Kornkross för 4.40 kr/kg - billigt eller dyrt?

Trocadero_lover

Trådstartare
Jag har nyligen blivit hästägare. Nu har jag haft väldigt mycket utgifter så jag känner att jag vill kolla upp budgeten ordentligt.
Köper kornkross på GG för 4,40 kr/kg, är det billigt eller dyrt? Kan man köpa det billigare eller är det de priset som gäller?
Betfor köper jag för 4,75 kr/kg, är det billigt eller dyrt?
Nu varierar säkert priserna från bonde till bonde, men generellt?

Sv: Kornkross för 4.40 kr/kg - billigt eller dyrt?

jag köper korn och havre av en bonde för 2.50kr/kg.

Kornkross betalar jag 3 kr/kg för hos bonde, köper jag hel korn är det 2,50 kr/kg. Så ja, jag tycker att det är dyrt, men har man ingen bonde att köpa av så har man ju inget val.

Ja, det bästa är ju om du hittar en bonde att köpa av som krossar det när du beställer så att det är färskt också. Det håller inte så länge och köper man via återförsäljare så har ju de köpt in det från en bonde och måste lägga på en marginal för att tjäna på det.

Köper helt korn(har egen kross i stallet) av en bonde, betalar 1 kr/kg..:angel: Samma pris för havren. Så jag skulle säga att det du betalar är dyrt, jag skulle försöka hitta en bonde som säljer i närheten istället.

Betforn blir dock till att köpa från GG, orkar inte räkna ut kilopriset nu, men betalar ca. 120 kr /säck.

Det håller inte så länge och köper man via återförsäljare så har ju de köpt in det från en bonde och måste lägga på en marginal för att tjäna på det.

Och ingen liten marginal heller. Priset lantmännen (GG) betalar till bonden har sjunkit jättemycket och ligger nu på ca 0.80 kr plus moms för havren och 1 kr för foderkornet.

Har man bara en häst blir det ju inte så stor volym, men ni kunde ju kanske gå ihop så ni blir flera. Väldigt många lantbrukare som haft djur har ju också en gammal kross stående. Mer än ca 2 till 2.5 kr tycker jag inte är rimligt att betala. Större volymer borde kunna bli billigare. Sen beror det ju på om man behöver kvitto ... :angel:

Förr köpte vi från lantmännen/GG till våra hästar men tröttnade både på priset men framförallt på kvaliteten, ibland var det nästan bara skal i säcken, så vi köpte en egen kross och började odla havre själv. Vilken skillnad mot lantmännens havrekross, dessutom härsknar fettet i havren ganska fort när den är krossad så nykrossad är alltid bäst.

Jag betalar 2 kr kilot hos en bonde, jag ringer och beställer och han krossar samma dag som jag kommer och hämtar.

Ja marginalen är hög, men så är det. För att slippa den får man försöka hitta en bonde och få färskkrossat, eller köpa en egen kross som du nämnde.

Priserna på spannmål har ju varierat väldigt mycket de senaste åren. För ett halvår sedan så låg priset nästan på det dubbla mot nu, så det höga priset som GG tar ut beror kanske på att de fortfarande använder fjolårets skörd. Vilken sort det är har också betydelse på priset, en sort som Matilda, med extra hög fetthalt, avkastar betydligt sämre och betalas nog högre till odlaren.

Det var ett tag sedan vi köpte havrekross men som jag kommer ihåg låg priset för krossad havre ungefär på det dubbla mot vad de betalar odlaren, så med priset i våras skulle det bli 1.7 x 2 x 1.25 = 4.25 kr inkl moms. Kanske priset kommer att sjunka med sjunkande spannmålspriser.
En bonde som säljer direkt kan nog heller inte ha mindre påslag om han skall få något betalt för det extra arbetet. Det är en viss skillnad i arbete med att leverera ett lass med 30 ton till lantmännen mot 50 kilo kross till varje hästägare.

Med ett pris på 0.80 kr kilot är det knappast lönt att odla havre så odlingen kommer antagligen gå ned om inte priset stiger.

Det är ganska stor skillnad i näringsvärde mellan olika havresorter så det gäller att ha lite koll, även vädret spelar stor roll för kvaliteten. Bästa är nog att försöka hitta en bonde som har hästar själv.

jag betalar ca 3 kr kommer inte ihåg nu om det är 2.5 eller 3.5 kr kg åker till en bonde o krossar där själv kan åka din när jag vill.

Jag är inte den som har problem att köpa kornkross. Havre köper jag inte alls och jag syftade på kornkross i mitt inlägg som var huvudfrågan från ts.

Marginalen GG tex har är ju säkerligen uträknad med tanke på kostnader som de har som t.ex. personal och lokal. Jag köper annanstans ifrån och betalar därför ett annat pris.

Här i stan finns två kvarnar o där betalar jag lite drygt 3 kr/kg för krossade kornet (125 kr/40 kg)...

Mitt inlägg var mer allmänt riktat och inte ett svar på ditt inlägg.
Borde använt *kl*. Har inte riktigt fått in alla finesser på forumet inu :-).

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Här i stan är betforen mycket billigare på City Gross än på GG! Vi betalar 98kr/säck.

Dyrt!
Jag ger 1.50kr/kg för hel säd och 1.75kr/kg för krossad. Men det är hos en lokal bonde.

jag köper av en bonde för 2 kr/kg
har köpt någon gång på GG för 4,40 kg

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 467
Senast: Roheryn
·
Relationer Min sambo tycks sakna all vett och logik vad gäller ekonomi. Han har bara en liten ynklig inkomst från sin pension men slösar med den... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 233
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 816
Senast: axel
·
Anläggning Alltså jag vet inte om jag är helt bakom flötet. Men räknade lite på vad man skulle behöva ta för att det ska "gå runt" med...
Svar
7
· Visningar
1 582
Senast: Mariaauto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka