köra för tung transport

Sv: köra för tung transport

Svarar alla som skrivit på min knapp...:

Bara för att du tar E-kort så betyder ju inte det att du blir en bättre förare!

Exampel:

Jag är en mycket ansvarsfull trafikant och jag har mycket bra koll på kultryck, däck, lastning, bromssträckor mm...

Mitt ekipage får enbart framföras med E-behörighet.
Jag sitter bakom ratten och kör jättelugnt och fint, fast utan E-kort.

Två dagar senare har jag varit och tagit E-kortet... Jag sätter mig bakom ratten, kör samma ekipage lugnt och fint.

Berätta för mig: Vad har gjort mig till en bättre förare på 2 dagar??!!

Varför skulle jag riskera någon annan med mitt ekipage? Jag slår vad om att du möter minst 10 släp-ekipage i veckan som kör för tungt utan behörighet, om du är ute och kör normalt lite varje dag. Sitter du och svär på varje släpekipage du ser? Du kan ju omöjligt se på "utsidan" om föraren har E eller inte?

Och nej, i den här tråden pratar vi från början köra för tungt släp, inte lastbil eller buss, det kan ni starta en egen tråd om!

Och återigen, hur svårt är det att fatta?
Svar ang. vad har du gjort bättre: du har följt lagen. så du menar på fullt allvar att du, bara du är ansvarsfull och "själv" anser att du kör utmärkt, kan skita i både sveriges lag, och att ha körkortsbehörighet? Och att det skulle vara bättre för att "alla andra gör det säkert också"? Du borde skriva en insändare : )

Förmodligen har du inte bara "tagit" e-kortet, du har läst eller åtminstone genom godkänt skriftligt prov bekräftat att du har lite mera kunskaper än vad som krävs för B. Och du har visat att du kan = laglig körning.

De flesta som fixar E tycker "märkligt" nog att de har stor nytta av den utökade utbildningen, vad skulle skilja dig från dem?

Alltså, jag själv HAR E-behörigheten... Jag har jobbat på trafikskola och jag har gjort proven oändligt många gånger själv och med elever.
E-provet skiljer sig inte mycket från B-provet.. Det är ca 5-8 släpfrågor istället för 0-3 släpfrågor som på B-provet...

Jag menar på att allting är inte svart eller vitt och jag kan sätta mig in i andra människors situationer.

mackan: Men fortfarande: Varför riskerar jag ditt liv om jag är ute och kör ett BE-ekipage utan att själv ha den behörigheten? Om jag dessutom är medveten om att jag kör olovligt men vet också att ekipaget är fullt dugligt att framföras bara det kommer till en bokstav på plastkortet...?

Fortfarande, jag proppsar på att alla som vet att dom ska köra tungt mycket tar E-kortet, men allt är inte svart eller vitt.. I ursprungsfrågan så utgår vi ifrån att man redan har satt sig bakom ratten och tänker köra olovligt medvetet...

Om det nu är så att du har jobbat på bilskola så borde du veta varför man skall ha E-kort och vilka faror det finns med att köra ett ekipage man inte har behörighet för.

Har man E-kort så har man visat att man klarar av i alla fall de absolut lägsta kraven som man kan begära. Om man nu tycker att man är så duktig att man klarar av att köra ett tungt ekipage så borde det ju inte vara så svårt att göra det där lilla teoriprovet och den enkla uppkörningen. Jag förstår inte riktigt problemet. Vad är det som är så svårt att förstå? Man skall inte köra något som man inte är behörig för oavsett om man tycker det är okej eller inte, svårare än så är det inte.

Dessa regler om körkortsbehörigheter har ju inte tillkommit för att de som stiftar lagar tycker det är så fruktansvärt roligt att försvåra för oss människor. Utan de har tillkommit för att man skall ha så stor säkerhet som möjligt ute på vägarna. Är det verkligen så svårt att fatta det? Att det helt enkelt rör sig om säkerhet. När man har klarat av att ta sitt E-kort så har man bevisat att man har en absolut lägsta kunskapsnivå både vad det gäller det teoretiska och det praktiska.

