Köra i backar

• Körning
  • Trådstartare Trådstartare Svanhild
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 2 375
S

Svanhild

Funderar på hur ni kör i backar? Skritt ner gäller för mig men upp travar JAG gärna men hästarna vill hellre skritta... hur kör ni?

Sv: Köra i backar

Har inte så mycket backar där jag kör, men neråt brukar jag alltid skritta om inte backen är väldigt liten. Har en ganska brant backe jag måste köra uppför ibland och då brukar jag ta det i trav för annars kan det gå lite trögt.

varför vill du trava uppför?? skrittar alltid i uppförs bakar, då lär sig hästen att dra riktigt.

jag undrar också, varför trava i uppförsbackar?

Jag har bara gått i en riktigt brant backe med min ponny, i slutet av den gick det riktigt segt, skulle det gått bättre om jag travade då?

Sen såg jag två tjejer som körde en shettis, och i en uppförsbacke ställde sig båda upp i rockarden och lutade sig framåt (alltså typ tog stöd mot shettisens bak), ska man göra det? Jag tycker det känns som om att man ska luta sig framåt (ev. ställa sig upp), men det är nog bara för att jag gör det i ridningen antog jag.

eller?

Tycker hästen brukar vilja trava för att det blir lättare.. Har inte så mycket backar här men när det väl blir kan det gå i alla gångarter. Är den brant blir det kanske inte trav bara. Skritt verkar vara det jobbigaste.

varför vill du trava uppför??

Jag vill trava uppför för att annars kommer vi aldrig nånvart... jag bor halvvägs på ett berg o det är enorma höjdskillnader här. ALLT är kuperat slät väg finns knappt:( 2 km är ungefär = 100 m höjdskillnad o skrittar jag i både upp o ner tar det lååång tid att komma fram nånstans... neråt som sagt skrittar jag så därför vill JAG trava uppför.

Det är olika.
Om man tex har en sådan där svacka där det först är en nerförsbacke och sen en uppförsbacke som man bestämt sig att trava i så börjar jag oftast i nedförsbackens slut för att han ska få lite hjälp.
*Längtar tills nästa sommar*

Nu måste jag pröva att trava i uppförsbackar bara för det, jag har bara travat på plant innan.:D

Börja längst ner i nedförsbacken då..alltså om det finns någon så får hästen lite hjälp eftersom den inte travat i uppförsbackar innan.

Det beror lite på vad det är för backe är den jätte brant, skritt.
Vanlig backar eller vad man ska kalla dom :D skritt eller trav beror på vad vi känner för ;)

Skrittar alltid nerför för att inte fresta för hårt bå benen.
Uppför vill hästarna gärna ta lite sats och trava uppför,de tar mer sats ju tyngre dom drar.
Och de orkar ju längre ju lättare de drar i backen
drar de timmerstockar så tar de sats ordentligt sen saktas tempot ju längre upp i backen de kommer,upplever att de tycker att det är lättare att dra så än att segdra något tung uppför hela vägen.

/k

Okej, jag har tänkt att bara trava i dom inte så branta backarna.

När jag tänker efter brukar jag faktiskt trava i en uppförsbacke, fast typ bara halva för den slutar på ett krön, och jag vill inte riskera att krocka med nån bil som man inte ser..

Det beror på vad jag vill träna! Hästarna vill helst ta fart och trava eller galoppera uppför och ibland får de det. Men ibland vill man ju träna "segdragarmusklerna" och då blir det skritt i backarna.

För det mesta skrittar jag nerför, men ibland travar jag där också (om det inte är väldigt brant). Blir ju andra muskler som tränas då, när de samlar upp traven och håller emot.

Det beror på vad jag vill träna! Hästarna vill helst ta fart och trava eller galoppera uppför och ibland får de det. Men ibland vill man ju träna "segdragarmusklerna" och då blir det skritt i backarna.

För det mesta skrittar jag nerför, men ibland travar jag där också (om det inte är väldigt brant). Blir ju andra muskler som tränas då, när de samlar upp traven och håller emot.

Tänker väl ungefär lika, även om jag varit lite mesig på att trav utför med vagn.
Just nu längtar jag dock till snö och långsam tungträning i backar så jag får in tantens buk :devil:

Idag körde jag ponni och vi travade i backarna. Jag trodde inte hon skulle klara det eftersom det går så seeegt i skritten, men nu var det nästan inga problem :)

I sista backen tog vi ökad trav och man såg verkligen hur hon arbetade :d

Funderar på hur ni kör i backar? Skritt ner gäller för mig men upp travar JAG gärna men hästarna vill hellre skritta... hur kör ni?

Lustigt, vi har det helt motsatta situationen. Alla hästar jag någonsin kört vill helst trava uppför och jag vill oftast att de ska skritta... Men ibland måste man ju som du skriver komma någonvart också och då låter jag dem trava!

Är det inte så att det är enklare för hästen att springa fort uppför. När en riktig skritt i framotbjudning funkar uppför. Blir travet bättre. Jag försöker alltid att ta en lugn trav i form mer åt jog när det är uppför. Jag tror att hästen kompenserar brist på styrka med att springa fort.

Jag kör inte så mycket men man bestämmer ju själv vad man tycker verkar bäst :)! jag tycker att man ska skritta i en nedförsbacke menn vet inte helt säkert.. =)

Är det inte så att det är enklare för hästen att springa fort uppför. När en riktig skritt i framotbjudning funkar uppför. Blir travet bättre. Jag försöker alltid att ta en lugn trav i form mer åt jog när det är uppför. Jag tror att hästen kompenserar brist på styrka med att springa fort.

Jo visst måste det vara enklare för dem att trav uppför. Det är precis min teori med!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Efter att ha undvikit en krock med en hårsmån har jag börjat fundera över högerregeln. Jag känner mig ganska osäker på hur den... 6 7 8
Svar
144
· Visningar
5 858
Senast: Pegasus63
·
Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
509
Senast: Unafraid
·
Träning Hej! Vad kör ni för avstånd i skritt på upphöjda bommar ? Gäller häst med ca 140 cm i mankhöjd.
Svar
2
· Visningar
626
Senast: Freazer
·
Körning Hej, har en undran hur ni gör när ni tömkör eller kör häst o vagn när ett fordon närmar sig, antingen framifrån eller bakifrån. Stannar...
Svar
12
· Visningar
930
Senast: Velig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka