekymra sig om eller???

*knapplån*
Jag har precis tagit BE-kort! :banana:
Fick det förra veckan. Visst kostade det pengar och möda, men jag är väldigt glad att jag gjorde det. Förutom att behöva vara nervös för att åka fast, så lärde jag mig faktiskt jättemycket viktigt om att köra med tungt släp. Glad att jag gjorde det.
När jag skall köra transport igen till hösten gör jag det med mycket mer kunskap om säkerhet mm.
Rekommenderas!

Lag handlar alltså om tid och pengar?

Om jag har tid och pengar över kan jag tänka mig att följa Svea Rikes Lag, men om jag prioriterar annat får det vara som det vill med lagen?!

I rest my case...

En dryg tusenlapp kostar det om du vet vad du gör. Vet inte om jag tycker det är så dyrt?! Teorin tar 50min att skriva och uppkörningen ungefär samma tid.

2h och drygt 1000kr kan väl inte vara så svårt att hitta?

Oj! Mitt Be-kort gick på ungefär 10 000 med några körlektioner.
Uppkörningen kostade bara den 1500:-.

Oj vad det har blivit dyrt. Tog mitt för 4 år sedan och då kostade uppkörningen 800:-. Sammanlagt kostade mitt BE strax över 5000:- inkl 3 körlektioner, 4 teoripass och tillgång till körskolans datorer.

Vadå läs på?

Jag svarade på hennes fråga; Nej, körkortet behöver nödvändigtvis inte ryka.

Det är lite lustigt egentligen för det är ingen direkt skillnad att köra häst+hästsläp om man har B eller E-kortet.

Jag brukar säga att folk får göra som dom vill men huvudsaken är att dom kollar upp vilken bruttovikt deras bil får dra och sedan inte överstiger den för DÅ blir den största säkerhetsrisken gällande dom själva och hästar.
Jag förutsätter dock att dom har körkort såklart, men med vilken behörighet är upp till dom själva..

Och jag säger att jo - körkortet ryker om du kör utan behörighet. det är en helt annan sak att bara köra med övervikt. två skilda saker.

i övrigt skiter jag högaktningsfullt i om ni anser att det inte spelar ngn roll eller är ngn skillnad. Om du inte har körkortsbehörigheten att köra ett tyngre släp, så har du inte, punkt slut, och du bryter mot lagen och riskerar andra traffikanter.

Helt sjukt att det över huvud taget ska behöva påpekas. och ännu värre att man bagatelliserar förteelsen.

Jisses det är snarare vad mitt B kostade då jag inte kunde övningsköra hemma.

Jag tog en lektion på en BRA körskola för att få hjälp med funktionsbeskrivningen. Fixade båda uppkörningarna på första försöket (B och BE) som privatist :D

Mitt BE kostade totalt 2500kr har jag för mig.

Vadå, från och med när måste man ha mer än vanligt B-körkort för att få köra släp på över 750?
Vår transport väger 740 tror jag, med häst i blir det ju några hundra till. Då får vi inte dra det med volvon (klarar viktgränsen bra) längre alltså? :crazy:

Nu missupfattade du nog bara Lovisaleonora_ hon vill att det skall krävas Be-kort på transporter över 750 kg....

Det skulle jag nog också vilja, trotts att jag inte har BE kort... Men skulle jag börja köra tung transport skulle jag satsa på ett BE kort...

Ja, körskolan är att rekommendera :)
Sliter just nu med mitt E-kort.
Körningen är inga problem, men det är segt att göra om HELA teorin till körkortet. Mycket jag glömt sedan jag tog mitt B-kort. Saker som jag dagligen tar som självklara, blir en helt annan sak när jag har det i skrift och bild framför mig på datorn.

Ja,det är just detta med tid som är mitt största problem.
Tycker även att det är "onödiga" tusenlappar som jag hellre lägger på annat!
Sedan att det är MÅNGA år sedan man tog körkort hör ju också till!
MoQ som endast har en fortkörningsbot på 26 år med körkort.

Men tänk vad skönt att inte behöva bekymra sig för om man har kompetens att köra eller inte?
Det är jäkligt tråkigt att plugga all teori igen, men attans vad jag lär mig och fräshar upp mina kunnskaper!!!
det finns ju vissa enklare kurser att gå, men jag tar mitt E-kort via bilskola och får då plugga om all teori samt göra ordinarie teoriprov + extra del för tungt släp. Sedan tillkommer uppkörningen, men körningen har jag inte haft några problem med alls.

Tiden och pengarna är abslout värt det!!! Jag kan sedan med gott samvete köra och inte utsätta mig själv, hästarna och andra traffikanter för fara. Det finns ju faktiskt anledningar till att man inte får köra tungt ekipage utan behörighet.

Men,jag kör INTE olagligt med mitt ekipage om du har läst mina inlägg.
Bilen (V70 -99) får dra 1530kg på B-kort,1600kg på E.
Boogiesläpet för tillfället 1350kg,men ska vägas upp till 1530kg.
För de 70kg mer jag får lasta med E tycker jag inte det är värt att ta E-kort!
Problemet blir den dag jag byter bil till en nyare V70 som får dra mindre på B.
Logiken i detta är noll!
Men jag hoppas reglerna ändras till dess!

vänta lite till så ändras reglerna så då får vi dra .....mera !!

Vet nån hur mkt det kostar att ta BE-körkort?

På vilket sätt riskerar jag liv om jag har en bil som klarar bruttovikten??

Förklara gärna det. Det enda jag riskerar är mitt eget körkort om jag inte har behörigheten?

Fast jag hävdar ändå att körkortet inte behöver ryka, ska ta reda på det närmare imorrn om jag kommer ihåg, exakt vad som sas... Däremot håller jag med om att oavsett lär du inte få fortsätta framföra ekipaget om du blir stoppad...

Kan diffa några kronor men:

Lämp 220kr
Teori 180kr
Uppkörning 800 el om det är 640 nu.

Om du klarar det på första försöket och har tillgång till BE-ekipage och ngn kan köra dit det åt dig.

Hittade denna länken via vv's hemsida;

http://www.trafikjuristen.se/korkortingripande/aterkallelsepraxis/aterkallelse6.htm

Dock vet jag inte om mallen är beräknad på att man redan har sitt körkort återkallat eller inte, men skulle inte tro det just pga vad som står om E-behörigheten...

Körning utan E-behörighet räknas alltså som "mindre allvarligt"

vad var det jag sa..... :angel: :)

Fast självklart ska man ta E-kortet om man kör mycket tungt och man vet att man kör olagligt! Tex hästfolk, båtfolk och husvagnscampare

Liknande trådar

Hundträning Hej Ni kanske minns mig, jag skrev en tråd för ett par år sedan om min sambo som hade köpt en hund han inte tog hand om och jag visste...
Svar
18
· Visningar
2 833
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans... 2
Svar
30
· Visningar
7 613
Senast: Ajda
·
F
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är ju ganska ironiskt egentligen. Hur jag, fylld av dödsångest, tog mina först stapplande steg till en psykolog förra hösten. Jag...
Svar
10
· Visningar
2 663
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 272
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31