Det är inte du själv som avgör om du har tillräcklig kunskap att framföra ett tungt ekipage, det är proffesionella, speciellt betrodda personer som har den uppgiften.

På samma sätt som man har dragit åldersgränsen vid 18 år för att få gå och rösta så har man dragit en viss gräns för vad man får lov att köra utan speciell behörighet. Om du är under 18 år så anses du inte vara tillräckligt vuxen att få rösta. Om du inte har E-kort så anses du inte tillräckligt välutbildad för att få lov att framföra ett tungt ekipage. Det har helt enkelt med säkerhet att göra. Om det nu är så att du har jobbat på bilskola så borde du veta det och inte behöva fråga om det här på Buke.

I det här fallet är det svart eller vitt. Antingen har du E-kort eller inte. Svårare än så är det inte. Ditt resonemang brukar man ofta hitta hos de som inte har tagit sitt E-kort än. Det är inte jättesvårt att ta E-kort (även om det är jobbigt) och jag uppmuntrar alltid folk att göra det. En bättre investering för en hästmänniska att hitta.

Varenda gång denna fråga kommer upp så blir jag alltid lika förvånad över att om det är så fruktansvärt lätt att framföra ett tungt ekipage så borde det ju vara hur lätt som helst att fixa ett E-kort. Men när man börjar prata om det så kommer alltid samma gamla dåliga ursäkter "Jag har inte tid", "Det kostar för mycket", "Teorin är för svår". Varenda gång så blir jag lika fundersam. Om man nu tycker man är så duktig så borde man inte behöva mer än någon enstaka lektion, och teorin borde ju inte heller ställa till något problem om man nu är så duktig. Och eftersom man är så duktig så borde det ju gå åt minemalt med tid, eller?

Mvh

Tora

Senast ändrad:

Alltså, jag själv HAR E-behörigheten... Jag har jobbat på trafikskola och jag har gjort proven oändligt många gånger själv och med elever.
E-provet skiljer sig inte mycket från B-provet.. Det är ca 5-8 släpfrågor istället för 0-3 släpfrågor som på B-provet...

Jag menar på att allting är inte svart eller vitt och jag kan sätta mig in i andra människors situationer.

mackan: Men fortfarande: Varför riskerar jag ditt liv om jag är ute och kör ett BE-ekipage utan att själv ha den behörigheten? Om jag dessutom är medveten om att jag kör olovligt men vet också att ekipaget är fullt dugligt att framföras bara det kommer till en bokstav på plastkortet...?

Fortfarande, jag proppsar på att alla som vet att dom ska köra tungt mycket tar E-kortet, men allt är inte svart eller vitt.. I ursprungsfrågan så utgår vi ifrån att man redan har satt sig bakom ratten och tänker köra olovligt medvetet...

Därför att du inte anses ha den kompetens som krävs för att köra tyngre släp. Händer ngt täcker inte din försäkring, och gud förbjude att jag skulle behöva hamna i krock med dig, när du inte har täckande försäkrning. Blir en lång process.
Så du har jobbat på traffik skola? Ännu värre då att du sitter här och förespråkar att det är ok att skita i lagen.

och JO - här är det svart eller vitt, för det är lagbrott att skita i regelverket och göra en egen bedömning av sin kompetens.

1. Vart har jag förespråkat att skita i lagen? Jag har utgått ifrån originalinlägget där man redan överväger att sätta sig bakom ratten medvetet. Frågan var inte "ska jag eller ska jag inte" utan den var "vad händer om/när jag gör såhär"...

2. Jag har krockat med släp. Polisen frågade om jag hade körkort, jag visade det och han sa typ "jaja" och tittade lite fort på det. Han kanske noterade att det var BE men jag tror inte det och ändå; han tittade aldrig på varken bilens eller släpets papper eller frågade hur mycket det var lastat med...

Tora: Kunskap om släp kommer inte med åldern. Det kan du läsa dig till from du kan börja läsa och förstå. Man får börja övningsköra när man är 16 och man får framföra moped i trafiken fr o m du är 15....

....ekipaget är fullt dugligt att framföras bara det kommer till en bokstav på plastkortet...?

När man har tagit E-kortet så finns det ju iaf bevis på att man är kapabel till att hantera tungt ekipage.
Jag tror inte man kan lämna över bedömningen av kompetens till den enskilde individen. Alla har vi ju olika uppfattningar om vår egen kapacitet.
Jag tror många anser sig kunna köra bil bra utan att ha körkort. Bara att gasa och bromsa liksom... ;) Men det handlar ju om så mycekt mer. Samma sak med motorcykel.

Absolut jag håller med. Jag har inte skrivit någonstans i tråden att man ska köra tungt utan behörighet.

Syftet med tråden har vi väl ändå uppnått nu?

Man kan köra ett ekipage som kräver BE-kort utan att själv ha behörigheten. Detta är en mindre trafikförseelse oavsett vad individerna tycker.

Kör du 25 mil utan behörighet så får du en varning.
Stannar du inte vid en stopplikt där det är synligt 300m åt varje håll och det inte kommer en enda bil, blir du lik förbannat av med körkortet på en gång.

Vilket är värst?

Sedan kan man köra ett släp med överlast, oavsett om du har behörighet E eller inte. Lastar du släpet för tungt blir det en trafikfara.

Men lastar du släpet lagligt för att få framföras med BE men du inte har det tycker inte jag att det är så farligt om man nu har erfarenhet att köra släp innan vilket de flesta har innan man ger sig ut på släpuppdrag.

1. Vart har jag förespråkat att skita i lagen?[/B] Jag har utgått ifrån originalinlägget där man redan överväger att sätta sig bakom ratten medvetet. Frågan var inte "ska jag eller ska jag inte" utan den var "vad händer om/när jag gör såhär"...

Det förespråkar du i ditt nästa inlägg se nedan citat från dig

Tora: Kunskap om släp kommer inte med åldern. Det kan du läsa dig till from du kan börja läsa och förstå. Man får börja övningsköra när man är 16 och man får framföra moped i trafiken fr o m du är 15....

Ja, fordonens laglighet är anpassade för att någorlunda anses säkra utifrån den ålder man tillåts köra. Det har i tidig ålder bland annat att göra med mognad och hjärnans kapacitet

Absolut jag håller med. Jag har inte skrivit någonstans i tråden att man ska köra tungt utan behörighet.
Det har du visst det se ditt eget citat ovan

Men lastar du släpet lagligt för att få framföras med BE men du inte har det tycker inte jag att det är så farligt om man nu har erfarenhet att köra släp innan vilket de flesta har innan man ger sig ut på släpuppdrag.
Återigen, du framför klart och tydligt din åsikt att det knappast är viktigt att man bryter mot lagen för det är bara en liten bagatellartad förseelse i din värld

se ovan kommentarer.

Snacka om att du tolkar precis som du vill, läs om hela tråden och läs hela mina inlägg istället för stirra dig blind på vissa meningar.

Plockar du meningar här och där så kan du forma det precis som du vill sen :grin:

Jag försökte nu verkligen se vart du hakar upp dig i mina meningar men inte ens när du har gjort dom fetstilta förstår jag hur du tänker :crazy:

Jag har inte propsat på att köra olagligt någonstans.
Jag själv som individ tycker inte det är så farligt om man kör ett godkänt BE-ekipage utan behörigheten själv om man har övrig släpvana.

Jag kan ju köra mycket tyngre på B-kort än på BE-kort beroende på vad jag har för bil och släp, eller hur? :grin:

Jag tycker även det är larvigt att man inte får sitta i parken (offentligt) och dricka ett glas vin till picknicken i lagens rätt... :grin:

Som sagt, det är mycket jag tycker och jag har inte skrivit i tråden att andra ska tycka som jag. Och jag har verkligen inte skrivit att man ska bryta mot lagen!

Du missförstår mig med flit verkar det som... Men det har du ju gjort i flera andra trådar också :angel:

Jag själv som individ tycker inte det är så farligt om man kör ett godkänt BE-ekipage utan behörigheten själv om man har övrig släpvana.

Du missförstår mig med flit verkar det som... Men det har du ju gjort i flera andra trådar också :angel:

Och återigen - du säger emot dig själv. Du tycker det inte är så farligt och det bryter mot lagen. MEN: det skulle inte ekvivalera att ignorera eller tala emot lagen? Vart ser du logiken i ditt påstående?

ang. det sista så verkar det vara DU som hakar upp dig på saker. I övrigt är det inte många som håller med dig ang. din körkorts behörighet attityd, så kolla efter förföljelsemani orsaker ngn annanstans är du vänlig.

*kl*

Har inte orkat läsa alla inläggen men lagen om släpvikterna kom fram för att alldeles för många husvagnar. Det är oftast inte hästtransporterna man ser på vägarna som är det största problemet. De som kör en husvagn som är runt 8 meter har sällan E-behörighet och det finns ingen som kan inbilla mej om att de väger tillräckligt lite för att ens få dras med en tex V70 med endast B-behörighet!
Jag har blivit stoppad i en blås och körkortskontroll när jag körde en stor BMW jeep och min transport. Inget hände. Transporten är nervägd till 1010 för att den skulle få dras av vår jeep grand cherokee med en häst i den. BMW jeep får bara dra 800kg på B-kort.
Oftast kollar de på om ekipaget ser farligt ut. Jag fick tom dra släpet med min lilla Clio som typ fick plats i transporten. Vad ser då farligast ut och vad är farligast?
Om jag utan E-behörighet kör en jeep+släp olagligt eller om jag kör en clio+släp lagligt. Visst liknelsen är enorm men det verkar ju vara så som många menar, bara jag kör lagligt så är inte ekipaget farligt men kör jag ett ekipage som inte är lagligt så är det farligt.

Jag för min del tror mer på att polisen skulle stoppa mej om jag skulle köra clio+släp än om jag skulle köra jeep+släp.

Syftet med tråden har vi väl ändå uppnått nu?

Man kan köra ett ekipage som kräver BE-kort utan att själv ha behörigheten. Detta är en mindre trafikförseelse oavsett vad individerna tycker.

Stannar du inte vid en stopplikt där det är synligt 300m åt varje håll och det inte kommer en enda bil, blir du lik förbannat av med körkortet på en gång.

Vilket är värst?

Sedan kan man köra ett släp med överlast, oavsett om du har behörighet E eller inte. Lastar du släpet för tungt blir det en trafikfara.

Tack det var detta jag ville veta. :bow:
Måste stanna med ekipaget, men körkortet ryker alltså inte. Det handlar inte om överlast m.m utan ekipaget är tillsammans för tungt

Om det anses som mindre överträdelse alltså. Är överträdelsen stor så blir det tuffare.

Mvh

Tora

1. [

Du kunskap kommer med åldern av den enkla anledningen att man behöver erfarenhet också. Du tror väl inte på fulla allvar att man är fulllärd bara för att man får lov att framföra en moped när man är 15 år?

Det finns en anledning till att man måste ha B-kortet klart innan man får lov att ta E-kort.

Mvh

Tora

Vilket är värst?

Allt är lika illa. För allt riskerar säkerheten. Bara det att du tror att folk har erfarenhet att köra släp innan de ger sig ut på släpuppdrag visar hur pass liten erfarenhet du har igentligen. Du skall bara veta hur mycket tokigheter jag har sett genom åren. Faktum är att det borde vara utbildningskrav på att få köra släp överhuvudtaget.

Precis som med överlast så finns det lite olika regler. Vid överlast vid mer än 10% så har jag för mig att körkortet är i fara, annars är det "bara" böter. Samma är det med E-kort. Kör du med bara "litet" fel tex en totalvikt på kanske 1500 kg istället för 1300 så ser man lite mildare på det hela. Kör man däremot med en totalvikt på 3500 istället för 750 då är det tuffare.

Mvh

Tora

Tack det var detta jag ville veta. :bow:
Måste stanna med ekipaget, men körkortet ryker alltså inte. Det handlar inte om överlast m.m utan ekipaget är tillsammans för tungt

Det beror på om överträdelsen anses vara grov eller inte.

Mvh

Tora

Har inte läst igenom hela tråden men... Det bästa tycker jag vore ett slags släpkörkort för att ö.h.t få dra nåt över 750 kg. Man ser många ovana förare med husvagn så här års. Mågna har ju inte ens en aning om vart dom har släpet, kommer dom då i en situation där dom t.ex måste backa... Eller om det är trångt att passera, eller om man har lastat fel...

Inför släpvagnskort tycker jag!

Själv har jag E-kort.

Jag kan ju köra mycket tyngre på B-kort än på BE-kort beroende på vad jag har för bil och släp, eller hur? :grin:

Jag tycker även det är larvigt att man inte får sitta i parken (offentligt) och dricka ett glas vin till picknicken i lagens rätt... :grin:
Vem tycker du skall avgöra om kan klarar av att köra ett godkänt BE-ekipage? Du själv? Tydligen!

Men då är det ju en himlans tur att vi i Sverige har lagar som reglerar detta och att det inte är upp till den enskilda individen att avgöra när man får lov att köra eller inte.

Tycker man att man är så duktig att man även klarar av att köra E-korts ekipage så borde man också klara uppkörningen. Eller?

Att lasten är tyngre är bara en del i E-kortet. Det är även hela ekipaget i sig som spelar roll. Mitt ekipage är nästan dubbelt så långt som ett vanligt hästransportekipage.

Jag har en Land Rover Defender och en hästtransport där det får plats 4 hästar. Det är mycket långt och mycket stort även i övrigt. Bara den invändiga bredden är 2,17. Det är större än den utvändiga bredden på många normala hästransporter.

Tycker du verkligen att detta ekipage skall framföras av någon som tycker att de är tillräckligt duktiga för att de har kört vanligt hästsläp några gånger?

Varför tror du att det finns ett krav på E-kort?

Mvh

Tora

E är som sagt inte svårt!

Jag upprepar som jag gjort i snart två år, jag tog mitt, på första försöket, efter 7 månader med B. Och jag är tämligen säker på att jag inte är en mer talangfull bilförare än den stora massan.

Det är så skönt att ha, jag VET att jag klarar de situationer jag sätter mig i (eller snarare undviker att sätta mig). Har haft förmånen att dra alla möjliga typer av släp med alla möjliga typer av bilar. 4-hästars har jag inte vågat mig på än (har tillgång till ett) men har dragit "skylift" i samma längd med en Suburban, det kräver ju lite uppmärksamhet :)

Liknande trådar

Hundträning Hej Ni kanske minns mig, jag skrev en tråd för ett par år sedan om min sambo som hade köpt en hund han inte tog hand om och jag visste...
Svar
18
· Visningar
2 833
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans... 2
Svar
30
· Visningar
7 613
Senast: Ajda
·
F
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är ju ganska ironiskt egentligen. Hur jag, fylld av dödsångest, tog mina först stapplande steg till en psykolog förra hösten. Jag...
Svar
10
· Visningar
2 663
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 272
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka